کدخبر: 13511

تهران بهم ریخت| حادثه وحشتناک در این شهر

ردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران گفت : در سه ماهه گذشته آمار سرقت‌ها ۷ درصد افزایش پیدا کرده است.وی هشدار داد باید فکر جدی‌تری برای این موضوع کرد.

 این روزها دزدها عجیب نترس شده‌اند. شب باشد یا روز، وسط جمعیت باشد یا بن‌بست خلوت، خیابان باشد یا بزرگراه، برای سارقان فرقی نمی‌کند. هرجا طعمه‌ای پیدا کنند، همان‌جا سلاح‌شان را بیخ‌گلوی طعمه بخت‌برگشته می‌گذارند و سرکیسه‌اش می‌کنند.

آنها هیچ ترسی از دیده شدن توسط مردم و حتی پلیس ندارند، حتی مردم حاضر در صحنه را تهدید می‌کنند که در معرکه آتشینی‌ که به‌پا کرده‌اند، دخالت نکنند وگرنه خون‌شان پای خودشان است. حتی گاهی‌ کار آنها با تهدید و زور تمام نمی‌شود و طعمه را یا زخمی می‌کنند یا می‌کشند. این داستانی است‌ که مدت‌هاست از گوشه و کنار می‌شنویم و بسیاری از مردم، حتی در روز روشن هم می‌ترسند گرفتار یکی از این سارقان شوند. سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران هم این موضوع را با اعلام این خبر که در سه ماهه گذشته، آمار سرقت‌ها ۷ درصد افزایش پیدا کرده، تایید کرد و هشدار داد باید فکر جدی‌تری برای این موضوع کرد. اوج ماجرای جولان سارقان و زورگیران مسلح همین هفته پیش بود که سه چهره تئاتر و تلویزیون به نام‌های وحید آقاپور، محمد شیری و سیدمرتضی فاطمی، هدف حمله زورگیران قرار گرفتند.

دفاع، به قیمت از دست دادن موتور

ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه دوشنبه هفته گذشته وحید آقاپور، بازیگر تئاتر و تلویزیون حوالی بزرگراه همت، حدفاصل حقانی و مدرس، در تله یک زورگیر گرفتار شد. او سوار بر موتورسیکلت خود در راه بازگشت به خانه بود که دو زورگیر به یک نفر حمله کردند. او می‌گوید: «برای کمک به آن فرد جلو رفتم اما درست در همان لحظه، یک خودروی دیگر به موتور زورگیران کوبید و آنها برای فرار با چاقو به من هم حمله کردند و درحالی‌که از ناحیه شانه مجروح شده بودم، موتورسیکلتم را سرقت کردند. بعد از این حادثه به بیمارستان رسول اکرم(ص) منتقل شدم و بعد از چند ساعت بستری در آنجا و چند بخیه‌ای که به دستم زدند، به خانه رفتم و حالم بهتر است. من رفتم به کسی‌ کمک‌ کنم که از او خفت‌گیری می‌شد، ولی این بلا سرم آمد. امیدوارم ماموران نیروی انتظامی با شدت بیشتری با سارقان خیابانی برخورد کنند.

چند روز قبل از این‌که وحید آقاپور گرفتار زورگیران شود از محمد شیری، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون هم زورگیری شد. به گفته او، این چهارمین باری بود که مورد زورگیری قرار می‌گرفت. شیری در تشریح ماجرا می‌گوید: «ساعت ۱۱ شب بود که یک موتورسوار در حالی‌که فرد دیگری ترک موتورش نشسته بود، به من نزدیک شد. در تاریکی شب، فقط برق تیزی‌های‌شان را دیدم. آنها مرا شناختند و وقتی نزدیکم شدند، گفتم گوشی من چندان ارزشی ندارد اما شماره‌تلفن‌ها برایم مهم است. اگر مردانگی دارید، این را نبرید. برای همین بیش از ۴۰۰ هزار تومان پول که همراهم بود را به زورگیران دادم. یکی از زورگیرها گفت شانس آوردی ‌که دوستت داریم. ۵۰ هزار تومان از پول‌های خودم را به من برگرداندند تا بتوانم با آن به خانه برگردم.»

فرار از دست دزدان

سیدمرتضی فاطمی، کارگردان و مجری تلویزیون هم چند شب پیش در تله زورگیرها گرفتار شد. او یکشنبه هفته گذشته برای جلسه پخش فیلم به پردیس ملت رفته بود. ساعت هفت شب جلسه تمام شد و درخواست یک تاکسی اینترنتی داد. او در تشریح ماجرا می‌گوید: «چون مسیرم از سمت شرق به غرب تهران بود، به سمت مقابل اتوبان رفتم. مدتی‌گذشت اما راننده نیامد. تصمیم‌ گرفتم با تلفن همراهم با راننده تماس بگیرم که همان لحظه، یک موتورسیکلت سفیدرنگ با دو جوان‌ سرتاپا سیاهپوش، به من نزدیک شدند. با احتیاط ‌گوشی را در جیبم گذاشتم و تمام حواس و نگاهم را به هر دو جوان دادم تا ببینم چه می‌کنند. هر دو به آرامی از کنارم گذشتند اما یکدفعه از پشت درختان بیرون آمدند. هر دو خونسرد از موتور پیاده شدند و قمه‌ها را از جیب‌شان بیرون آوردند. طوری جلو می‌آمدند که انگار آمده بودند طلب‌شان را وصول‌ کنند. به یک متری‌ام که رسیدند، شروع به دویدن به سمت خودرویی که از سمت کردستان به نیایش پیچیده بود، کردم. یکی از آنها دنبالم دوید و دوستش هم برگشت و موتور را روشن‌کرد. شیشه ماشین پایین و سرعتش‌ کم بود. به محض این‌که ماشین سرعتش را کم‌ کرد، کوله‌ام را داخل آن پرت‌کردم و داخل آن پریدم. با کمک آن راننده از مهلکه نجات پیداکردم اما زورگیران فریاد می‌زدند هر جا بروی، گیرت می‌آوریم.»

یک هفته بعد از این سرقت با فاطمی تماس گرفتیم. توضیح می‌دهد: «اشاره به این حوادث مثل شمشیر دو لبه است. از یک طرف باید به شهروندان هشدار داد و از طرف دیگر نباید باعث ترس و وحشت آنها شد. حس هر چیزی از خودش مهم‌تر است. در بحث امنیت هم همین‌طور است. حس امنیت از خود امنیت مهم‌تر است. وقتی دزدان بدون ماسک، با قمه و در روز روشن به سمتت می‌آیند، این یعنی ناامنی و نمی‌توان گفت امنیت است. اگر دوباره این اتفاق رخ دهد، در برابرشان مقاومت نمی‌کنم و تلفن همراه را تحویل‌شان می‌دهم. در این ماجرا هم به خاطر برخی موضوعات، مجبور به مقاومت شدم. اگر از من بپرسند بهترین کار در این مواقع چیست، می‌گویم مال را تحویل‌شان دهید. اینهایی که در روز بدون ماسک و با قمه سرقت می‌کنند، مثل زامبی هستند، هیچ چیزی برای‌شان مهم نیست و احتمال هر کاری از سوی آنها وجود دارد.»

این سه‌گانه زورگیری‌های اخیر از سه هنرمند بود که در فضای مجازی جنجالی شد. همچنین دو روز قبل نیز «رکنا» خبر زورگیری از بازیکن پیشکسوت فوتبال پرسپولیس را منتشر کرد (لینک خبر) 

با افزایش سرقت‌هایی که این روزها در سطح شهر شاهد صحنه‌هایی از آن هستیم، احساس ناامنی در میان شهروندان افزایش پیدا کرده است. البته پلیس با اجرای طرح‌های محله‌محور در سال‌های اخیر، سعی در افزایش احساس امنیت در میان شهروندان کرده اما به نظر می‌رسد در این مسیر نباید منتظر اقدامات پلیس بود و دیگر دستگاه‌ها هم باید در کنار پلیس قرار گرفته و با برخورد قاطع و سخت با مجرمان خشن، هم راه برگشت دوباره آنها به سمت دزدی را بسته و هم از شکل گرفتن افکار مجرمانه در ذهن دیگر افراد جلوگیری کنند. زیرا افزایش هزینه جرم، نقش مهمی در کاهش ارتکاب آن دارد. دستگاه‌های فرهنگی و نهادهای اقتصادی هم باید برای پیشگیری از حرکت شهروندان به سمت ارتکاب جرم، گام‌های موثری بردارند. به طوری که فقر مالی و فقر فرهنگی دو عامل مهم و تاثیرگذار در ارتکاب جرایم است.

ارسال نظر: