کدخبر: 9676

انفجار /انفجار در تهران / تهران

انفجار 6 نفر را قربانی کرد| ترقه های چهارشنبه سوری حادثه ساز شد

روزها و شب‌های آخر سال، شنیده شدن صدای گاه ‌و بی‌گاه انفجار ترقه در کوچه و خیابان، از وقوع حوادث تلخی خبر می‌دهد.

۱۰روز پیش از چهارشنبه سوری، حوادث مربوط به این شب آغاز شده و خبرهای رسیده از نقاط مختلف از مصدومیت چندین نفر بر اثر انفجار مواد محترقه حکایت دارد که مهم‌ترین آن نابینا شدن دختری ۹ساله در تبریز است.

روزها و شب‌های آخر سال، شنیده شدن صدای گاه ‌و بی‌گاه انفجار ترقه در کوچه و خیابان، از وقوع حوادث تلخی خبر می‌دهد. حوادثی که جز پشیمانی سودی ندارد. درست مثل حادثه تلخی که شامگاه جمعه در تبریز اتفاق افتاد و بینایی یک چشم دختری ۹ساله را گرفت. ماجرا از این قرار بود که این دختر در حال بازی با ترقه بود که ناگهان در نزدیکی چشم راستش منفجر شد. شدت این انفجار به حدی بود که چشم کودک آسیب دید و با تماس نزدیکانش تکنسین‌های اورژانس تبریز در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه رساندند.

وحید شادی نیا، سخنگوی اورژانس آذربایجان‌شرقی در این‌باره می‌گوید: زمانی که امدادگران اورژانس به محل حادثه رسیدند معلوم شد که دختر ۹ساله از ناحیه چشم راست دچار آسیب شدید شده است و به این ترتیب به بیمارستان منتقل شد که متأسفانه طبق نظر پزشکان این عارضه جدی بوده و بینایی چشم راست کودک از بین رفت. او ضمن هشدار به شهروندان درباره خطرات مواد محترقه ادامه می‌دهد: ماده محترقه بی‌خطر وجود ندارد و ضروری است والدین، کودکان خود را از خطرات مواد محترقه آگاه کنند.

حادثه تلخی که در تبریز اتفاق افتاد تنها حادثه مرتبط به چهارشنبه سوری نبود و در تهران و شهر ری نیز در جریان ۳حادثه جداگانه ۵نفر مصدوم شدند. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در این‌باره می‌گوید: ساعت۲۰ جمعه به اورژانس تهران گزارش شد که ۳ نفر اهالی شهرک علایین شهرری بر اثر انفجار شدید مواد محترقه مصدوم شده‌اند. بعد از اعلام این خبر ۴آمبولانس اورژانس تهران به محل حادثه اعزام شدند تا به وضعیت این افراد رسیدگی شود.

خالدی ادامه می‌دهد: این ۳نفر بر اثر انفجار مواد محترقه دچار آسیب‌دیدگی شده بودند که ۲ نفر از آنها به بیمارستان شهدای یافت آباد و نفر سوم به بیمارستان هفتم‌تیر منتقل شدند. در حادثه دیگری که به‌دنبال انفجار مواد محترقه در منطقه کیانشهر اتفاق افتاد جوانی دچار آسیب از ناحیه چشم شد. خالدی در این‌باره می‌گوید: این حادثه ساعت ۲۱:۳۰جمعه رخ داد و در جریان آن  جوانی دچار آسیب چشمی شد که با اعزام یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه همکارانم مصدوم را در محل مداوا کردند.

ه‌گفته سخنگوی اورژانس کشور، جمعه شب حادثه دیگری نیز در تهران اتفاق افتاد که یک مصدوم به‌دنبال داشت. او می‌گوید: ساعت۲۲:۳۱ جمعه گزارش شد که یک مورد حادثه آسیب‌دیدگی پا به‌دنبال انفجار ترقه در محدوده بزرگراه چراغی رخ داده که همکارانم خود را به محل حادثه رساندند و فرد مصدوم برای درمان به بیمارستان لقمان حکیم منتقل شد.

رعایت نکاتی ساده و در عین حال کلیدی می‌تواند از وقوع حوادث مربوط به چهارشنبه سوری جلوگیری کند. برخی از این نکات به این شرح است:از نگهداری مواد محترقه (حتی استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری کنید. با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان‌ها که موجب آسیب رساندن و بدمنظر کردن آنها و نمای شهرمان می‌گردد، خودداری کنید.

وجود یک کپسول خاموش‌کننده آتش‌نشانی و جعبه کمک‌های اولیه در نزدیک محوطه آتش ضروری است درصورت امکان یک شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده شود تا درصورت لزوم بتوان از آن استفاده کرد. حتما قبل از ترک محل از خاموش بودن آتش مطمئن شوید.

 تماشاچیان معمولا در خطر اصابت ترکش‌های ترقه‌ها و مواد منفجره هستند. سعی کنید در تیررس ترکش‌ها نباشید و هیچ‌گاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنید. از آتش‌بازی در نزدیکی پمپ بنزین‌ها، وسایل نقلیه حامل بنزین و مواد سوختی بپرهیزید، درصورت کمترین نشت از وسایل نقلیه این وسایل را به بمبی تبدیل می‌کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد.درصورت روشن‌کردن آتش از ریختن نفت، بنزین و الکل روی آن جدا خودداری کنید.

ارسال نظر: