کدخبر: 14545

کرونا| دوزسوم کرونا| واکسن کرونا

خبر مهم درباره کرونا| بخوانید

ابتلا به کرونا علاوه به درمان می تواند عوارض طولانی مدتی برای مبتلایان داشته باشد و یک مطالعه جدید به بررسی این عوارض پرداخته است.

کارشناسان در یک مطالعه جدید که نتایج آن در مجله Nature Medicine منتشر شد به برخی دیگر از پیامدهای کووید طولانی پی بردند.

نتایج این مطالعه نشان ‌داد: کووید طولانی ممکن است باعث ریزش مو، کاهش میل جنسی و همچنین مه‌مغزی شود.

بر اساس تحقیقات جدید افراد مبتلا به کووید طولانی طیف وسیع تری از علائم از جمله ریزش مو و همچنین احساس خستگی، مشکلات تنفسی و مه مغزی را نسبت به آنچه پیش از این تصور می شد، تجربه می کنند.

نتایج این بررسی حاکی از آن است: ۱۲ هفته پس از عفونت اولیه بیمارانی که سابقه ابتلا به کروناویروس را داشته‌اند در مقایسه با افرادی که سابقه ابتلا به کووید-۱۹ را نداشته‌اند، بیشتر احتمال داشت ۶۲ علامت را گزارش کنند.

همچنین در این بررسی به گروه‌های جمعیتی و الگوهای رفتاری که به نظر نشان می‌دهد چه افرادی در معرض افزایش خطر ابتلا به کووید طولانی هستند از جمله زنان، جوانان، سیاه‌پوستان و سایر گروه‌های قومی اشاره شده است.

عوارض کووید طولانی در چه افرادی بیشتر است؟

علاوه بر این، افراد دارای پیشینه اجتماعی-اقتصادی ضعیف، مصرف کنندگان سیگار، افراد دارای اضافه وزن یا چاق و همچنین افرادی که دارای طیف وسیعی از بیماری‌های زمینه‌ای بودند بیشتر با تداوم عوارض کووید طولانی مواجه بودند.

در این مطالعه متخصصان انگلیسی پرونده سلامت ۲.۴ میلیون نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. داده ها در فاصله ژانویه ۲۰۲۰ و آوریل ۲۰۲۱ از ۴۸۶ هزار و ۱۴۹ نفر با سابقه قبلی کووید-۱۹ و ۱.۹ میلیون نفر بدون نشانه ای از بیماری جمع آوری شد.

با بررسی بیمارانی که نیاز به بستری در بیمارستان پیدا نکردند، متخصصان الگوهایی از علائم کووید طولانی را یافتند که در گروه علائم تنفسی، سلامت روان و مشکلات شناختی قرار داشتند و سپس طیف وسیع‌تری از علائم را مشاهده کردند که توسط بیمار گزارش شد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، متخصصان دریافتند: شایع ترین علائم شامل از دست دادن حس بویایی، تنگی نفس، درد قفسه سینه و تب است. علائم دیگر شامل فراموشی، آپراکسی (ناتوانی در مهارتهای حرکتی)، بی اختیاری روده، کاهش میل جنسی، توهم و ورم اندام بود.

ارسال نظر: