کدخبر: 8970

اخبار سیاسی|خبر سیاسی|خبر سیاسی روز

خواب جدید آمریکا برای مذاکرات| ایران و آمریکا مذاکرات را لغو می کنند؟

کاخ سفید ساعاتی قبل اعلام کرد ما با ایران به‌صورت علنی مذاکره نمی‌کنیم اما توافق هسته‌ای که نگرانی‌های همه طرف‌ها را برطرف می‌کند، قریب‌الوقوع است.

طرف‌های حاضر در مذاکرات وین می‌گویند مذاکرات وین در مراحل آخر است. ساعاتی قبل، مذاکره‌کننده ارشد ایران و نمایندگان سه کشور اروپایی تشکیل جلسه داده‌اند تا آخرین پیشنهادات را بررسی کنند. حالا کاخ سفید اعلام کرده توافق هسته‌ای قریب‌الوقوع است. اما آیا ایران و امریکا قرار است با هم مذاکره کنند؟

کاخ سفید ساعاتی قبل اعلام کرد ما با ایران به‌صورت علنی مذاکره نمی‌کنیم اما توافق هسته‌ای که نگرانی‌های همه طرف‌ها را برطرف می‌کند، قریب‌الوقوع است. این خبر در حالی است که ساعتی قبل علی باقری کنی با نمایندگان سه کشور اروپایی جلسه تشکیل دادند تا آخرین پیشنهادات را بررسی کنند. هنوز نتیجه جلسه باقری کنی با مقامات اروپایی منتشر نشده است، اما همه طرفین تاکید می‌کنند که مذاکرات به مرحله حساس و پایانی رسیده است.

مذاکرات وین در مرحله آخر است؟

مذاکرات

پیش از این برخی از مقامات کاخ سفید برای انجام مذاکرات ضرب‌الاجل تعیین کرده بودند. طرفین حاضر در مذاکرات وین هم چندین بار اعلام کردند که این دور از مذاکرات دور نهایی است و یا توافق حاصل می‌شود و یا اینکه پرونده مذاکرات هسته‌ای بسته می‌شود.

حالا رئیس هیات چین در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اعلام کرده همه طرف‌های مشارکت‌کننده در گفتگوها به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا پاسخ داده‌اند و حالا باید منتظر نتیجه نهایی ماند. برای همین چند روز آینده مذاکرات، حیاتی است.مذاکره‌کننده ارشد روسیه هم اعلام کرده که مذاکرات وین در مراحل آخر است. اما برای نهایی کردن متن توافق به زمان نیاز داریم.

چرا مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد؟

مذاکرات

اما چرا مذاکرات وین به نتیجه نهایی نمی‌رسد؟ از دو هفته قبل اخبار مثبتی از مذاکرات وین شنیده می‌شد و انتظار می‌رفت ظرف چند روز مذاکرات به نتیجه برسد. حتی مقامات ایرانی و آمریکایی اعلام کردند که برای دستیابی به یک توافق خوب حاضر به مذاکره مستقیم هستند. اما با وجود گذشت چندین روز، مذاکرات هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

دلیل تعویق در نتیجه مذاکرات چیست؟ بر اساس اظهارات مذاکره‌کننده ارشد روسیه «آمریکا ابتدا از توافق خارج شد و اینک باید گام نخست را بردارد.»

یکی از مقامات آمریکایی هم اعلام کرده «پیشرفت در مذاکرات به اتخاذ تصمیم‌های سیاسی از سوی کشورهای دیگر به ویژه آمریکا برای رفع تحریم‌ها علیه ایران وابسته است.» به گفته این مقام آمریکایی «نحوه کاهش تولید سوخت هسته‌ای از سوی ایران از جمله مسائلی است که هنوز حل نشده است.»علی باقری‌کنی هم دو روز پیش در توییتی اعلام کرد «بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.»

بر این اساس می‌توان گفت ایران همچنان به شرط اولیه خود برای توافق هسته‌ای پایبند است، اینکه آمریکا باید تحریم‌هایی وضع شده علیه ایران را لغو کند و پس از آن ایران حاضر به توافق است.برخی دیگر هم معتقدند اختلافات داخلی دولت آمریکا، دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین است. چند روز قبل ۳۳ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای اعلام کردند «اگر توافق با ایران در کنگره به تصویب نرسد‌‌ مانع اجرای آن خواهند شد و دولت بعدی بلافاصله از توافق جدید هم خارج می‌شود.»

ارسال نظر: