کدخبر: 8756

اخبار سیاسی | خبر سیاسی | خبر سیاسی روز

مذاکرات به توافق رسید؟

مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها به مراحل حساس رسیده است در نتیجه کارشناسان ایرانی برای رایزنی‌های فنی وارد عمل شدند.

دور هشتم گفتگوها از ششم دی ماه در وین آغاز شده و تاکنون بخش زیادی از متون توافق نهایی نگارش شده است. مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها به مراحل حساس رسیده است در نتیجه کارشناسان ایرانی برای رایزنی‌های فنی وارد عمل شدند.آنطور که ایرنا گزارش داده، در روزهای گذشته نمایندگان بانک مرکزی، وزارت نفت و همچنین معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به وین بازگشته‌اند. نمایندگان سازمان انرژی اتمی نیز به طور مستمر در مذاکرات وین حضور دارند.

دور هشتم گفتگوها از ششم دی ماه در وین آغاز شده و تاکنون بخشی زیادی از متون توافق نهایی نگارش شده است.دیروز هر سه کارگروه اقدامات هسته‌ای، ترتیبات اجرایی و رفع تحریم با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ تشکیل جلسه دادند. این جلسات مجموعا بیش از شش ساعت به طول انجامید و در جریان آن‌ها ضمن بررسی و مرور متون مربوط به هریک از کارگروه‌ها، موارد اختلافی و ابهامات باقی‌مانده مورد بحث قرار گرفت.

عصر جمعه نیز دیداری یک ساعته میان مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و چین و همچنین جلسه‌ای نزدیک به دو ساعته میان رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفتگوها برگزار شد.در مجموع، جلسات برگزارشده پس از بازگشت هیأت‌ها به وین در فضایی رو به جلو و سازنده برگزار شده و در مورد موضوعات باقی‌مانده بحث‌هایی جدی صورت گرفته است.

با توجه به تکرار مداوم ضرب‌الأجل‌ها و تاریخ‌های مختلف برای پایان مذاکرات از سوی رسانه‌های غربی، باید گفت که رسیدن به خط پایان و دستیابی به تفاهم در وین تنها نیازمند اتخاذ تصمیمات لازم از سوی طرف‌های غربی است.

اگر این کشورها تصمیمات لازم را خصوصا در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بگیرند، می‌توان در مدت زمانی کوتاه مذاکرات را جمع‌بندی کرد.این دیدار در دفتر نمایندگی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و به ریاست باقری برگزار شد.

همچنین دیداری یک ساعته میان مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و چین و همچنین جلسه‌ای نزدیک به دو ساعته میان رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفتگوها برگزار شد.معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز برای شرکت در مذاکرات رفع تحریم‌ها به وین بازگشته است. 

علی شمخانی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: «گزینه‌هایی که هرگز از روی میز برداشته نمی‌شوند: حضور باشکوه ایرانیان در مراسم حمایت از نظام اسلامی، حفظ و تقویت ظرفیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و توانمندی‌های دفاعی ایران، سیاست‌های منطقه‌ای امنیت آفرین جمهوری اسلامی.»

ارسال نظر: