کدخبر: 9144

پیام های سابلیمینال چیست و چطور اثر می کند؟

پیام های سابلیمینال چیست و چطور اثر می کند؟

سابلیمینال ها آخرین روند در فضای خودیاری هستند. مردم می گویند جملات تاکیدی مثبت در ویدئوهای سابلیمینال می تواند منجر به خودسازی شود، اما آیا این حقیقت دارد؟

-پیام های سابلیمینال برای چه مشکلاتی قابل استفاده هستند؟

-آیا سابلیمینال از نظر عملی تایید شده است؟

-سابلیمینال یا خود هیپنوتیزم؛ کدام بهتر است؟

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که می‌توانند ذهن افراد را تحت کنترل خود در بیاورند و این کار را به نحوی انجام دهند که فرد متوجه نشود. این در حالی است که این نظریه، توسط گروه دیگری از افراد، مردود شناخته شده است. بنابراین می‌توان گفت در این زمینه، نظریات و دیدگاه‌های متفاوت و متعارضی وجود دارد.

گروهی دیگر از افراد از این امکانات، به عنوان یک روش درمانی، استفاده می‌کنند و از این طریق به توسعه باورهای مثبت در ذهن انسان‌ها اقدام می‌نمایند. در حقیقت لازم به ذکر است که این نوع از پیام‌های صوتی، می‌توانند تمامی این کارها را از طریق تلقین‌های مثبت و اثر گذار بر ذهن و ضمیر ناخودآگاه طرف مورد نظر خود، به انجام برسانند.

سابلیمینال چیست؟

سابلیمینال به فایل‌های صوتی گفته می‌شود که با استفاده از علم صدا پردازی و هم‌چنین تلفیق برخی از تکنیک‌های هیپنوتیزم، تولید شده‌اند. این فایل‌ها شامل پیام‌هایی هستند که می‌توانند در ذهن و و ضمیر ناخودآگاه ما، موثر واقع شوند و به ما کمک کنند تا بتوانیم تغییرات الگوهای ذهنی و جسمی مورد نیاز خود را برنامه ریزی کنیم. از طرف دیگر این فایل‌ها پیام‌هایی دارند که تنها برای ضمیرناخودآگاه، قابل درک است. این نوع از فایل‌ها به نحوی تهیه می‌شوند که بتوانند به ذهن ما جهت دهند. در حقیقت، این عناصر باعث می‌شوند تا فرکانس‌هایی از ذهن ما ارسال شوند تا جذب و دریافت نعمت‌ها و خواسته‌های مورد نظرمان در زندگی فردی و اجتماعی، محقق گردد.

پیام های سابلیمینال چیست و چطور اثر می کند؟

سابلیمینال ها چگونه کار می کنند؟

این پیام ها به عنوان محرک، به شکل صدا یا تصویر عمل می کنند. ویژگی دیگر این است که سابلیمینال ها اغلب به صورت پیام های صوتی-تصویری ضعیف یا سریع ارائه می شوند که درک آنها را سخت می کند. ایده این است که به طور ناخودآگاه (وجود یا عملکرد زیر آستانه آگاهی) مغز را تحریک کند و بر افکار و رفتار تأثیر مثبت بگذارد.

سابلیمینال ها اغلب برای تقویت روحیه،سلامتی قلب ، کاهش سطح استرس، ترک سیگار و مدیریت وزن استفاده می شوند.

به طور کلی، سه نوع پیام سابلیمینال وجود دارد:

پیام‌های فرعی: نشانه‌های بصری که به سرعت چشمک می‌زنند (چند میلی‌ثانیه) به طوری که مردم آن‌ها را درک نمی‌کنند.

پیام‌های غیرقابل شنیدن: نشانه‌های صوتی کم حجم که در یک منبع صوتی بلندتر مانند موسیقی قرار می‌گیرند.

پیام معکوس: پیام صوتی که برعکس ضبط می‌شود با این هدف که پیام معکوس را پنهان کند.

پیام‌های مخفی در تبلیغات، فیلم‌ها و موسیقی‌های مختلف نشان داده شده‌اند. اگر افراد با دقت کافی نگاه کنند، در هر چیزی معنی پیدا می‌کنند. بسیاری از نمونه‌های مشهور پیام سابمینیمال در تبلیغات، حتی اصلاً عجیب یا رمزآلود نیستند و فقط محرک‌هایی هستند که درون اجزای یک تصویر کلی‌تر، پنهان شده‌اند.

تبلیغ‌کنندگان محصولات تنها افرادی نیستند که به دلیل استفاده از محرک‌های سابلیمینال مورد انتقاد قرار می‌گیرند. از تدوین‌کنندگان فیلم‌های دیزنی هم به دلیل پیام‌های مخفی در فیلم‌ها انتقادات فراوانی شده است. همچنین یکی از نمونه‌های معروف پیام‌های مخفی در موسیقی را می‌توان در Judas Priest یافت. در سال 1990، گروه متهم شد که پیام‌های معکوس را در یکی از اهنگ‌های خود قرار داده است و گفته می‌شود که این پیام‌ها باعث خودکشی دو نوجوان پسر شده‌اند.

عناصر کلیدی سابلیمینال

بیشتر سابلیمینال ها شامل جملات تاکیدی مثبت هستند که با موسیقی به شکل ضربات دو گوش همراهی می شوند.

پیام های سابلیمینال چیست و چطور اثر می کند؟

جملات تاکیدی مثبت:

طبق تحقیقاتی که توسط کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده منتشر شده است، جملات تاکیدی مثبت عبارتی است که اغلب بدون فکر کردن درباره آن تکرار می شود و برای معرفی افکاری که می تواند به شما انگیزه دهد به ناخودآگاه استفاده می شود. این کمک می کند تا ویژگی های مثبت خود را به شما یادآوری کند و اعتماد به نفس لازم برای دستیابی به اهداف را فراهم کند.

سابلیمینال ها حاوی جملات تاکیدی مثبتی هستند که مختصر هستند و با تکرار، تجسم را تقویت می کنند. جملات تاکیدی ترجیحاً باید در زمان حال باشد، به عنوان مثال، "من یک برنده هستم"، "سیگار را ترک می کنم"، یا "من با انتقاد منفی شکست نخواهم خورد." تجسم راهی برای کاشت تصاویری در ناخودآگاه شما فراهم می کند که مکمل کلمات تکراری هستند.

موسیقی:

موسیقی، به طور کلی، تأثیر مثبتی بر سطح استرس فرد دارد. طبق تحقیقات منتشر شده توسط مجله The Arts in Psychotherapy، موسیقی توانایی کاهش سطح کورتیزول را دارد و در نتیجه استرس را کاهش می دهد. ضربان‌های ریتمیک مانند ضربان‌های دو گوش، به‌ویژه برای ایجاد یک اثر آرامش‌بخش بر ذهن مفید هستند. این ضربان‌ها به کاهش نبض و ضربان قلب، کاهش فشار خون و کاهش سطح هورمون‌های استرس کمک می‌کنند.

تعدادی از سابلیمینال ها از ضربات دوگوشی استفاده می کنند که یک توهم شنوایی ایجاد می کند که ناشی از گوش دادن به دو تن موسیقی با فرکانس کمی متفاوت است، یکی در هر گوش. این تفاوت در فرکانس ها باعث ایجاد توهم صدای سومی می شود که در اصل یک ضرب آهنگ ریتمیک است.

 

در مورد سابلیمینال ها باید مراقب چه نکاتی بود؟

برخی سابلیمینال های عجیب و غریب وجود دارند که ادعا می کنند به تغییر رنگ چشم، افزایش قد یا بهبود عملکرد در امتحانات کمک می کنند. باید مراقب این گونه زیرآگهی ها بود.

از این رو، هنگام استفاده از سابلیمینال، یاد بگیرید که انتظارات خود را تنظیم و مدیریت کنید. در حالی که اجزای فردی سابلیمینال ها، مانند جملات تاکیدی مثبت و موسیقی، با کاهش استرس و بهبود روحیه مرتبط هستند، در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آنها برای سایر کاربردهای بهداشتی، سلامتی یا آموزشی مفید هستند.

آیا شستشوی مغزی می‌شویم؟

این سوال پاسخ کوتاهی دارد، خیر. همانطور که در این مقاله نشان‌ داده شده‌ است، تصورات ناخودآگاه می‌تواند به طور قابل‌توجهی فعالیت و رفتار عصبی را تغییر دهد. اما این به این معنی نیست که اگر یک شرکت خودروسازی یک پیام ناخودآگاه را نشان دهد که می‌گوید: «این اتومبیل را بخرید»، شما فورا به یک نمایشگاه بروید و یک خرید عجیب و غریب داشته باشید. ​

برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که پیام‌های ناخودآگاه باید «مرتبط با هدف» فرد باشند. نشان دادن یک پیام ناخودآگاه که می‌گوید «کوکاکولا بنوشید»، شما را تشنه نخواهد کرد. اما اگر تشنه باشید و همان پیام ناخودآگاه را ببینید، احتمال بیشتری وجود دارد که محصول پیشنهادی را بخرید. این تاثیر احتمالا به همین دلیل است که پیام‌رسانی ناخودآگاه در تبلیغات در بسیاری از کشورها ممنوع شده‌ است. ​

پیام‌های ناخودآگاه در زندگی روزمره ما حضور دارند، جایی که ممکن است هرگز به آن‌ها توجه نکنیم. در حالی که مطالعات رفتاری در طول سال‌ها نشان داده‌اند که پیام‌های ناخودآگاه می‌توانند انتخاب‌های ما را تعدیل کنند، این مطالعه جدید نشان می‌دهد که چگونه این تغییرات رفتاری در سطح یک نورون و شبکه رخ می‌دهند.

 

ارسال نظر: