کدخبر: 9918

داعش تقویت شد| رهبر جدید داعش معرفی شد| او کیست؟

در همین پیوند، «اسکای نیوز» به نقل از دو مقام امنیتی عراق و یک منبع امنیتی غربی فاش کرد که سرکرده جدید داعش برادر «ابوبکر البغدادی»، خلیفه پیشین و بنیانگذار این گروه تروریستی است.

محافل رسانه ای و مقام های امنیتی منطقه گمانه زنی هایی درباره هویت واقعی رهبر جدید داعش را آغاز کردند. منابع غربی و منطقه اطلاعات تازه ای از سرکرده جدید داعش منتشر کردند که فاش می کند، وی برادر سرکرده پیشین و بنیانگذار این گروه تروریستی است.

در همین پیوند، «اسکای نیوز» به نقل از دو مقام امنیتی عراق و یک منبع امنیتی غربی فاش کرد که سرکرده جدید داعش برادر «ابوبکر البغدادی»، خلیفه پیشین و بنیانگذار این گروه تروریستی است.انتصاب «ابوالحسن الهاشمی القرشی» به سرکردگی داعش چند هفته‌ پس از کشته شدن «ابوابراهیم القرشی» که در سال ۲۰۱۹ جانشین البغدادی شده بود، دو روز پیش با انتشار یک فایل صوتی در اینترنت اعلام شد.در این فایل صوتی آمده بود که بیعت با ابوالحسن القرشی بر اساس وصیت ابو ابراهیم بود و او بیعت را پذیرفت که نشان می دهد، ابوبکر القرشی قبل از کشته شدنش او را به عنوان جانشین خود منصوب کرده است.

پایان‌ کار و هلاکت البغدادی و القرشی مشابه هم بود و هر کدام از آنها با منفجر کردن خود و اعضای خانواده‌ شان در جریان حمله آمریکایی‌ها به مخفیگاه آنان در شمال سوریه کشته شدند.داعش از میان ویرانه های بحران سوریه به وسیله آمریکایی ها در دهه گذشته تاسیس شد (در سال ۲۰۱۲) و مناطق زیادی از سوریه را به اشغال خود در آورد و در سال ۲۰۱۴ نیز کنترل بخش های گسترده ای از عراق را به دست گرفت.

البغدادی در آن سال (۲۰۱۴) از مسجدی در شمال شهر موصل عراق خلافت خود خوانده اش را اعلام و خود را خلیفه همه مسلمانان! معرفی کرد.استیلای وحشیانه داعش که هزاران نفر را بر اساس تفسیر محدود از اسلام کشت و اعدام کرد در سال ۲۰۱۷ با شکست از نیروهای عراقی در موصل برچیده شد.با این وجود، اکنون هزاران تروریست مسلح داعش همچنان در مناطق دورافتاده عراق و سوریه پنهان شده‌اند و هنوز می‌توانند به شیوه نبردهای چریکی و پارتیزانی دست به حمله بزنند.

مشاور و دستیار نزدیک البغدادی

دو مقام امنیتی عراق به رویترز گفتند که نام اصلی سرکرده جدید داعش، «جمعه عوض البدری» عراقی و برادر بزرگتر ابوبکر البغدادی است.در مقابل یک منبع غربی نیز می گوید که مشخص نیست کدامشان (ابوبکر یا جمعه عوض) برادر بزرگ‌تر است.

از زمان اعلام انتصاب خلیفه جدید توسط داعش این نخستین بار است که اطلاعات مربوط به وی فاش می شود.با این وجود اطلاعات ناچیزی درباره البدری وجود دارد، اما او از اعضای گروه های تندرو و ناشناخته عراقی است که در پی تهاجم سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق از درون هسته‌های تشکیلات امنیتی و نظامی رژیم بعث متولد شد.

یکی از مقام های امنیتی عراق گفته که البدری بسیار افراطی است؛ وی در سال ۲۰۰۳ به گروه های افراطی پیوست و به عنوان همراه همیشگی البغدادی مشاور وی در مسائل شرعی بود.این مقام عراقی می افزاید که البدری برای مدت طولانی رئیس «مجلس شورای داعش» بود، تشکیلاتی که هدایت راهبردی داعش و تعیین سرکرده آن را برعهده دارد، این تشکیلات تصمیم می گیرد که چه کسی خلافت را در صورت کشته یا دستگیر شدن خلیفه به دست گیرد.

«هشام الهاشمی»، کارشناس مشهور امنیتی عراق سال ۲۰۲۰ (یک سال پیش از ترورش) در گزارشی اعلام کرد که البدری رئیس مجلس شورای ۵ نفره داعش بوده است.مقام های امنیتی و تحلیلگران عراقی می گویند که سرکرده جدید داعش همان مسیر را دنبال خواهد کرد و سعی می کند که حملاتی را در سراسر عراق و سوریه انجام دهد.

تهدید امنیتی تازه

یکی از مقام های امنیتی عراقی در گفت وگو با رویترز می گوید که البدری به تازگی از محلی در مرز سوریه که در آنجا پنهان شده بود، وارد عراق شده است.بر اساس گزارشی که دسامبر گذشته توسط گروه نظارت بر تحریم های سازمان ملل متحد منتشر شده، البدری پیش از این کنترل منابع مالی داعش را در اختیار داشت.بررسی‌های جدید  نشان می دهد که منابع مالی داعش ۲۵ تا ۵۰ میلیون دلار است، با این وجود داعش بیش از آنچه که از طریق «اخاذی، سوء استفاده، سرقت و آدم‌ربایی برای باج‌گیری» به دست می‌آورد، هزینه می‌کند.

این مقام امنیتی عراق با بیان اینکه البدری دو برادر دیگر دارد که یکی از آنها سال ها در بازداشت نیروهای امنیتی عراق بوده است، گفت که محل مخفی شدن برادر دوم مشخص نیست، اما به احتمال زیاد وی نیز یک تروریست افراطی است.

منابع عراقی در گزارش متفاوتی به نقل از منابع آگاه امنیتی تأکید می کنند که نام سرکرده جدید داعش «بشار خطاب غزال الصمیدعی» است که از وی به «حجی زید» یاد می‌شود و پیش‌تر مسئول دستگاه قضایی و شرعی گروه تروریستی داعش بوده است.آنان می گویند که «ابوالحسن الهاشمی القرشی» نام‌های تشکیلاتی دیگری همچون «ابوخطاب العراقی» و «ابواسحاق» هم داشته است.

به گفته این منابع، سرکرده جدید داعش حدود یک سال پیش از ترکیه به سوریه بازگشته است و در سال ۲۰۱۳ و پیش از اقدام ابوبکر البغدادی در متحد کردن دو شاخه داعش در عراق و سوریه، به این گروه تروریستی پیوسته‌ است.

آنان افزودند که ۴ نفر نامزد سرکردگی داعش بوده‌اند: «ابومسلم، از سرکرده های داعش در استان الانبار، ابوخدیجه و ابوصالح که از نزدیک‌ترین افراد به ابوبکر البغدادی بوده‌اند، و نیز ابویاسر العیساوی که فرمانده میدانی داعش بوده و گزارش‌هایی درباره کشته شدن وی وجود دارد.بر اساس این گزارش، الصمیدعی یا همان «ابوالحسن الهاشمی القرشی» پیش از پیوستن به داعش عضو «جماعت انصارالاسلام» بود که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد و متشکل از گروهی از نیروهای نظامی بعثی و عرب‌هایی بود که در افغانستان و چچن جنگیده بودند.

داعش دو شب پیش با تأیید هلاکت ابوابراهیم القرشی سرکرده خود اعلام کرد که ابو حسن الهاشمی القرشی به عنوان خلیفه و سرکرده جدید این گروه تروریستی منصوب شده است.«جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا اوائل فوریه در  بیانیه ای اعلام کرد که «ابو ابراهیم القرشی» سرکرده گروه تروریستی داعش و جانشین ابوبکر البغدادی در سوریه به هلاکت رسید.

ارسال نظر: