کدخبر: 15338

آبله میمون|آبله|آبله میمونی

هشدار جدی و مهم درباره آبله میمون| بخوانید

آبله میمون یک عفونت ویروسی نادر و شبیه به آبله انسان است. ویروس آبله میمون از جنس ارتوپوکس‌ویروس از خانواده پاکس ویریده است. ارتوپوکس‌ویروس شامل ویروس واریولا، ویروس واکسینیا و ویروس آبله گاوی می‌باشد.

با توجه به افزایش موارد ابتلا به آبله میمون، طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، نزدیک به ۱۲هزار مورد تأییدشده آبله میمون در ایالات متحده وجود دارد و با بازگشایی مهدکودک‌ها و مدارس، نگرانی در مورد شیوع آبله میمون در چنین شرایطی افزایش می‌یابد.

اگرچه اکثر موارد آبله میمون در میان بزرگسالان بوده، اما گزارش شده است که حداقل آزمایش آبله میمونِ هشت کودک در سراسر ایالات متحده مثبت شده‌ است و اخیراً یک مربی مهدکودک در ایلینوی به این ویروس مبتلا شده است. CDC می‌گوید، علاوه بر این، کودکان زیر ۸ سال بیشتر در معرض خطر ناشی از عوارض آبله میمون هستند. این مسئله ممکن است باعث نگرانی والدین شود و آنها را به این فکر وا دارد که آیا در این شرایط باید برای واکسیناسیون خود یا فرزندانشان اقدام کنند یا نه.

افزون بر این، چالش دیگری نیز پیش‌روی افراد وجود دارد و آن این است که واکسن Jynneos عرضه‌ی محدودی دارد و به طور گسترده در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد.

نحوه انتقال آبله میمونی

آبله میمون می‌تواند از طریق تماس پوستی نزدیک میان افراد و همچنین از طریق تماس با اشیاء، پارچه (اعم از لباس، ملافه، یا حوله) و سطوحی که توسط فرد مبتلا به آبله میمون آلوده شده است، به همه سرایت کند. همچنین ترشحات تنفسی، بوسیدن و تماس‌های چهره به چهره راه دیگر انتقال این ویروس هستند.

دکتر برندی منینگ، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی Wexner دانشگاه ایالتی اوهایو، می‌گوید: اگرچه آبله میمون یک بیماری مقاربتی محسوب نمی‌شود، اما عمدتاً از تماس جنسی سرایت می‌کند. با این حال، این بیماری می‌تواند از طریق هر نوع تماس مستقیم و طولانی‌مدت ایجاد شود.

 

ارسال نظر: