کدخبر: 10509

هشدار پلیس فتا| صفحات مجازی خود را باز نگذارید

برخی از مجرمان با سواستفاده از تصاویر شخصی کاربران به ویژه بانوان، اقدام به طرح ریزی نقشه‌های مجرمانه خود کرده و از افراد اخاذی می‌کنند.

 برخی از شهروندان با مراجعه به پلیس شکایاتی مبنی بر انتشار تصاویر خصوصی خود و اخاذی عده‌ای از آن‌ها با این ترفند، شکایات خود را ثبت می‌کنند.

شاکی‌ها که عمدتا خانم هستند مدعی‌اند که افرادی در ابتدا با فریب و دادن وعده ازدواج به آن‌ها نزدیک شده و اعتمادشان را جلب می‌کنند و در ادامه با گذر زمان تصاویر خصوصی افراد را دریافت کرده و بعد از مدتی اقدام به اجرای نقشه‌های مجرمانه خود کرده و در صورت عدم موفقیت در اجرای نقشه هایشان اقدام به انتشار تصاویر افراد در فضای مجازی می‌کنند.

برخی از شاکی‌ها نیز مدعی هستند که در صفحات شخصی خود تصاویرشان را به اشتراک گذاشته، اما مدتی بعد متوجه می‌شوند که افرادی با دسترسی به حساب صفحات شبکه مجازیشان، تصاویر شخصی این افراد را در شبکه‌های مختلف منتشر کردند.

برای بررسی علت وقوع چنین جرایمی به سراغ رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا رفته و موضوع را از وی جویا شدیم.

سرهنگ علی محمد رجبی در گفت‌وگو با میزان گفت: مجرمان سایبری در فضای مجازی به دنبال فرصتی هستند تا بتوانند اقدامات مجرمانه خود را عملی کنند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات کاربران با اشتباهات خود این فرصت را برای مجرمان فراهم می‌کنند، گفت: یکی از جرایمی که در فضای مجازی نسبتا زیاد اتفاق می‌افتد سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و خانوادگی افراد است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: مجرمان از این اطلاعات برای ایجاد مزاحمت، اخاذی، تهدید، هتک حیثیت و ... استفاده کرده و مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می‌کنند.

وی افزود: برای جلوگیری از این گونه جرایم کاربران باید هنگام انتشار اطلاعات، تصاویر و فیلم‌های شخصی خود در فضای مجازی نهایت دقت را داشته باشند و قبل از انتشارشان در این فضا به تبعات آن بیاندیشند.

به گفته سرهنگ رجبی بهتر است کاربران صفحات مجازی خود را بسته نگه دارند تا افراد ناشناس از دسترسی به محتوای صفحاتشان به دور باشند.

ارسال نظر: