کدخبر: 14881

کرونا| دوزسوم کرونا| واکسن کرونا

فوری/ خبر مهم درباره کرونا| حتما بخوانید

با شروع موج هفتم کرونا در کشور و افزایش آمار بستری و فوتی ها وضعیت کرونا در کشور مطلوب نیست و امتنای مردم از تریق واکسن کرونا و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی شریط را بدتر می کند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به موج جدید کرونا و وضعیت نامطلوب آن در جامعه گفت: اکنون به دلیل آغاز موج جدیدی از سویه امیکرون، وضعیت کرونا در جامعه ایران در حال بدتر شدن است و شاید در چنین شرایطی افزایش واکسیناسیون بتواند چاره‌ساز حل این مشکل باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش درباره شروع موج هفتم کرونا در کشور گفت: بارها اعلام کرده‌ام، اینکه فکر کنیم کرونا تمام شده، بسیار اشتباه است. کرونا، ویروسی است که تا سال‌ها باقی خواهد ماند. اکنون ایران هم وارد موج هفتم شده است.

 علت شیوع کرونا در موج هفتم، امیکرون نوع ۵ BA است که سرعت انتشار آن ۱۸ برابر بیشتر از کرونای اولیه است و اگر کسی به این سویه مبتلا شود به سرعت می‌تواند دیگران را هم مبتلا کند و ماسک می‌تواند از شیوع آن جلوگیری کند و همچنین افراد مبتلا باید تا یک هفته خود را قرنطینه کنند و افراد اگر ۶ ماه از آخرین واکسیناسیون آنها گذشته است باید دز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند

وضعیت موج جدید کرونا هر روز بدتر می‌شود

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا اظهار داشت: اکنون موج جدید از زیرسویه امیکرون در کشور شروع شده است و هر روز هم بدتر می‌شود که باید این مساله از سوی مردم بسیار جدی گرفته شود چون امکان انتقال و چرخش این نوع ویروس بسیار بالاست پس رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم ضروری است.

ناجی اضافه کرد: همه این موضوعات به این مساله بستگی دارد که چه اقداماتی انجام دهیم که جلوی گردش ویروس را بگیریم زیرا زمانی که موج گسترده شود به طور یقین روند این ویروس برای همه خسته کننده و طولانی مدت می‌شود و امکان عدم رعایت نکات بهداشتی برای مردم بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اینجا مساله این است که چه کار باید کرد تا از گردش ویروس و طولانی شدن مدت این ویروس جلوگیری کرد؛ البته مهمترین موضوعات به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برمی‌گردد و مردم باید در استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی که بسیار موثر است، تشویق شوند.

هر نوع سرماخوردگی کروناست

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: یکی از تصوراتی که این روزها مردم دارند این است که چون علائمی از سرماخوردگی دارند ممکن است کرونا نباشد اما باید این مساله مطرح شود که در تابستان امکان سرماخوردگی بسیار پایین است و هرکسی که سرماخورده باشد باید آن را کرونا دانست.

وی تصریح کرد: کسی که به این ویروس مبتلا می شود، نباید آن را سرماخوردگی تلقی کند و باید مانند فردی که کرونا دارد، همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی، قرنطینگی و درمان خود را ادامه دهد تا از گردش ویروس در بین اعضای خانواده و دیگر افراد جامعه جلوگیری شود.

ناجی با بیان اینکه متاسفانه در برخی مراکز درمانی خصوصی به اغلب افرادی که با علائم کرونا به این مراکز مراجعه می‌کنند، با اطمینان کامل می‌گویند که کرونا نیست و نیاز به مراقبت‌های حین و بعد از کرونا ندارید؛ در صورتی که اینگونه نیست بلکه هر نوع سرماخوردگی را به حساب کرونا بگذارید مگر در صورتی که با انجام تست کرونا تشخیص داده شود که کرونا بوده است یا نه.

وی اظهار داشت: اقدام دیگری که برای مبارزه با این زیرسویه امیکرون ضروری است، شناسایی موارد ابتلا به این ویروس است. اگر هنگام ابتلای افراد، ویروس شناسایی شود، کار ایزوله کردن، درمان و جداکردن آنها از افراد سالم هم باید صورت گیرد تا ویروس از گردش بیفتد.

 

ارسال نظر: