کدخبر: 8807

بنزین | افزایش قیمت بنزین | بنزین لیتری چند؟

سهمیه بنزین زیاد می شود| سهمیه بنزین عید چند لیتر است؟

وزیر نفت هدف طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها را عدالت و تقسیم یارانه سوخت بین همه مردم نامیده بود.

اگرچه سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش از آغاز طرح اختصاص بنزین به هر کد ملی تا ۱۰ روز آینده خبر داده بود اما مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفته این طرح هنوز در حال بررسی است.

چند ماهی از پیشنهاد طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد می‌گذرد اما هنوز اجرای آن مطرح نشده است. جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران صبح امروز گفت: تخصیص سهمیه بنزین به افراد در حال بررسی است.

پیش از این، هوشنگ فلاحیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت زمان اجرای طرح توزیع سهمیه بنزین به همه افراد را اواخر دی یا اوایل بهمن اعلام کرده بود اما به نظر می‌رسد دست‌کم تا پایان امسال، خبری از اجرای طرح جدید یارانه بنزین نیست.چند روز پیش هم محمدرضا نوایی لواسانی، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش چند روز پیش خبر از آغاز طرح اختصاص به هر کد ملی تا ۱۰ روز آینده داده بود اما دولت هنوز نگفته این طرح چه زمانی به کل کشور تعمیم می‌یابد.

با وجود این که سرپرست منطقه آزاد کیش زمان مشخصی برای اجرای این طرح اعلام کرده اما هنوز دولت خبر جدیدی از شروع این طرح نداده است. یکی از دلایل تاخیر در اجرای این طرح، عدم توانایی دولت در متقاعد کردن نمایندگان مجلس و کارشناسان است. جواد اوجی وزیر نفت، یک بار در کمیسیون انرژی مجلس توضیحاتی در مورد این طرح داد که نمایندگان را برای اجرای طرح اختصاص سهمیه به همه افراد، قانع نکرد.

یکی دیگر از احتمالات، نگرانی دولت از کمبود بنزین است. جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم هشدار داده بود که با ادامه روند مصرف بنزین در داخل کشور، احتمالا مجبور به واردات بنزین شویم. البته، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امروز اعلام کرد که ذخایر بنزین در شرایط مطلوبی است و نوروز سال ۱۴۰۱ واردکننده بنزین نمی‌شویم. سالاری، تنها درباره عدم نیاز به واردات بنزین در بازه زمانی نوروز صحبت کرد اما نگفت در بقیه ماه‌های سال هم از واردات بنزین بی‌نیازیم یا نه.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران توضیح داده که تولید بنزین حدود ۱۰۳ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود و در چند روز گذشته اقداماتی در پالایشگاه لاوان در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی انجام شد.

مخالفان طرح سهمیه جدید بنزین چه می‌گویند؟

بنزین

اعضای کمیسیون انرژی در جلسه با وزیر نفت، اوجی عنوان کرده بودند دلیل اصلی مخالفت‌شان با طرح توزیع بنزین به افراد، همزمانی این طرح با حذف ارز ۲۴۰۰ تومانی است که باعث افزایش تورم می‌شود. کمیسیون انرژی همچنین نگران به وجود آمدن بازار سیاه و قاچاق بنزین بود.

وزیر نفت هدف طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها را عدالت و تقسیم یارانه سوخت بین همه مردم نامیده بود.هادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد، اعلام کرده بود که این سهمیه، ۲۰ لیتر است اما وزیر نفت سهمیه جدید بنزین را ۱۵ لیتر می‌دانست. وزیر نفت در نهایت و در جلسه با اعضای کمیسیون انرژی گفته بود که هنوز معلوم نیست سهمیه بنزین جدید ۱۵ لیتر است یا ۲۰ لیتر.

دولت گفته مردم می‌توانند بنزین سهمیه‌ای تحویل بگیرند و مازاد بنزین خود را با نرخ آزاد بفروشند؛ اما بعد از آن اعلام نکرد کدام سازوکارهای فروش بنزین چیست. پیش از این قرار بود خود دولت خریدار بنزین مازاد مردم با قیمت ۳۰۰۰ تومان باشد اما با جدی‌تر شدن طرح تخصیص یارانه بنزین به افراد، دولت توضیح نداد که سهمیه بنزین افراد را کدام اشخاص یا کدام نهاد می‌خرد.

این مساله یکی از دلایل نگرانی کارشناسان است. برای مثال، غلامحسین حسنتاش، کارشناس انرژی و از مدیران قبلی نفتی هم به شرق گفته بود: تقاضای بالای بنزین، کمبود و در نهایت امکان فروش آن موجب به وجود امدن بازار سیاه بنزین در کشور است. افرادی که بنزین مازاد دارند می‌توانند آن را با هر قیمتی که تمایل دارند به خریداران بنزین بفروشند. بنزین این طور به دست خود مردم گران می‌شود.

ارسال نظر: