کدخبر: 14341

کرونا | آمار کرونا | ویروس کرونا

کرونا جان گرفته | هشدار سازمان بهداشت جهانی | علائم جدید کرونا را بشناسید

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد با افزایش موارد ابتلا، جهان باید برای جهش‌های جدید کرونا آماده شود.

سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع زیرسویه های جدید کرونا هشدار داد. کرونا در حال اوج گیری است. کرونا فوتی های بیشتری در روز می دهد.  محدودیت های کرونا ممکن است از سر گرفته شود. کرونا به سرعت در حال پیشرفت است و آمار کرونا نشان از جهش آن دارد. به خصوص کرونای BA5 که اخیراً وارد شده اند.

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد با افزایش موارد ابتلا، جهان باید برای جهش‌های جدید کرونا آماده شود. باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزیره نوشت، تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع گونه‌های جدید ویروس کرونا در جهان هشدار داد.

او گفت: افزایش موارد ابتلا، جهان باید برای جهش‌های جدید کرونا آماده شود. دو سویه جدید جهش یافته Omicron باعث تجدید سریع موراد ابتلا به COVID-۱۹ در سراسر جهان شده است. دو سویه جدید Omicron، PA۴ و PA۵، در آفریقای جنوبی ظاهر شدند و طبق انتظارات کارشناسان، ممکن است به زودی به رایج‌ترین گونه این ویروس در اروپا و ایالات متحده تبدیل شوند. درحال حاضر، جهش‌های اصلی که از کووید به وجود آمده اند، از جمله آلفا و دلتا، که باعث ایجاد امواج قوی ابتلا شده اند، اندک هستند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه ای آخرین وضعیت کرونا در کشور را اعلام کرد. به گزارش وبدا، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

"تا کنون ۶۴ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۱۰۶ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۸۷ هزار و ۲۳۷ نفر دُز دوم و ۲۸ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۷۵۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۱ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۹۶ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۱۴ هزار و ۱۲۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. از دیروز تا امروز ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۰۹۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۹۰۷ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کرونا در کشور به ۷ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۶۳۵ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۲ بیمار مبتلا به کرونا در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۵۶۴ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون ۷۰ هزار و ۳۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۶۸۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۲ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۶۹۴ آزمایش تشخیص ویروس کرونا در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند."

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا در استان تهران می‌گوید: آمار بستری در کشور چندبرابر شده و در تهران هم ۱۱/۵ درصد افزایش داشته است. تعداد بستری‌های کرونا در هفته اخیر نسبت به هفته قبل تقریبا ۲.۵ برابر شده و درصد فوتی‌ها هم تقریبا ۴۰ درصد افزایش یافته است. روز گذشته براساس اعلام وزارت بهداشت ۵۶۸۷بیمار جدید شناسایی و ۷۷۴نفر هم بستری شدند. موارد فوتی هم به ۱۴نفر رسید. این اعداد، دوشنبه گذشته برای بیماران شناسایی ۱۴۵۳نفر، برای بستری ۲۵۴نفر و برای فوت هم ۵نفر بود، اما حالا رشد ۳تا ۴برابری دارند. این وضعیتی است که در بسیاری از استان‌ها حاکم شده است.

در مازندران تعداد بستری‌های روزانه ۳برابر و ۳رقمی شده است. همینطور میزان مراجعات به بیمارستان امام رضای تبریز نسبت به ۲هفته اول تیر ۶برابر شده است. شمار بستری‌شدگان بدحال کرونا در خراسان رضوی ۹۰درصد افزایش پیدا کرده و در چهارمحال‌وبختیاری هم ۳بیمار با شرایط وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. در گلستان هم آمار بیماران نیازمند بستری رشد داشته است. حالا علیرضا زالی، فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم در گفت‌وگو با همشهری از افزایش ۱۱.۵درصدی بستری در مراکز درمانی پایتخت خبر می‌دهد. اوایل هفته جاری وزیر بهداشت از آغاز موج هفتم در ایران خبر داده و گفته بود: «آمار تلفات کرونا افزایشی است به‌دلیل اینکه آمار مراجعات و بستری‌ها زیاد شده است.

هر وقت مراجعان کاهشی باشد، فوتی‌ها هم کاهش پیدا می‌کند، اما هم‌اکنون آمار مراجعات کاهشی نیست.» در کشورهای دیگر هم وضعیت همین است و با شیوع زیرسویه‌های اومیکرون یعنی BA4 و BA5 نمودار ابتلای جهانی از اواخر خرداد تاکنون همچنان صعودی مانده است. در ژاپن رکورد بی‌سابقه ۱۱۰هزار ابتلا در روز ثبت شده، در هند ابتلای روزانه به بیش از ۲۰هزار نفر رسیده و در آمریکا هم روزانه ۱۲۰هزار تست کرونا مثبت اعلام می‌شود.

در کره‌جنوبی شناسایی موارد قطعی ابتلا در روز به ۲۶هزار نفر رسیده و استرالیایی‌ها هم از افزایش آمار ابتلا به ۳۹هزار نفر در روز خبر می‌دهند. از مجموع بیش ۲۲میلیون و ۵۲۸ هزار و ۵۶۰بیمار فعال در جهان هم حال ۳۹هزار و ۵۸نفر وخیم گزارش شده است. البته به‌گفته زالی، هنوز سازمان جهانی بهداشت درباره میزان بیماری‌زایی زیرسویه‌های جدید اومیکرون و مرگ‌ومیر ناشی از آن به اجماع نرسیده، اما باید جانب احتیاط را درنظر گرفت و تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در اولویت قرار داد.

در سویه ووهان کوویدـ۱۹میزان سرایت یک‌به۳، در سویه دلتا یک به ۵ و در سویه اومیکرون یک به ۹ نفر اعلام شد، اما در ۲زیرسویه BA4 و BA5 هر نفر می‌تواند ۱۸ نفر را مبتلا کند. فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونای استان تهران با تأیید این مطلب می‌گوید: «کوویدـ۱۹بسیار پیچیده است و خاصیت و علائم  آن می‌تواند در بسترهای مختلف بومی با توجه به سرعت و میزان ابتلا و همچنین احتمال بالقوه جهش، تغییر کند. با توجه به این مسئله، اظهارنظر درباره زیرسویه‌های جدید بیماری در موج فعلی مشکل است؛ به‌ویژه اینکه سازمان جهانی بهداشت هم به اجماع درباره بحث میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن نرسیده است. اما نکته مشخص این است که BA5 نسبت به‌سویه‌های قبلی از میزان انتقال‌پذیری بیشتری برخوردار است.»

ارسال نظر: