کدخبر: 9212

طرح صیانت باطل شد| آیا طرح صیانت انتخابی است؟

ساعاتی پس از اقدام پرسر و صدای کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت برای تصویب این طرح در مدت زمانی کوتاه، معاونت قوانین مجلس رای‌گیری در این کمیسیون را غیرقانونی دانست.

معاونت قوانین مجلس، مصوبه کمیسیون ۱۸ نفره ویژه بررسی طرح صیانت را لغو کرد، اما این طرح هنوز هم قرار است در مجلس بررسی و ممکن است تصویب شود. بخشی از طرح صیانت، به تعرفه ورود گوشی‌های تلفن همراه اختصاص دارد. تاثیر طرح صیانت بر قیمت موبایل، چیست؟

 ساعاتی پس از اقدام پرسر و صدای کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت برای تصویب این طرح در مدت زمانی کوتاه، معاونت قوانین مجلس رای‌گیری در این کمیسیون را غیرقانونی دانست و مصوبه را لغو کرد. اما این طرح هنوز هم قرار است در مجلس بررسی و ممکن است تصویب شود. یکی از بخش‌های طرح صیانت، به تعرفه ورود گوشی‌های تلفن همراه اختصاص دارد. تاثیر طرح صیانت بر قیمت موبایل، چیست؟

طرح در مورد تعرفه واردات موبایل چه می‌گوید؟

صیانت از فضای مجازی

فصل دوم پیش‌نویس طرح صیانت که چندی پیش منتشر شد، به نظام تنظیم مقررات اختصاص دارد. این فصل، وظایف و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی را مشخص کرده است.

در بند ح از ماده ۲ طرح صیانت، ذیل فصل دوم یکی از این اختیارات چنین تعریف شده: «تصویب ضوابط تشویق تولیدکنندگان داخلی و خارجی تجهیزات الکترونیکی هوشمند به حمایت از خدمات فضای مجازی داخلی، به پیشنهاد تنظیمگران با استفاده از ابزارهای قانونی نظیر حقوق ورودی.»

به عبارتی، تدوین‌کنندگان این طرح در نظر دارند که برندهای معتبر تولیدکننده تلفن همراه را تشویق به نصب اپلیکیشن‌های ایرانی به جای نمونه‌های خارجی کنند. در غیر این صورت، تعرفه وارداتی سنگینی بر آنها اعمال می‌شود که ظاهرا ممکن است تا ۳۵ درصد هم باشد.

حسین میرزایی، عضو کمیسیون مشترک و نماینده موافق طرح صیانت روز گذشته، در گفتگویی در این مورد توضیح داد: اگر گوگل وارد ایران نشود، گوشی‌هایی که به صورت پیش‌فرض برنامه گوگل پلی رو نصب دارند، عوارض ورود آنها به کشور ٣۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. حتی می‌توانیم دیگه گوشی اندروید وارد نکنیم!

تاثیر طرح صیانت بر قیمت موبایل

صیانت از فضای مجازی

اکنون تحریم‌ها باعث شده است که برندهای مطرح تولیدکننده موبایل، به صورت مستقیم در بازار ایران حضور نداشته باشند. در واقع واردکنندگان ایرانی، محصولات را از چند دست واسطه خریداری می‌کنند. همین موضوع یکی از دلایلی است که معمولا قیمت گوشی‌ها را در ایران به نسبت قیمت دلاری آنها بالا می‌برد.

حتی در صورتی که برندها مستقیما در بازار ایران حضور داشتند، تقریبا غیرممکن بود شرط حذف اپ‌های خارجی و نصب پیش‌فرض اپ‌های داخلی را بپذیرند.

در این شرایط به نظر می‌رسد در صورت تصویب نهایی طرح صیانت، باید منتشر افزایش قیمت گوشی‌های موبایل باشیم.

ارسال نظر: