کدخبر: 9794

ترانه علیدوستی| ترانه علیدوستی عکس| ترانه علیدوستی ویکی پیا

کیهان ترانه علیدوستی را با خاک یکسان کرد| انتقاد شدید روزنامه کیهان

دعوت فدراسیون شنا از بازیگری که مدعی ممنوعیت شنای زنان در ایران است.

ترانه علیدوستی در ۲۲ دی ۱۳۶۲ در تهران زاده شد. ترانه علیدوستی ازدواج کرده و صاحب یک فرزند دختر به نام «حنا» است.ترانه علیدوستی گفته که به بیماری «کلاستروفوبیا» یا «ترس از محیط بسته» مبتلا است و به همین خاطر نمی‌تواند از اتوبوس یا مترو استفاده کند.ترانه علیدوستی از طرفداران جریان فمینیسم است. ترانه علیدوستی این عکس را از صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است. 

 متأســفانه اظهارات برخی از چهره‌های مشــهور درباره موضوعاتی که دانش و اطلاعی درباره آن‌ها ندارند، بعضا به ســوژه و خوراک رسانه‌های خارجی برای تبلیغ علیه ایران تبدیل می‌شود.دعوت فدراسیون شنا از بازیگری که مدعی ممنوعیت شنای زنان در ایران است؛ ترانه علیدوســتی روی فرش قرمز جشنواره سانتا باربارای آمریکا و در مصاحبه با یک رســانه مدعی شده که شنا به طور رسمی برای زنان در ایران ممنوع است اما طی ماه‌های اخیر چند مسابقه و جشنواره شنا برای بانوان در ایران برگزار شده است!

اظهارات خلاف واقع علیدوســتی در آمریکا درباره محدودیت فعالیت زنان در ورزش شنا در ایران با واکنش فدراسیون شنا مواجه شد. شــهرناز ورنوس، نایب رئیس بانوان فدراسیون شــنا، شیرجه و واترپلو از ترانه علیدوستی برای حضور در مسابقات شنای زنان در ایران دعوت کرد. مسابقات رکوردگیری شنای بانوان ایران ۱۹ و ۲۰ اسفند سال جاری در استخر قهرمانی آزادی تهران برگزار می‌شود و طی ماه‌های اخیر پس از رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا اخیرا فقط در رشته شنا چهار مسابقه در بخش بانوان به صورت جام و جشنواره برگزار شده است. متأســفانه اظهارات برخی از چهره‌های مشــهور درباره موضوعاتی که دانش و اطلاعی درباره آن‌ها ندارند، بعضا به ســوژه و خوراک رسانه‌های خارجی برای تبلیغ علیه ایران تبدیل می‌شود.

سینما و تئاتر ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی در دورهٔ دبیرستان مشغول تحصیل در رشتهٔ علوم تجربی بود که در کلاس‌های بازیگری امین تارخ ثبت نام کرد. سال ۱۳۷۹ از طریق همین کلاس‌ها برای بازی نقش «ترانه پرنیان» در فیلم من، ترانه ۱۵ سال دارم انتخاب شد. پس از این فیلم او تا سال ۱۳۸۲ در هیچ فیلمی حضور پیدا نکرد.

علیدوستی بازی در عرصه تئاتر را نیز با نمایش «فنز» تجربه کرد. سال ۱۳۸۰–۱۳۷۹ یک دورهٔ فیلمنامه‌نویسی در کلاس‌های حوزه هنری گذراند. ترانه علیدوستی یکی از سرمایه‌گذاران فیلم اژدها وارد می‌شود! ساخته مانی حقیقی بود.

 صداپیشگی

ترانه علیدوستی در پویانمایی جمشید و خورشید صداپیشه نقش «خورشید» بود.

نمایشنامه خوانی

ترانه علیدوستی در نمایشنامه آنا کارنینا که به کارگردانی هما روستا، در ۱۵ آذر ۱۳۹۳ در کتابخانه ملی و در حمایت از هنرمندان مبتلا به سرطان نمایشنامه‌خوانی می‌شد، نقش «آنا کارنینا» را اجرا کرد.

همچنین این نمایشنامه‌خوانی بار دیگر به مناسبت چهلمین روز درگذشت هما روستا (۲۳ آبان ۱۳۹۴) در کتابخانه ملی برگزار شد که این بار هم در حمایت از هنرمندان مبتلا به سرطان مراسم اجرا شد.

ترجمه ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی با ترجمه داستان رؤیای مادر اثر آلیس مونرو در نوزدهمین دوره کتاب فصل، در گروه ادبیات، شایسته تقدیر شناخته شد. در آذر ۱۳۹۵ ترانه علیدوستی با ترجمه رمان تاریخِ عشق به قلم نیکول کراوس توانست صدرنشینی پر فروش‌ترین کتاب نشر مرکز را به خود اختصاص دهد و با استقبال بی‌نظیر مردم و طرفدارانش رو به رو شد.

نویسندگی ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی

علیدوستی علاوه بر پیشینه بازیگری، برای نویسندگی در وبگاه شخصی‌اش نیز شناخته می‌شود. علاوه بر این‌ها، داستان‌های کوتاه و نقدهای گوناگون او در مجله‌ها و روزنامه‌هایی مانند روزنامه شرق منتشر شده‌اند. در سال ۲۰۱۰ در پی انتشار مطلبی از او در وبلاگش در پشتیبانی از اصغر فرهادی که در دفاع از هنرمندان دگراندیش مطلبی منتشر کرده بود، وبلاگ این بازیگر سینما و تئاتر به دستور کمیته دولتی فیلترینگ، حذف شد و بدین ترتیب آرشیو این وبلاگ نیز از روی سایت بلاگفا حذف شده‌است.

جشن پایانی سریال شهرزاد

ترانه علیدوستی

​ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد ساخته حسن فتحی نخستین سریال خود را تجربه کرد.این سریال در ۲۲ مهر ۱۳۹۴ به شبکه نمایش خانگی آمد وی در این سریال نقش شهرزاد را ایفا می‌کند. شهرزاد دانشجوی رشته پزشکی است که در سال ۱۳۳۲ با کودتای ۲۸ مرداد زندگی اش دچار تغییر و تحول می‌شود.

۱۳۹۴–۱۳۹۳ شهرزاد (فصل اول) شهرزاد سعادت حسن فتحی

۱۳۹۶–۱۳۹۵ شهرزاد (فصل دوم) شهرزاد سعادت حسن فتحی

۱۳۹۶–۱۳۹۷ شهرزاد (فصل سوم) شهرزاد سعادت حسن فتحی

سریال‌های تلویزیونی ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستیترانه علیدوستی که تا کنون در هیچ سریال تلویزیونی حضور نداشته دربارهٔ حضور نیافتن خود در سریال‌های صدا و سیما این‌گونه سخن گفت:

«من در تلویزیون بازی نمی‌کنم. ۱۲ سال هم هست که بازی نمی‌کنم. چون معتقدم یک خیانت فرهنگی است. قبلاً هم گفته‌ام. انتخاب کرده‌ام. حتی سریال‌های سطح بالاتر ما نهایتاً دستخوش یک جهت‌گیری بی‌موردی در پخش می‌شوند. من کسانی را که در تلویزیون کار می‌کنند قضاوت نمی‌کنم ولی مردم حق دارند قضاوت کنند. ما در این جایگاه قرار داریم که قضاوت شویم.»

خط فکری ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستیعلیدوستی یکی از طرفداران جریان فمینیسم است. وی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، در دفاع از این دیدگاه خویش نوشت:

«اگر سوءتفاهم یا واهمه‌ای از این کلمه دارید به جای اتکا به روایت رسانه‌هایی که عمری است اخبارمان را تحریف و روند رسیدن اطلاعات به ما را مهندسی می‌کنند، از گوگل استفاده کنید. خودتان تحقیق کنید و اگر فمینیسم همان فرقهٔ عقده‌گشایانهٔ مردستیز و خانمان‌براندازی بود که در گوش ما خوانده‌اند، باز آن را پس بزنید.»

ارسال نظر: