کدخبر: 8564

پرسپولیس/اخبار پرسپولیس/خبر ورزشی

پرسپولیس جام را از دست داد!

بازگشت به بازی‌های باشگاهی در ایران با دیدار پرسپولیس و فولاد در سوپرجام و در شهر سیرجان رقم می‌خورد.

 پرسپولیس و فولاد در دو دهه اخیر تقابل‌هایی تماشایی، پرگل و البته جنجالی با یکدیگر داشته‌اند. بازگشت به بازی‌های باشگاهی در ایران با دیدار پرسپولیس و فولاد در سوپرجام و در شهر سیرجان رقم می‌خورد. از 23 سال پیش و اولین مبارزه، خاطرات فراوانی از جمله پایان خونین مهدی هاشمی‌نسب، گل جنجالی آرش افشین، پایان روزهای شیرین پیام صادقیان و البته تنها باخت تیم رویایی برانکو در ذهن هواداران فوتبال باقی مانده است.

۲۴ مهر ۱۳۷۷- پرسپولیس 1 – 0 فولاد؛ سرآغاز یک رکورد تاریخی

همیشه اولین تقابل‌های دو تیم در خاطرات هواداران فوتبال باقی می‌ماند. در روزهای ابتدایی بازگشت علی پروین بعد از پنج سال خانه نشینی عجیب و مبهم از فوتبال، پرسپولیس در تهران از فولاد پذیرایی می‌کرد. فضای استادیوم آزادی مملو از تشویق‌های مکرر سرمربی جدید و محبوب قرمزپوشان بود و پرسپولیس با تک گل بهنام سراج، مهاجم آبادانی خود موفق به غلبه بر فولاد شد. تیم علی پروین که هفته قبل در دیداری جنجالی در اصفهان و در روز پنالتی خراب کردن احمدرضا عابدزاده مغلوب سپاهان شده بود، بعد از این مسابقه 13 پیروزی متوالی دیگر به‌دست آورده و از مهر تا اسفند در تمامی مسابقات خود به برتری دست یافت تا رکوردی تاریخی را در لیگ سراسری ایران به ثبت برساند.

۱ خرداد ۱۳۷۹- پرسپولیس 2 – 2 فولاد؛ پایان خونین ستاره جنجالی

هفته پایانی لیگ آزادگان؛ در روزی که فولاد برای ماندن در لیگ به تساوی در آزادی نیاز داشت، پرسپولیس قهرمانی خود را مسجل دیده و با حضور هواداران خود آماده جشن قهرمانی بود. اما حرکت جنجالی مهدی هاشمی‌نسب در ابتدای بازی و پرتاب گل به سمت جایگاه هشت مخصوص هواداران استقلال، کام طرفداران پرسپولیس را تلخ کرد. سرطلایی در اوایل بازی دچار مصدومیت شدید از ناحیه سر و خونریزی شدید شد، اما علی پروین خشمگین حتی در این شرایط نیز اجازه حضور او روی نیمکت را نداد و هاشمی‌نسب را راهی رختکن کرد تا پایان جنجالی‌ترین بازیکن پرسپولیس همان‌جا رقم خورد. فولاد با تساوی 2-2 در لیگ باقی ماند و قرمزپوشان جشن قهرمانی برپا کردند، اما حواس همه به جنجال هاشمی‌نسب و آخرین بازی او برای پرسپولیس بود. ستاره‌ای که حالا روی نیمکت فولاد حضور داشته و فصل قبل تیم سابق خود را "تیم خاص" خطاب کرد.

۱۳ آبان ۱۳۸۰؛ پرسپولیس 1 – 1 فولاد؛ سردترین شروع تاریخ  

اولین بازی تاریخ لیگ برتر ایران؛ چند روز بعد از ناکامی تیم دوست داشتنی میرو بلاژوویچ در راهیابی به جام جهانی و در روزهای اوج اختلافات علی پروین و عابدزاده، پرسپولیس کم ستاره در اولین بازی لیگ برتری خود در استادیوم آزادی پذیرای فولاد بود. با توجه به اتفاقات عجیب آخرین بازی تیم ملی در آزادی برابر ایرلند و البته جدایی ستاره‌های محبوبی چون عابدزاده و علی کریمی، هواداران فوتبال در ایران دچار افسردگی شده و میل چندانی به دنبال کردن مسابقات نداشتند. تک گل رضا جباری در نیمه دوم پرسپولیس را از شکست در این دیدار نجات داد و در روزی سرد و بی رمق، فولاد اولین امتیاز خود در تاریخ لیگ برتر را کسب کرد.

۳ بهمن ۱۳۸۱؛ پرسپولیس 3 – 3 فولاد؛ سوپرگل یحیی به گلر تیم ملی

شاید جذاب‌ترین تقابل تاریخ دو تیم پرسپولیس و فولاد؛ تیم تحت هدایت علی پروین علی‌رغم جذب ستاره‌هایی چون کریم باقری، یحیی گل محمدی و عارف محمدوند، در آن فصل در استادیوم تختی نمایش چندان دلپذیری ارائه نداد.  فولاد بازی را بهتر آغاز کرد و در 15 دقیقه ابتدایی با گل‌های بهنام سراج و حسین کعبی پیش افتاد. علی انصاریان اختلاف را کم کرد و سراج دوباره در دقیقه 25 موفق به گلزنی شد. اما در دقیقه 34 یحیی گل محمدی، سرمربی فعلی پرسپولیس در شرایطی که احتمالا قصد ارسال داشت، از نزدیکی نقطه کرنر سمت راست دروازه میرزاپور را به زیبایی باز کرد. در نیمه دوم نیز پایان رافت موفق به زدن گل تساوی شد و این دیدار با تساوی 3-3 به اتمام رسید.

۲۴ شهریور ۱۳۸۳؛ فولاد 3 – 1 پرسپولیس؛ بازگشت تلخ علی پروین

اصلاحات اکبر غمخوار با رهبری وینکو بگوویچ عقیم ماند و علی پروین دوباره با سلام و صلوات هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت. قرعه سختِ رویارویی با فولاد در اهواز در اولین مسابقه اما باعث شد سلطان روز سختی را در بازگشت به تیم خود تجربه کند. ایمان مبلعی خیلی زود با کاشته‌ای تماشایی دروازه را باز کرد و احمد مومن‌زاده در نیمه اول برتری فولاد را دو برابر کرد. تک گل جواد کاظمیان در نیمه دوم اثربخش نبود و لفته حمیدی در اوقات اضافی کار را تمام کرد. پرسپولیس با علی پروین در آن فصل کار را آن‌قدر بد شروع کرد که مشخص بود دوران طلایی این سرمربی پرافتخار روی نیمکت قرمزپوشان رو به افول است.

۸ شهریور ۱۳۸۷؛ فولاد 3 – 2 پرسپولیس؛ رونمایی از خرید جنجالی

شرایط در دومین فصل حضور افشین قطبی روی نیمکت پرسپولیس برای او چندان خوب پیش نرفت و تیم امپراطور در تابستان گرم اهواز مغلوب فولاد شد. این تیم با دو گل احمد آل نعمه و سیامک سرلک پیش افتاد و پائولو دی کارمو، خرید جنجالی و پرحاشیه پرسپولیس در دقیقه 31 اولین و البته آخرین گل خود برای این تیم را به ثمر رساند. در ادامه محمد قاضی برای فولاد و هادی نوروزی برای پرسپولیس موفق به گلزنی شدند تا اولین شکست فصل تیم افشین قطبی در هفته پنجم رقم بخورد. گرچه از همان مسابقه نیز مشخص بود تیم او به صلابت فصل قبل نیست و احتمالا روزهای دشواری را در پیش دارد.

۲۱ دی ۱۳۹۲؛ فولاد 2 – 1 پرسپولیس؛ گل جنجالی و تعیین سرنوشت فصل

حضور هم‌زمان پرسپولیس و فولاد در کورس قهرمانی باعث شد این تقابل دو تیم در اهواز احتمالا حساس‌ترین بازی این دو رقیب از حیث جدول لقب گیرد. تیم علی دایی با گل دقایق ابتدایی سید‌مهدی سید‌صالحی از حریف پیش افتاد و البته اسماعیل شریفات خیلی زود موفق به زدن گل تساوی شد. اما در شرایطی که به نظر می‌رسید نبرد این دو تیم مدعی با تساوی رو به پایان است، آرش افشین در شلوغی مقابل دروازه و در شرایطی مشکوک به هند موفق به باز کردن دروازه نیلسون شد و فولاد با تکیه بر همین برتری تعیین کننده، در پایان فصل عنوان قهرمانی در لیگ برتر را جشن گرفت. علی دایی هنوز که هنوز است به آن صحنه معترض بوده و تصور می‌کند این‌گونه و روی اشتباه داوری، شانس دومین قهرمانی دوران مربیگری او در لیگ برتر از دست رفته است.

ارسال نظر: