کدخبر: 11706

خرید دوج کوین در ایران؛ سرمایه‌گذاری سودآور یا پرخطر؟

 

دوج کوین دارایی است که رکوردهای نجومی مثل افزایش قیمت ۶۰ درصدی در یک روز و رشد بیش از ۱۴۰۰ درصدی قیمت را در کارنامه خود ثبت کرده است. این درصدها آنقدر زیاد است توجه همه افراد را جلب می‌کند، حتی افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را ندارند. دوج کوین یک شوخی غیررسمی با بیت کوین بود که بر خلاف انتظار توسعه‌دهندگانش، جامعه گسترده‌ای را به دست آورد و به یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال بازار تبدیل شد؛ این شوخی اکنون به یک پیشنهاد جدی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

در این مقاله به میم کوین دوست داشتنی بازار ارزهای دیجیتال نگاهی می‌اندازیم و بررسی می‌کنیم که آیا این پروژه ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر.

دوج کوین چیست؟

ساتوشی ناکاماتو شبکه بیت کوین را به صورت متن باز ارائه داد و توسعه‌دهندگان مختلف با کپی از روی کد این بلاکچین، پروژه‌های دیگری را هم راه‌اندازی کردند. دوج کوین (DOGE) یک ارز دیجیتال همتا به همتا و غیرمتمرکز با معماری مشابه لایت کوین است. دوج کوین که در سال 2013 به عنوان یک شوخی توسط مدیر محصول جکسون پالمر و توسعه‌دهنده سابق نرم‌افزار IBM بیلی مارکوس راه‌اندازی شد، تصویری از سگ نژاد «شیبا اینو» را به عنوان نماد خود استفاده کرده است. در زمان توسعه این پروژه، میم سگ شیبا ترند شده بود و به همین دلیل توسعه‌دهندگان از آن به عنوان لوگوی توکنشان انتخاب کردند.

ترکیبی از تبلیغات، شانس و ترند میم سگ شیبا جامعه گسترده‌ای برای دوج کوین ایجاد کرد. بسیاری از افراد این ارز دیجیتال را به عنوان یک توکن مردمی می‌شناسند که همه افراد توان خرید آن را دارند. آن‌ها معتقدند دوج کوین می‌تواند به عنوان یک ارز دیجیتال کاربردی استفاده شود. بیت کوین و اتریوم بخاطر قیمت بالایی که دارند، بیشتر برای سرمایه‌گذاری به کار می‌روند و نمی‌توانند برای کارهای روزمره مناسب باشند. بسیاری از خریداران DOGE افرادی بودند که تا پیش از این توکن فعالیتی در بازار ارزهای دیجیتال نداشتند و با خرید دوج کوین وارد بازار شدند.

این ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین اختصاصی خودش توسعه پیدا کرد. البته این بلاکچین برخلاف شبکه‌های دیگر به دنبال رشد و ارائه خدمات متنوع نیست. دوج کوین در بهترین حالت به یک واحد مالی برای معامله کالاها تبدیل می‌شود؛ این پروژه به دنبال پشتیبانی از قابلیت‌های جدید مثل دیفای یا Dapp نیست. این موضوع باعث می‌شود بسیاری از کاربران نسبت به آینده روشن آن تردید داشته باشند، اما نباید فراموش کنیم تا زمانی که توکن DOGE در بازار خرید و فروش می‌شود، بقای آن تضمین شده است.

آیا دوج کوین برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

تعیین مناسب یا نامناسب بودن یک ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری به عوامل مختلفی بستگی دارد. دوج کوین جزء ارزهای دیجیتالی است که سرمایه‌گذاران و تریدرها نظرات مختلفی درباره آن دارند. گروهی از افراد تصور می‌کنند این توکن می‌تواند یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در بازار ارزهای دیجیتال باشد. گروه دیگری هم بر این باورند که دوج کوین ارزش ذاتی ندارد و در آینده جامعه‌اش را از دست می‌دهد و قیمتش به صفر می‌رسد.

8

تردیدی درباره اینکه دوج کوین یک سرمایه‌گذاری پرریسک است، وجود ندارد. تریدرها باید با تحلیل بازار و بررسی کامل درباره سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال تصمیم بگیرند. برای راهنمایی بیشتر شما، در ادامه مزایا و معایب این ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم. با سنجش فاکتورهای مختلف می‌توانید خودتان به این نتیجه برسید که آیا این توکن برای سرمایه‌گذاری شما مناسب است یا خیر.

مزایای دوج کوین

  • روند صعودی شدید از زمان راه‌اندازی تاکنون.
  • حمایت افراد مهمی چون ایلان ماسک و اسنوپ داگ.
  • جامعه گسترده.
  • قیمت مناسب.

معایب دوج کوین

  • تعداد توکن‌های این پروژه نامحدود است و بعد از مدتی دچار تورم می‌شود.
  • در بازار این ارز دیجیتال چند وال وجود دارد که حجم زیادی دوج کوین نگهداری می‌کنند؛ این موضوع تمرکززدایی شبکه را از بین می‌برد و تصمیم‌گیری درباره بازار را در اختیار این نهنگ‌ها قرار می‌دهد.
  • این شبکه به صورت پیوسته بروزرسانی نمی‌شود و احتمالا برنامه خاصی برای رشد و توسعه آن وجود ندارد.

مزایا و معایب DOGE مثل دو کفه ترازو هستند که هربار یکی از آن‌ها سنگینی می‌کند. پیش از خرید دوج کوین باید شاخص‌های تکنیکال و فاندامنتال را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا این دارایی برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر.

بزرگ‌ترین رقیب دوج کوین در بازار

مدتی بعد از دوج کوین، میم‌کوین‌های بسیار دیگری وارد بازار شدند که بسیاری از آن‌ها از لوگوی سگ استفاده کردند. گویا لوگوی سگ شیبا به نماد شانس در بین میم کوین‌های بازار تبدیل شده بود. یکی از این توکن‌ها رشد شدیدی را تجربه کرد و بعد از مدتی به بزرگ‌ترین رقیب دوج کوین تبدیل شد؛ این توکن، شیبا اینو بود.

9

شیبا اینو قصد دارد به بزرگ‌ترین میم کوین بازار تبدیل شود و جای دوج کوین را بگیرد. توسعه‌دهندگان این پروژه برنامه‌های مختلفی مثل راه‌اندازی بلاکچین اختصاصی، پلتفرم معامله NFT و برنامه‌های مربوط به ییلد ماینینگ هم دارند.

قیمت دوج کوین

روند قیمت توکن DOGE از زمان راه‌اندازی در سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۲۱ تقریبا ثابت بود و نوسان‌های جدی را تجربه نمی‌کرد، این توکن در بازه زمانی هفت ساله ارزش خاصی نداشت و توجهی را به سمت خود جلب نکرده بود. اما از سال ۲۰۲۱ روند صعودی شدید آن آغاز شد و در همان سال اوج قیمت خود در ۰.۷۳ دلار را ثبت کرد. این اتفاق علت‌های مختلفی داشت، حمایت ایلان ماسک و توییت‌های جنجالی آن یکی از این دلایل رشد دوج کوین بود. با ترند شدن دوج کوین، روز به روز بر تعداد خریداران آن اضافه شد و افزایش تقاضا قیمت را بیش از پیش افزایش داد.

البته روند صعودی DOGE ادامه دار نبود و بعد از رسیدن به اوج قیمت تا ۰.۱۷ دلار هم کاهش پیدا کرد. از اواسط سال ۲۰۲۱ تا کنون (آوریل ۲۰۲۲) دوج کوین نوسان‌های بسیاری را تجربه کرده و در زمان نگارش این مقاله با قیمت ۰.۱۳ دلار معامله می‌شود. ارزش بازار این ارز دیجیتال نیز نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار است.

10

روش خرید دوج کوین در ایران

دوج کوین جزو ارزهای دیجیتالی است که در لیست صرافی‌های معتبر جهان از جمله بایننس، کوین بیس، جمینی یا Dexهایی مثل یونی سواپ و سوشی سواپ عرضه شده. آی‌پی ایران در بسیاری از صرافی‌های معتبر جهانی مسدود است و کاربران ایرانی، بخاطر تحریم‌ها، برای کار با صرافی‌های خارجی از آی‌پی‌های فیک کشورهای دیگر استفاده می‌کنند. نکته مهم این است که اگر صرافی متوجه شود کاربری از آی‌پی فیک استفاده می‌کند، حسابش را با تمام دارایی‌های موجود مسدود خواهد کرد.

بهترین روش برای پیشگیری از ریسک خرید دوج کوین از صرافی‌های خارجی، استفاده از صرافی داخلی است. صرافی ایرانی داموند  damond.ir خدمات جامعی به کاربران ارز دیجیتال در ایران ارائه می‌دهد. این مجموعه هم یک پلتفرم معاملاتی دارد که امکان خرید و فروش دوج کوین با ریال ایران را فراهم کرده است و هم مجله آموزشی معتبری به نام داموندمگ دارد که در آن بروزترین آموزش‌ها را در زمینه‌ ارزهای دیجیتال مختلف از جمله دوج کوین ارائه می‌دهد.

 

ارسال نظر: