کدخبر: 8513

اخبار سیاسی | خبر سیاسی | خبر سیاسی روز

مذاکرات ایران و آمریکا کی شروع می شود؟

آمریکا را پشت در مذاکرات وین نگه داشتیم و حضور آمریکا در مذاکرات منوط به اجازه ایران است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره مذاکرات وین گفت: آمریکا را پشت در مذاکرات وین نگه داشتیم و حضور آمریکا در مذاکرات منوط به اجازه ایران است.

ایرنا نوشت، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مذاکرات وین، مذاکرات تنبیهی آمریکا است گفت: آمریکا را پشت در مذاکرات وین نگه داشتیم و حضور آمریکا در مذاکرات منوط به اجازه ایران است.

وی ادامه پاپ: «مذاکرات وین را مذاکرات تنبیهی آمریکا می‌داند» و می‌گوید: «آمریکا را پشت در مذاکرات وین نگه داشتیم و حضور آمریکا در مذاکرات منوط به اجازه ایران است.»؛ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که در جلسات ارزیابی مذاکرات در وزارت امورخارجه نیز حضور دارد معتقد بود:«اروپایی‌هادر مذاکرات موش می‌دوانند و در انتقال پیام‌های ایران به آمریکا و بالعکس منافع خود را در نظر می گیرند»، اما علیرغم همه مشکلات با صراحت اعلام می‌کند:« نیازی به مذاکره مستقیم با آمریکا نیست.»

وحید جلال‌زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی «رفتار چین و روسیه را در مذاکرات اخیر بسیار سازنده‌تر از گذشته می‌داند و در مورد سفر رئیسی به روسیه و سفر امیرعبداللهیان به چین می‌گوید:«تصمیم سیاسی چین و روسیه برای دعوت از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به این کشور ها در خلال مذاکرات وین نشان داد چین و روسیه به سفر مقامات ایران به کشورهایشان نیاز دارند.»

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس تکلیف اختلاف نظرها در مورد بررسی و تصویب برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین در مجلس را هم روشن کرده و می‌گوید:«در دولت روحانی از معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام شد که آیا این توافق باید به تصویب مجلس برسد یا خیر، پاسخ دادند؛ این سند راهبردی ذیل اصل ۱۲۵ قانون اساسی نیست.»

جلال‌زاده گفت: در دولت سیزدهم دوگانه سازی‌های مقاومت و مذاکره برداشته شده است. طرف خارجی نیز متوجه شده است که دیگر نمی‌تواند روی این دوگانگی مانور دهد.

نماینده مردم ارومیه افزود: مذاکرات وین چه در دولت سابق و چه در دولت فعلی در قواره برجام است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند برجام جدیدی در حال شکل‌گیری است. این گونه نیست. جمهوری اسلامی خود را ملزم به تعهدات برجامی می‌داند و معتقد است طرف مقابل نیز باید ملتزم به تعهدات برجامی باشد. دعوا بر سر این است.

ارسال نظر: