کدخبر: 9274

اخبار سیاسی | خبر سیاسی | خبر سیاسی روز

علت حمله روسیه به اوکراین چیست؟

اوکراین وضعیت جنگی اعلام کرد و کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا، ژاپن و استرالیا (تا این لحظه) اعلام کرده‌اند که تحریم‌هایی علیه روسیه و مقامات روسیه وضع خواهند کرد.

روسیه بالاخره به گمانه‌زنی‌ها و تعلیق‌ها پایان داد و رفتاری تهاجمی در قبال اوکراین در پیش گرفت. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، در ساعات پایانی روز دوشنبه همین هفته، فرمانی مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌‌طلب «لوهانسک» و «دونتسک» که تحت کنترل شورشیان شرق اوکراین بودند را به امضا رساند.

اوکراین وضعیت جنگی اعلام کرد و کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا، ژاپن و استرالیا (تا این لحظه) اعلام کرده‌اند که تحریم‌هایی علیه روسیه و مقامات روسیه وضع خواهند کرد. از جمله این تحریم‌ها، تحریم صدها نفر از دولتمردان روسی، تحریم ۵ بانک روسیه و از همه مهم‌تر، تعلیق خط لوله گازی «نورداستریم ۲» بود.

با این همه، ظاهرا ماجرا می‌تواند فراتر از این‌ها هم برود. «اسکات موریسون»، نخست‌وزیر استرالیا، به تازگی گفته که روسیه «در اوج آمادگی برای تکمیل حمله تمام‌عیار به اوکراین است.»

در سویِ مقابل، در بریتانیا بحث به اینجا رسیده که تحریم‌ها نتوانسته‌اند و نخواهند توانست ماشین جنگی پوتین را متوقف کنند و به «تفنگ‌های آب‌پاش» در مقابل «تفنگ‌های واقعی» می‌مانند. این هم به میان آمده که آمریکا و اروپا باید دست به اسلحه شوند.

جدا از این، ظاهرا تهدیدهای اولیه مبنی بر قطع دسترسی روسیه به شبکه بین‌المللی بانکی «سوئیفت»، به عنوان «چماقی» برای آینده نگه داشته شده و قرار نیست فعلا اعمال شود. اما روسیه، حالا که ضربه اصلی را وارد کرده، می‌گوید آماده مذاکره است. بحران اوکراین می‌تواند هر لحظه به یک جنگ تمام‌عیار بدل شود.

در اوکراین، همزمان با تصمیم شورای امنیت ملی اوکراین برای اعلام وضعیت اضطراری ملی در سراسر این کشور، پارلمان اوکراین نیز پیش‌نویس قانونی را تصویب کرده که به شهروندان این کشور اجازه حمل سلاح گرم می‌دهد. با این همه، بعید است مردمانِ عادیِ تفنگ‌به‌دست، در سناریوهای آخرالزمانی، بتوانند کاری در مقابل کماندوها و تانک‌های روسی از پیش ببرند.

ارسال نظر: