کدخبر: 15186

معرفی انواع ورق سیاه به همراه کاربرهای آن

ورق سیاه که از پرکاربردترین مقاطع فولادی به شمار می‌رود، با ضخامت‌ها و ابعاد مختلفی تولید شده و از این رو با قیمت‌های متفاوتی نیز عرضه خواهد شد.

 این مقطع براساس آلیاژی که برای ساخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، در انواع ST32، ST52 و... ساخته می‌شود که هر کدام از این انواع مشخصات فنی متمایز و در نتیجه کاربردهای متفاوتی دارند. ما در این مطلب به بررسی انواع ورق سیاه به همراه کاربردهای آنها می پردازیم.

معرفی محصول

ورق سیاه نوعی مقطع فولادی است که از نوردگرم شمش فولادی تولید می‌شود. این ورق سطحی مات و کیفیت ظاهری نه چندان مطلوبی دارد که علت آن تولید شدن در دماهای بسیار بالا است. در واقع، برای تولید ورق سیاه شمش فولادی را تا دمای بالای 930 حرارت می دهند. درست هنگامی‌که به اندازه‌ی کافی شکل پذیر شد، آن را از زیر غلتک‌های بسیار بزرگ و سنگینی عبور می‌دهند تا ضخامتی کم و عرضی زیاد پیدا کند.

قیمت ورق سیاه به دلیل اینکه در مقایسه با سایر ورق‌های فولادی کیفیت ظاهری مطلوبی ندارد، بسیار مناسب است و همین امر باعث خواهد شد که میزان تقاضا و مصرف این ورق در صنایعی مختلف بسیار زیاد باشد. این ورق‌ها در سایزها و انواع مختلفی تولید می‌شوند که در ادامه به بررسی انواع آن خواهیم پرداخت.

انواع ورق سیاه 

به طور کلی این محصول فولادی در ضخامت‌های 1 تا 100 میلیمتر تولید می‌شود. معمولاً این ورق‌ها در عرض‌های 1، 1.5 و 2 متر به بازار عرضه شده و از نظر طولی نیز بسته به سفارش مشتری برش داده می‌شوند.

ورق فولادی را می‌توان از نظر گرید آلیاژی یا بسته بندی ظاهری به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد. در ادامه ابتدا به بررسی انواع ورق سیاه براساس گرید آلیاژی و ترکیب عناصر آن می‌پردازیم:

گرید ST32: در ساخت و تولید این گرید از کمترین میزان عنصر کربن استفاده شده است. این امر موجب شده تا ورق St32 در مقایسه با سایرگریدها از انعطاف بیشتر و استحکام کمتری برخوردار باشد. البته این گرید از در نوع خود بسیار مستحکم است اما اگر استحکام آن نسبت به سایر گریدهای ورق سیاه سنجیده شود، کمترین نمره را دریافت خواهد کرد که همین مسئله برروی قیمت آن نیز تاثیر گذار خواهد بود.

گرید ST37: یکی از پراستفاده‌ترین گریدهای ورق سیاه، گرید st37 است که در ترکیب آلیاژی آن 0.17 درصد عنصر کربن وجود دارد. گرید St37 از استحکام نسبی، انعطاف پذیری مطلوب و قابلیت جوش پذیری بالایی برخوردار است که تمامی این ویژگی‌ها باعث محبوبیت و استفاده زیاد از آن در صنایع مختلف شده است. در صنعت. این ورق با ضخامت‌های 2 تا 15 میلیمتر در بازار عرضه می‌شود. استحکام کششی گریدst37 بین 370 تا 510 و استحکام تسلیمی آن 227 نیوتن بر میلیمتر مربع است.

گرید St52: مقاوم‌ترین گرید ورق سیاه، St52 است که در آلیاژ آن 0.2 درصد کربن به کار می‌رود. همچنین از عناصری چون سیلیسم و منگنز نیز در طی فرایند تولید این ورق استفاده می‌شود که باعث افزایش مقاومت پیچشی و خمشی آن خواهد شد. گرید ST52 با ضخامت‌های 3 تا 100 میلیمتر در بازار عرضه می‌شود و از نظر مشخصات مکانیکی دارای استحکام تسلیمی 315 تا 355 نیوتن بر میلیمتر مربع و استحکام کششی 490 تا 630 نیوتن بر میلیمتر مربع است. شایان ذکر است که این ورق در مقایسه با دو گرید قبلی میزان انعطاف پذیری پایین‌تر و مقاومت به مراتب بالاتری دارد. 

انواع بسته بندی ورق 

تا اینجا با انواع گرید ورق سیاه آشنا شدیم. اما این ورق ها را در دو نوع کلاف و یا شیت شده نیز تقسیم بندی می‌کنند:

ورق سیاه رول، کویل یا کلاف: در صورتی که ورق ضخامتی کمتر از 15 میلیمتر داشته باشد، می‌توان آن را به راحتی رول و کلاف کرد. ورق‌  رول یا کلاف شده در عرض‌های 1، 1.25، 1.5 و 2 متر و با طول نامحدود بسته بندی می‌شود.

ورق سیاه فابریک یا شیت: اگر ورق سیاه ضخامتی بیش از 15 میلیمتر داشته باشد، نمی‌توان آن را به حالت کلاف بسته بندی کرد. در این مواقع برای عرضه این محصول، آن را در ابعاد استاندارد و مشخصی برش می‌دهند. رایج‌ترین ابعاد برش آن 100*200 ، 125*250، 100*600، 150*600 و ... سانتیمتر است.

کاربردهای ورق سیاه 

کاربرد ورق سیاه در صنعت بسیار گسترده است و به ضخامت و ابعاد و گرید آن بستگی خواهد داشت. این ورق خود به عنوان مادۀ اولیۀ تولید بسیاری از مقاطع فولادی از جمله انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی، انواع ورق سرد، انواع لوله و ... استفاده می شود.

از ورق سیاه در صنایع دریایی به منظور ساخت انواع کشتی، در صنایع خودروسازی برای تولید رینگ، چرخ و دیگر قطعات و در صنایع ساختمان سازی به منظور ساخت انواع پروفیل باز و بسته استفاده می‌شود.

ساخت انواع آبگرمکن، مخازن تحت فشار، سیلندرها، تانکرها، تجهیزات ترافیکی و ... نیز از دیگر موارد کاربرد این ورق به شمار می‌رود.

معرفی مرجعی برای خرید انواع ورق فولادی

ورق سیاه فولاد مبارکه یکی از مرغوب‌ترین برندهای تولید شده در داخل کشور است که به دلیل مرغوبیت بالا متقاضیان بسیاری دارد. این ورق در بسیاری از مراکز به فروش می‌رسد. متأسفانه برخی از افراد با توجه به تقاضای بالا برای خرید ورق سیاه ، برخی از فروشندگان این محصول را با قیمت‌هایی بالاتر از تعرفه عرضه می‌کنند. در این میان، مراکز اصلی فروش، انواع ورق فولادی را با کمترین قیمت و مطابق با آخرین استانداردهای اعلام شده در بازار عرضه می‌کنند. به همین دلیل باید قبل از خرید این مراکز را شناسایی کرده و به منظور ثبت سفارشات خود به یکی از آن‌ها مراجعه کنید. خرید ورق سیاه با توجه به تنوع گرید و ابعاد آن نیازمند تخصص و تجربۀ بالایی است و باید کامل متناسب با کاربرد آن صورت گیرد؛ در غیر این صورت، هزینه‌های گزافی را به مشتری و مصرف کننده تحمیل خواهد کرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما قبل از خرید از کارشناسان باتجربه در این زمینه کمک بگیرید تا از خسارات احتمالی جلوگیری کنید.

 

 

ارسال نظر: