کدخبر: 9847

اخبار سیاسی | خبر سیاسی | خبر سیاسی روز

بازی جدید در مذاکرات| روسیه مسیر را مذاکرات را عوض می کند؟

دولت سیزدهم راهبردی را در رابطه با برجام تعریف کرد و آن هم اینکه اگر بناست مذاکراتی صورت بگیرد، این مذاکرات باید بر اساس الگوها و شاخص‌های جمهوری اسلامی باشد و کشورهای طرف دیگر یعنی ۱+۴ نباید برای ایران تعریف‌هایی را اعمال و آن را تحمیل کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه به عقیده دولت سیزدهم مذاکرات باید بر اساس الگوها و شاخص‌های جمهوری اسلامی باشد، گفت: بنای دولت سیزدهم بر این است که با تکیه بر اقتصاد درون‌زا و ملی، نباید مشکلات را به مذاکرات وین گره زد.

حسن هانی‌زاده با اشاره به نگاه دولت سیزدهم به مذاکرات وین، گفت: دولت سیزدهم راهبردی را در رابطه با برجام تعریف کرد و آن هم اینکه اگر بناست مذاکراتی صورت بگیرد، این مذاکرات باید بر اساس الگوها و شاخص‌های جمهوری اسلامی باشد و کشورهای طرف دیگر یعنی ۱+۴ نباید برای ایران تعریف‌هایی را اعمال و آن را تحمیل کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: بنای دولت سیزدهم بر این است که با استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تکیه بر اقتصاد درون‌زا و ملی، نباید مشکلات را به مذاکرات وین گره زد.

وی افزود: با این حال جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکراتی که در طول ۳ ماه گذشته در وین انجام شد، یک سری راهکارها ارائه داد که این راهکارها مبتنی بر منافع ملی است. ۴ سند حقوقی، مالی، اقتصادی و فنی از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی به گروه ۱+۴ در وین ارائه شد و تقریباً هر ۴ سند ظاهراً از سوی ۳ کشور اروپایی مورد پذیرش قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: یکی از این اسناد این است که تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۸ از سوی آمریکا اعمال شده، برخلاف روح برجام است و این تحریم‌ها باید لغو شود به دلیل اینکه آمریکا از برجام خارج شد و هزار ۷۰۰ مورد تحریمی علیه ایران اعمال کرد.

هانی‌زاده یادآور شد: سه کشور اروپایی هم به این نتیجه رسیدند که از رهگذر تحریم‌ها نخواهند توانست ایران را وادار به تسلیم کنند. لذا تیم مذاکره‌کننده ایران با راهبردهایی که صورت گرفت و برنامه‌ریزی‌های کاملا دقیق و موفق توانستند طرف‌های اروپایی را قانع کنند که برای ادامه همکاری و رسیدن به یک نقطه قابل اتکا بین ایران و کشورهای اروپایی باید تحریم‌ها لغو شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه بیان داشت: به همین دلیل امیداریم خروجی‌های مثبتی از دل مذاکرات وین بیرون بیاید که طی آن بخش مهمی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران لغو شود.وی با بیان اینکه از سوی دیگر بحران اوکراین بر روند مذاکرات تاثیر گذاشت و به آن جهت داد تا هرچه زودتر این مذاکرات به نتیجه برسد، ابراز داشت: امیدواریم طی روزهای آینده خروجی خوبی از مذاکرات وین خارج شود که به نفع ایران باشد.

ارسال نظر: