کدخبر: 9671

تفاوت ویلای مدرن و طراحی ویلا کلاسیک

همان طور که می دانید سبک مدرن در ایران چندین سال است که مورد توجه و علاقه عموم قرار گرفته . به خصوص اگر قصد ساخت ویلا را دارید و طراحی ویلا مدرن بسیار کاربرد دارد . سبک ویلای مدرن باعث فاصله گرفتن از سبک های سنتی و قدیمی شده و شکاف عمیقی بین این دو سبک به وجود آمده .به طور کلی تفاوتهایی بین ساختار اصلی طراحی ویلا مدرن و طراحی ویلای کلاسیک وجود دارد .

از جمله در نمای کلی ویلای مدرن ، سقفها، جزییات، دکوراسیون، متریال و رنگ ها این تفاوتها به چشم می خورد.در واقع سبک طراحی ویلا کلاسیک و مدرن باعث حس دوگانه و همانند زندگی در دو عصر زمانی متفاوت در یک مکان می باشد  .

نکته مهم این است که در هنگام خرید ویلا ی مدرن بتوانید شاخصه های این سبک را تشخیص دهید و با طراحی ویلا مدرن ارتباط خوبی برقرار کنید .

 پس در ابتدای بحث به چند شاخصه اصلی طراحی ویلا مدرن می پردازیم .به طور کلی طراحی ویلا مدرن به طرز شگفت انگیزی انعطاف پذیر و چشم نواز است.به طوری که از کمترین المانها بهترین استفاده را در طراحی ویلا مدرن می توان کرد. در حالت کلی سبک ویلا مدرن، سبک سادگی و کارکردگرایی می باشد.

دیوار و جداکننده ها در ویلای مدرن

به نقل از شرکت طراحی ویلا آرین پاراکس : در سبک  مدرن از دیوار و جدا کننده کمتر استفاده می شود.زیرا همان طور که می دانید دیوارها و جداکننده ها فضا را کوچکتر و کم نور تر نشان می دهند . بنابراین برای جداسازی فضاهایی مثل آشپزخانه، سالن و نشیمن از ترفندهایی نظیر نورپردازی یا تغییر در ارتفاع استفاده می شود . از شاخصه های دیگر طراحی ویلا استفاده از متریال مینیمالیستی مثل بتن ،شیشه، فولاد و چوب می باشد. این متریال علاوه بر نما، در دکوراسیون داخلی فضای ویلا هم به چشم می خورد.در این سبک ویلاها، به هم پیوستگی فضاها کاملا مشهود است .

فضای بیرونی باغ استخر و یا آلاچیق به فضای داخلی متصل است که باعث حس دلنشین و راحتی محیط ویلا می شود.در طراحی ویلا مدرن سقف برخلاف بقیه سبک ها کاملا صاف بوده و امکان بهره وری از آن مهیا است روف گاردن  معجزه ی سبک مدرن است .

 رنگ ها در این سبک اصولا مطابق با رنگ های طبیعی و از دل طبیعت هستند، به همین دلیل حس آرامش و راحتی را به بیننده  انتقال می دهد. توضیح مختصری که دادیم در رابطه با شناخت کلی سبک طراحی ویلا مدرن بوده و اکنون به توضیحات سبک ویلای کلاسیک می پردازیم و در انتها مقایسه  طراحی این دو سبک .

طراحی ویلا کلاسیک

ویژگی های طراحی ویلا کلاسیک 

طراحی ویلا کلاسیک سبک شکوه و عظمت است.در واقع این سبک را کاملا بی زمان و یا مربوط به هر زمان می دانندکاملا بر عکس طراحی ویلا مدرن.خانه خدایان یونانی دقیقا بر اساس سبک معماری کلاسیک بنا می شد تا شکوه و قدرت خدایانشان را به نمایش بگذارند. با ورود به ویلا های سبک کلاسیک اولین چیزی که خواهید دید ستون ها است در حالی که در طراحی ویلا مدرن اینچنین نمی باشد .معمولا ستونها قطور و با ارتفاع زیاد تا سقف ادامه دارند و حس پایداری و قدرت و عظمت را به بیننده القا می کنند. عضو جدا نشدنی سبک کلاسیک تزیینات و ابزارها و مصالح زیادی است  که در آن به کار رفته است .دقت در جزییات به شکل وسواس گونه و اغراق آمیزی زیاد است . در نتیجه  سبک کلاسیک سبکی پرهزینه در مقایسه با سایر سبک ها  مخصوصا طراحی ویلا مدرن است.

الگو ها و طرح های راه راه، گلدار و شطرنجی  در فضاهای داخل و بیرون ویلا دیده می شود . قرنیزها، گچبری های  سقف  و ستونها با ظرافت تمام و کاملا پر قدرت اجرا می شوند و رنگ مورد استفاده در آن ها اغلب سفید است .در اصل نظم، تناسب و تقارن  از اصول جداناپذیر طراحی ویلا می باشد.تابلو ها، فرش ها، مبلمان و تمام لوازم با همین اصول تقارن  و تناسب  انتخاب می شوند.

تفاوت رنگ در ویلای مدرن و کلاسیک

در طراحی ویلا  مدرن بر خلاف طراحی ویلا‌ کلاسیک از رنگ‌های خنثی کمتر استفاده می‌شود.که  حس ظرافت، رسمیت و قدرت را نشان خواهد داد. رنگ هایی از جمله سفید،  قهوه ای شیری،  برنزی و طلایی رنگ‌های خنثی می‌باشند که در این سیک بسیار به کار گرفته می شوند .سقفها در سبک کلاسیک بسیار بلند هستند و برای حس قدرت و شکوه  طراحی شده اند.معمولا در سقف ها از گچ بری های ظریف با جزییات زیاد استفاده می شود .از مشخصه های دیگر  در این سبک لوستر ها و روشنایی های بزرگ و حتی غول آسا هست بر عکس طراحی ویلا مدرن .در اصل نورپردازی در سبک کلاسیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با نورهای خنثی و بطور کاملا قرینه اعمال میشود.در دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک نیز جزییاتی وجود دارد که به طور مختصر توضیح میدهیم .

1-وسایل لوکس در طراحی فضا.

2-حس شلوغی محیط به خاطر  استفاده از وسایل پر زرق و برق در دکور در طراحی ویلا کلاسیک.

3-مبل های  چوبی با طرح پارچه‌های شلوغ و پر گل در طراحی ویلا مدرن.

4-پرده‌ها با  طرح‌های گلدار یا راه راه  .

 

طراحی ویلا کلاسیک

مقایسه مصالح در ویلاهای کلاسیک و مدرن

در طراحی ویلا مدرن  سه متریال چوب ، سنگ و شیشه بسیار پرکاربرد هستند . جدا از اینکه این سه متریال از لحاظ رنگ همخوانی دارند، در مقاومت و استحکام بنا نیز بسیار موثر هستند .اما در سبک کلاسیک سنگ‌های لوکس و گران قیمت بیشتر مورد توجه  است. با استفاده از برش های بسیار حرفه ای و چشم نواز، برجستگی هایی را ایجاد می کند که بسیار خیره کننده می باشد . در طراحی ویلا مدرن نورپردازی مناسب با متریال به کار رفته  سخت است.

در حالی که برای  یک ویلای کلاسیک به راحتی می‌توانند نورهای افقی و عمودی را مطابق با سلیقه خود  به کار ببرند.در نماهای مدرن رنگ‌های تیره و گرم به کار می‌رود این در حالی است که در سبک کلاسیک اکثرا رنگهای خنثی و روشن استفاده میشود.همانطور که گفته شد سقف ها در نمای طراحی ویلا مدرن کاملا صاف و قابل استفاده می باشد. این در  حالی است که  سقف های کلاسیک غالبا شیبدار و یا قوس دار ساخته می شوند.

مقایسه تزیینات در طراحی ویلا مدرن

تجملات و زیاده روی در جزییات و تزیینات و همچنین ریزه کاری ها در تابلو ها، پرده ها، مبلمان طرح دار در سبک باشکوه کلاسیک نیازی به معرفی ندارد . و در مقابل،سادگی در فرم ها و زاویه ها و حتی لوازم ویلا مثل مبلمان، پرده ها، تابلوها و…. نیز معرف سبک طراحی ویلا مدرن می باشد.سبک مدرن حاوی حجم عظیمی از اشکال ساده و مکعب وار می باشد که حتی بالکن و یا پنجره های این سبک را نیز شامل می شود .اما در سبک ویلای کلاسیک شاهد ستون ها و سقف های بلند و پنجره های از زمین تا سقف می باشیم .که شکوه و عظمت نما را دو چندان میکند .

قابل ذکر است که  هر دوی این سبک ها را می توان به صورت فلت، دوبلکس و یا تریبلکس در طراحی ویلا و کلاسیک بنا کرد .به این ترتیب شما می توانید اکنون  سبک ویلای مورد علاقه خود را انتخاب، بررسی و در نهایت طراحی کنید.توجه داشته باشید انتخاب سبک ویلا رابطه ی مستقیم با سلیقه و شخصیت  ویلادار دارد .

بدین صورت که افراد با شخصیت برون گرا معمولا با سبک کلاسیک راحت تر از طراحی ویلا مدرن خو می گیرند.و در مقابل افراد مینیمال پسند و اصولا درون گراها و افراد به دنبال آرامش ،کاملا با سبک مدرن هم سو می شوند .البته این در حالت کلی ست و ممکن است در مواردی عکس این  موضوع رخ دهد . در پایان دیگر از ساختمانهای تجملاتی و سبک پر زرق و برق کلاسیک در سازه های جدید اثری نیست.جای این سبک را راحتی، سادگی و کاربردی بودن طراحی ویلا مدرن گرفته است .

 منبع: آرین پاراکس

 

ارسال نظر: