کدخبر: 9340

اخبار سیاسی | خبر سیاسی | خبر سیاسی روز

آخرین خبرها از جنگ اوکراین| روسیه عقب نشینی می کند؟

رویترز از خبرگزاری اینترفاکس روسیه نقل کرده نیروهای روسیه روز شنبه شهر ملیتوپل در جنوب شرقی اوکراین را به تصرف خود درآوردند و حملات موشکی و توپخانه‌ای هماهنگ شده‌ی مسکو به چندین شهر از جمله کیف پایتخت ادامه دارد.

 در شرایطی که عملیات اشغال خاک اوکراین توسط ارتش کرملین ادامه دارد، رهبران اوکراین تاکید کردند باب مذاکره هم‌چنان ادامه دارد.رویترز از خبرگزاری اینترفاکس روسیه نقل کرده نیروهای روسیه روز شنبه شهر ملیتوپل در جنوب شرقی اوکراین را به تصرف خود درآوردند و حملات موشکی و توپخانه‌ای هماهنگ شده‌ی مسکو به چندین شهر از جمله کیف پایتخت ادامه دارد. مقامات اوکراینی در مورد اظهار نظر در مورد سرنوشت ملیتوپل، شهری با حدود 150000 نفر جمعیت در دسترس رویترز نبودند. در صورت تایید، این اولین شهر با جمعیت قابل توجه خواهد بود که روس ها از زمان آغاز تهاجم خود در روز پنجشنبه تصرف کرده‌اند.

پیش از این مقامات اوکراینی گفته بودند که نیروهای روسیه موشک های کروز را از دریای سیاه به سمت شهرهای ماریوپول، سومی -در شمال‌شرق- و پولتاوا -در شرق- شلیک کردند. مقامات کیف گفتند که یک موشک به یک ساختمان مسکونی اصابت کرد و یک شاهد رویترز گفته که موشک دیگری به منطقه‌ای نزدیک فرودگاه اصابت کرد. هنوز از تلفات این حادثه خبری منتشر نشده است.

فرماندهی نیروی هوایی اوکراین هم پیش‌تر از درگیری شدید در نزدیکی یک پایگاه هوایی در واسیلکیف در جنوب غربی پایتخت خبر داده بود که به گفته او تحت حمله چتربازان روسی قرار گرفته است. این سازمان اعلام کرد که یکی از جنگنده‌های آن یک هواپیمای ترابری روسی را سرنگون کرده است. رویترز به طور مستقل نتوانسته این ادعاها را تأیید کند.

اوضاع در کی‌یف تحت کنترل است

میخائیلو پودولیاک، مشاور دفتر رئیس‌جمهور اوکراین گفته که اوضاع در کیف و حومه آن تحت کنترل است.  پودولیاک گفت: «مواردی از گروه‌های خرابکار و جاسوس در شهر وجود دارد که نیروهای امنیتی و پلیس به طور موثر علیه آنها کار می‌کنند». وزارت دفاع به ساکنان کی‌یف توصیه کرده برای دفع مهاجمان کوکتل مولوتف بسازند.به گفته یک مقام امدادرسانی سازمان ملل، برخی از خانواده‌ها در پناهگاه‌ها ساکن شده‌اند و صدها هزار نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. اوکراین گفته بیش از 1000 سرباز روسی کشته شده‌اند. روسیه آمار تلفات را اعلام نکرد.

سیل تحریم‌ها

در این شرایط، کشورهای غربی سیل تحریم‌هایی را علیه روسیه به راه انذاخته‌اند -از جمله قرار دادن بانک های این کشور در لیست سیاه و ممنوعیت صادرات فناوری اعلام کرده اند. اما آن‌ها هنوز در مورد ممانعت از دسترسی بانک های روسی به سیستم سوئیفت -برای پرداخت‌های بانکی بین‌المللی- به توافق نرسیده‌اند.

ارسال نظر: