کدخبر: 14461

کرونا/ویروس کرونا/کووید ۱۹

هشدار جدی درباره کرونا| مراقب باشید

علیرضا ناجی گفت: ممکن است ویروس کرونا هیچ وقت به پایان نرسد زیرا این ویروس همیشه در حال تغییر دادن خود است و به همین دلیل باید واکسیناسیون را جدی گرفت.

عضو کمیته کووید ۱۹ با اشاره به قابلیت انتقال بسیار بالای زیرشاخه‌های جدید اُمیکرون گفت: احتمال ابتلای به زیرسویه‌های جدید در افرادی که واکسن می‌زنند ۳ برابر و آنهاییکه واکسن نزده اند تا ۸ برابر افزایش می‌یابد.

علیرضا ناجی عضو کمیته کووید ۱۹ و رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران اولین روز از مرداد سال جاری در پاسخ به اینکه چه واکسنی برای استفاده دُز چهارم مناسب‌تر است گفت: اینکه بتوانیم برای دُزهای بوستر، واکسن با کفایت بالاتری بزنیم خیلی خوب است. در ایران واکسنی با پلتفرم MRNA نداریم.

وی در خصوص واکسن‌های موجود در ایران گفت: واکسن‌های موجود در ایران بر پایه وکتور مثل آسترازنکا، بر پایه پروتئین مثل پاستوکووک، اسپایکوژن و رازی و واکسن‌های غیرفعال مثل سینوفارم ، فخرا و برکت است.

ناجی با اشاره به اینکه اگر فردی سه دُز واکسن سینوفارم تزریق کرده باشد باز هم می‌تواند از این واکسن استفاده کند اظهار داشت: اما ترجیح بر این است این افراد برای دُز چهارم از واکسنی برای برانگیختن ایمنی بیشتر استفاده کنند. اگر واکسن آسترازنکا را به خاطر اتمام تاریخ مصرف آن کنار بگذاریم دو واکسن اسپایکوژن و پاستوکووک می‌تواند جزو اولویت‌های تزریق باشد.

وضعیت موج هفتم، بستگی به عملکرد ما دارد

وی در پاسخ به اینکه آیا موج هفتم پیک شدیدتری نسبت به موج ششم خواهد داشت؟ گفت: همه اینها بستگی به عملکرد ما دارد. فاصله زیاد بین تزریق واکسن‌های دُز یک و دو تا به امروز، عدم استقبال مردم از دُز بوستر، آدرس غلط دادن به مردم مبنی بر اینکه کرونا تمام شده به طوریکه مردم از ماسک استفاده نکردند و ورود یک سویه بسیار مسری و ایمن گریز موجب شده تا موج هفتم به وقوع بپیوندد.


 

ارسال نظر: