کدخبر: 8549

هاشم رضی پدر ایران شناسی درگذشت

این پژوهشگر و نویسنده تاریخ ادیان جهان و ایران، در بامداد امروز (دوشنبه، هجدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰) پس از یک دوره نقاهت از دنیا رفت.

هاشم رضی، نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه تاریخ، در ۸۷ سالگی از دنیا رفت. یکی از ارزشمندترین کتاب‌های وی «حکمت خسروانی» نام دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجله بخارا با اعلام این خبر نوشته است:  این پژوهشگر و نویسنده تاریخ ادیان جهان و ایران، در بامداد امروز (دوشنبه، هجدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰) پس از یک دوره نقاهت از دنیا رفت.

هاشم رضی متولد ۲۶ تیرماه ۱۳۱۳ در تهران بود. دوران تحصیل را در تهران گذراند. به توصیه محمدتقی مصطفوی به پدربزرگش، زبان فرانسه را آموخت. سپس به آموختن زبان انگلیسی و آلمانی پرداخت. به کتاب‌های باستان‌شناسی و دین زرتشت و نیچه علاقه‌مند بود. توسط مدیر کتابفروشی طهوری با  محمد مکری آشنا شد و از کتابخانه ارزشمند او بهره برد.

از کتاب‌هایی که در آغاز تألیف کرد، «پنج آیین بزرگ جهان» بود. سپس «وندیداد» را از روی متن اصلی ترجمه کرد و برای آشنایی با لغات اوستایی و سانسکریت، نزد جلالی نائینی به آموختن زبان‌های باستانی پرداخت.

با تنی چند از ایران‌شناسان زمان خود رفت‌وآمد داشت، ازجمله محمدجواد مشکور و رحیم عفیفی و ماهیار نوابی. به توصیه مهرداد بهار کتاب «آیین پررمزوراز میترایی»‌ اثر فرانتس کومن را ترجمه کرد که در دو جلد از سوی انتشارات بهجت منتشر شده است.

هاشم رضی، زاده‌ سال1303 خورشیدی و امسال 90 ساله است. او از 22 سالگی و با برگردان دو رمان و چاپ چند مجموعه شعر، به دنیای دانش و نویسندگی پا گذاشت. نخستین کار جدی‌اش در زمینه ادبیات فارسی، انتشار دیوان «ظهیر فاریابی» بوده است که نخستین کارش در حوزه دین اثر 25 جلدی «تاریخ ادیان» است که تاکنون هفت جلد آن را چاپ کرده است.

یکی از ارزشمندترین کتاب‌های وی «حکمت خسروانی» نام دارد. پیشتر خود درباره‌ این کتاب گفته‌ است: در این کتاب عرفان و حکمت را از زمان اشوزرتشت تا امروز را، از همه‌ جنبه‌ها بررسی کرده‌ام.

کتابشناسی هاشم رضی:

«حکمت خسروانی»، «آیین مهر(دوجلد)»، «دانشنامه ٥ جلدی ایران باستان»، «تاریخ ادیان (هفت جلد آن را منتشر شده است)»، «ادیان بزرگ جهان»، «وندیداد (ترجمه، شرح، واژه‌نامه در ٤ جلد)»، «اوستا: گاثاها، یسنا، یشت‌ها، ویسپرد و خرده اوستا»، «گنجینه اوستا»، «تاریخ مطالعات دین‌های ایرانی»، «خودآموز خط و زبان اوستایی»، «دستور زبان اوستایی»، «فارسی باستان»، «آیین مغان: آموزه‌ها و مراسم و باورهای بنیادی، پژوهشی درباره دین‌های ایران باستان»، «گاهشماری و جشن‌های ایران باستان»، «دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت»، «جشن‌های آب: نوروز، سوابق تاریخی تا امروز، جشن‌تیرگان و آب پاشان، آبریزگان همراه با گزارش‌هایی درباره آداب و رسوم ملی و دینی زرتشتیان»، «جشن‌های آتش»، «زرتشت پیامبر ایران باستان»، «آیین زروان»، «متون زرتشتی»، «تاریخ تمدن و زندگی مردم جهان»، «زرتشت در گاثاها (والتر هینتس)»، «آیین پر رمز و راز میترایی»

ارسال نظر: