کدخبر: 9143

اشنایی با عوامل موثر بر قیمت میلگرد

میلگرد یکی از ابزار‌های پراستفاده و بسیار مهم در صنایع مختلف است و کاربرد‌های زیادی دارد. در واقع عدم وجود میلگرد باعث می‌شود تا هیچ پروژه ساختمانی به پایان نرسد و امکان ساخت هیچ بنایی بدون میلگرد وجود ندارد. قیمت میلگرد به عوامل مختلفی بستگی دارد و مانند هر محصول دیگری که برپایه آهن و فولاد ساخته می‌شود، دچار تغییرات و نوسان‌ هایی می‌ گردد. نوسانات قیمت آن ممکن است بر بازار آهن آلات و ساختمان نیز تأثیراتی داشته باشد. از این رو در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد پرداخته شده است.

میلگرد

انواع میلگرد

یکی از مهم‌ ترین عامل‌ ها که تأثیر زیادی در قیمت میلگرد دارد، نوع آن است. به طور کلی میلگرد‌ها دارای ۴ نوع مختلف هستند که هر یک ویژگی‌ ها و قیمت متفاوتی با یکدیگر دارند. میلگرد‌ ها را می‌توان به ۴ دسته A1، A2، A3 و A4 تقسیم کرد.

میلگردهای A1

این میلگرد که به میلگرد نرم معروف است، می‌تواند تا 2.5 تن وزن را تحمل کند و هیچ آجی روی آن وجود ندارد. از این رو قیمت این نوع از میلگرد نسبت به انواع دیگر در محدوده پایین‌تری قرار دارد و ارزان‌تر است.

میلگردهای A2

این نوع از میلگرد‌ها دارای آج ساده‌ای هستند و از آن‌ها با نام میلگرد نیمه خشک یا نیمه نرم یاد می‌شود. از این میلگرد‌ها در عملیات‌های ساختمانی استفاده می‌شود و جوشکاری نجه مناسبی با این میلگرد‌ها نخواهد داشت. سطح تحمل تنش این میلگرد‌ها تا ۵ تن هم می‌رسد. از این رو قیمت میلگرد A2 بیش‌تر از میلگرد نرم است.

میلگردهای A3

این نوع از میلگرد‌ها که دارای آج بیش‌تر و پیچیده‌ تری هستند، به عنوان میلگرد‌های سخت شناخته می‌شوند. این میلگرد‌ها دارای آج‌های زیادی هستند که به آن‌ها میلگرد سخت نیز گفته می‌ شود. این میلگرد‌ها به دلیل انعطاف پایین در گوشه‌ های ساختمان و زوایا استفاده نمی‌ شوند اما کاربرد زیادی در ستون‌ها و همچنین جوشکاری دارند. قیمت میلگرد‌های A3 نسبت به میلگرد‌های A2 بیش‌تر است.

میلگرد‌های A4

این نوع از میلگرد‌ها در دسته سخت‌ترین محصولات قرار می‌گیرند و آج‌ های بسیار زیادی به شکل دوک دارند. آج‌های دوکی این میلگرد‌ها باعث می‌شود تا تحمل تنش آن‌ها چندبرابر میلگرد‌های دیگر باشد. قیمت این میلگرد‌ها بیش‌تر از سایر انواع آن است.

به طور کلی می‌ توان گفت میلگرد‌هایی که آج بیش‌تر، سختی بیش‌تر و توانایی تحمل تنش و فشار بیش‌تری دارند، قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر خواهند داشت. از این رو میلگرد A1 ارزان‌ترین و میلگرد A4 گران‌ ترین نوع میلگرد است.

قیمت مواد اولیه ساخت میلگرد

عمده ماده استفاده شده در ساخت میلگرد‌ها آهن یا آلیاژ آن فولاد است. همچنین سایر عناصر مانند نیکل و کروم نیز در ساخت آن تأثیر دارند. درصد ترکیبات انواع مختلف میلگرد‌ با هم متفاوت است. قیمت این مواد در قیمت میلگرد نیز تأثیرگذار است. تغییراتی که در قیمت آهن، نیکل و کروم ایجاد می‌شود، در نهایت منجر به تغییر در قیمت نهایی میلگرد می‌گردد.

قیمت انرژی نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت روز میلگرد در بازار است. ذوب کردن آهن، ترکیب مواد باهم و ساختن میلگرد از آن‌ها نیازمند صرف انرژی است و افزایش قیمت انرژی باعث می‌شود تا قیمت نهایی میلگرد نیز افزایش یابد. همچنین ممکن است تحریم‌ها باعث کمبود یک ماده در بازار شوند که منجر به بالاتر رفتن هزینه خرید میلگرد می‌شود. به عنوان مثال کمبود آهن در نهایت باعث می‌شود تا قیمت روز میلگرد افزایش یابد.

عرضه و تقاضای محصول

این مورد یکی از مهم‌ترین مواردی است که روی قیمت یک محصول تأثیر می‌گذارد و میلگرد هم از این موضوع مستثنی نیست. زمانی که تقاضا در بازار زیاد باشد و عرضه محصول به بازار میزان کمی داشته باشد، قیمت آن بالاتر می‌رود. برعکس این موضوع نیز صادق است و افزایش عرضه و کاهش تقاضای مشتریان در بازار باعث کاهش قیمت نهایی میلگرد می‌گردد.

همچنین پیش‌بینی‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود و میزان تقاضا و عرضه میلگرد در زمان آینده مشخص می‌گردد، می‌تواند روی قیمت میلگرد تأثیر داشته باشد. به همین دلیل اقتصاددانان این موضوع را بسیار بررسی می‌کنند تا در طولانی مدت از قیمت محصولات اطلاع داشته باشند.

نوسانات ارز

به دلیل این که ایران یکی از صادرکننده‌های آهن در جهان شناخته می‌شود، نوسانات بازار ارز و تغییرات قیمت دلار، تأثیر زیادی روی قیمت میلگرد دارند. تمامی قیمت‌های خرید و فروش و صادرات میلگرد با دلار محاسبه می‌شوند. از این رو هر تغییری در نرخ دلار روی قیمت روز میلگرد نیز تأثیر می‌گذارد.

همچنین برخی از مواد دیگر مانند نیکل از کشور‌های دیگر وارد می‌شوند. به همین دلیل بالا رفتن نرخ ارز منجر به بالا رفتن قیمت این مواد شده و در نهایت باعث افزایش قیمت میلگرد می‌شود.

هزینه‌های حمل و نقل

وزن میلگرد و مواد اولیه آن زیاد است و حمل و نقل آن در کشور یا صادرات و واردات آن‌ها هزینه بالایی دارد. یکی از این هزینه‌ها، هزینه سوخت وسایل نقلیه مانند کشتی و کامیون است که تأثیر زیادی روی قیمت نهایی میلگرد دارد. افزایش قیمت سوخت در سال‌های اخیر باعث افزایش قیمت محصولات آهنی نیز شده است.

همچنین به دلیل محدودیت‌هایی که از طرف آمریکا علیه ایران اعمال شده است و تحریم‌های مختلفی که برای صنایع ایرانی وضع شده‌اند، هزینه حمل و نقل‌های دریایی و تجارت با کشور‌های دیگر نیز بسیار بالاتر رفته و در مواردی غیرممکن شده است. از این رو قیمت نهایی میلگرد نیز دچار تغییراتی گردیده و تحت تأثیر این موارد قرار دارد.

تورم

تورم به طور کلی روی قیمت تمام محصولات تأثیر دارد و هرساله باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. این موضوع برای میلگرد نیز صادق است و قیمت آن را زیادتر می‌کند. بسیاری از کشور‌های توسعه یافته که وظیفه تأمین فولاد و محصولات آهنی در جهان را برعهده دارند، از کارخانه‌ها و نیروی انسانی کشور‌هایی که توسعه کم‌تری دارند؛ استفاده می‌کنند. از این رو تورم در این کشور‌ها بالاتر می‌رود و قیمت محصولات آهنی مانند میلگرد نیز بیش‌تر می‌شود.

خرید میلگرد از آهن البرز

فروشگاه آهن البرز (https://www.ahanalborz.com) که توسط متخصصان صنعت فولاد تأسیس شده است، در زمینه تأمین کردن نیاز مشتریان و ایجاد یک تجربه خرید آگاهانه برای آن‌ها فعالیت می‌کند. این مجموعه تمام تجهیزات فولادی مانند میلگرد و پروفیل را برای مشتریان سراسر کشور تأمین می‌کند و مدارک از اعتبار و ضمانت کیفیت محصولات به مشتریان ارائه می‌دهد. پشتیبانی این مجموعه از مشتریان از زمان اولین تماس و سفارش تا زمان تحویل مرسوله ادامه دارد. برای دریافت مشاوره در زمینه خرید و اطلاع از قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی کلیک کنید.

 

ارسال نظر: