کدخبر: 9235

اخبار سیاسی | خبر سیاسی | خبر سیاسی روز

آخرین خبر از مذاکرات| توافق نزدیک است؟

جلسات داخلی هیات مذاکره کننده کشورمان دیروز تا نزدیک‌های صبح ادامه داشت.

تنور رایزنی‌های دیپلمات و جلسات داخلی هیات‌های مذاکره کننده در وین حسابی داغ شده با این حال واشنگتن هنوز در تصمیم‌های سیاسی تعلل می‌کند.به نقل از ایرنا، جلسات داخلی هیات مذاکره کننده کشورمان دیروز تا نزدیک‌های صبح ادامه داشت. نمایندگان ایران پس از جلسات فشرده دیپلماتیک در هتل کوبورگ راهی ساختمان نمایندگی ایران نزد سازمان های بین‌المللی در وین شده و رایزنی‌های داخلی تقریبا تا ساعت چهار صبح ادامه داشت.سایر طرف‌های مذاکراتی نیز از حوالی ساعت هفت صبح تا پاسی از شب سرگرم جلسات فشرده و پی‌درپی در هتل کوبورگ بودند. هیات‌های اروپایی این روزها بشدت فعال هستند.

به طور ویژه تحرکات فرانسوی‌ها افزایش قابل توجهی یافته و رئیس هیات آن به تازگی حضور فعالی در توئیتر پیدا کرده است. «فیلیپه اره‌را» دیشب با انتشار کلیپ ویدیویی جلسات هیات اروپایی با محوریت فرانسه را نشان داد که طرف‌ها حوالی ساعت ۱۱ شب سرگرم بررسی متن پیش‌نویس توافق نهایی هستند.

او در این پیام تصویری می‌گوید: برای رسیدن به توافق باید با سایر طرف‌ها کار کرد. چیزی که در نگاه اول مشاهده می‌شود این است که اختلافات در حال کاهش است، اما هنوز به توافقی نرسیده‌ایم.

جلسات اروپایی‌ها عموما در هتل کوبورگ و در مقاطعی هم در هتل «ماریوت» که خودشان ساکن هستند، «کارلتون ریتز» و «امپریال» که طرف‌های آمریکایی مستقر هستند جریان دارد. «استفنی القاق» مذاکره کننده ارشد انگلیس ده روز پیش در توئیتی به کنایه از برگزاری جلساتی که در این چهار هتل جریان دارد نوشت؛ امروز به رغم مسافت کوتاه بین این چهار ساختمان، شمار قدم‌هایم افزایش یافته است.

از سویی دو هیات چین و روسیه هم که به تعبیر یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نقش میانجی بین ایران و غرب را ایفا می‌کنند، جلسات جداگانه‌ای را با طرف ایرانی، اروپایی و آمریکایی برگزار می‌کنند. صهیونیست‌ها هم پشت پرده و بدور از دوربین خبرنگاران به عملیات اخلال در روند مذاکرات ادامه داده و بقول یکی از افراد آشنا با فضای مذاکرات «بشدت از احتمال توافق به وحشت افتاده‌اند»

مذاکرات حالا به مراحل حساس رسیده و هیات‌ها سرگرم چانه‌زنی بر سر چند مساله کلیدی و جدی هستند که حصول توافق نهایی به حل آنها بستگی دارد.میخائیل اولیانوف رئیس هیات روسیه هم که عموما در توصیف روند مذاکرات از ادبیات خوش‌بینانه‌ بهره می‌گیرد معتقد است که گفتگوها در آستانه رسیدن به خط پایان است.اما طرف‌های اروپایی در اتاق مذاکرات بازی با متن پیش‌نویس را به راه انداخته و بیرون هم ضرب‌الاجل های تصنعی تعیین می‌کنند.

صرفاً با هدف مذاکره به وین نرفتیم

مذاکرات

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در دولت رئیسی ما از ابتدا رویکردمان نسبت به گفتگوهای وین برای لغو تحریم‌ها این‌گونه هدف‌گذاری شد که ما یا وارد مذاکره نخواهیم شد و یا اگر وارد مذاکره می‌شویم باید نسبتی بین مذاکرات ما در وین با رفتار عملگرایانهٔ دولت رئیسی وجود داشته باشد. لذا ما در وین صرفاً با هدف مذاکره برای مذاکره حضور پیدا نکردیم. بلکه با هدف مذاکره برای رسیدن به یک توافق خوب حضور پیدا کردیم. من باور دارم که هیچ زمان تا این حد به توافق نزدیک نشده‌ایم.

امیرعبداللهیان درباره این که با توجه به اظهارات اخیرش در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره تبادل زندانیان آمریکایی در ایران، آیا چنین تبادلی درمورد زندانیان دوتابعیتی اروپایی در ایران هم به جریان می‌افتد، مطرح کرد: تعداد بسیار معدود و اندکی از ایرانیان دوتابعیتی هستند که متأسفانه عمدتا به دلیل جاسوسی، که به آن اعتراف هم کرده‌اند، زندانی شده‌اند و البته اقدام آن‌ها در حوزه جاسوسی باعث فجایع بزرگی شده.

وی ادامه داد: مثلا یکی از این افراد که تابعیت مضاعف دارد، نتیجه اقدامش در جاسوسی برای موساد آن شده که تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ما ترور شده‌اند. لذا این موضوعی نیست که قوه قضاییه به‌سادگی بتواند از کنار آن عبور کند. اما با همه این‌ها،‌ آن افرادی که سال گذشته توافق شد که در قالب یک پکیج تبادل شوند،‌ شماری ایرانی،‌ آمریکایی، انگلیسی و افراد دارای تابعیت‌های دیگر بودند که تعداد آن‌ها و زمان تبادل‌شان مشخص شد. اما متاسفانه، طرف آمریکایی در دقیقه نود این مسئله را متوقف کرد. ما از همان زمان اعلام کردیم که آمادگی اجرای توافقی را که انجام شده داریم و چه بدون مذاکرات وین، چه در کنار مذاکرات وین، هر زمان که طرف مقابل آماده باشد آماده تبادلیم.(ایسنا)

ارسال نظر: