کدخبر: 12248

وکیل امور حقوقی شرکت‌ها و ضرورت استفاده از آن

 

 

در همه شرکت‌ها حضور یک مشاور حقوقی امری ضروری است. اگر کسب و کار سالمی داشته باشید قطعا می‌خواهید که تمام کارهایتان در چارچوب قوانین باشد. حال سوال اینجاست که آیا خودتان به تنهایی می‌توانید به تمامی قوانین وضع شده در حوزه کسب و کارها و شرکت‌ها اشراف داشته باشید و در موقع ضرورت از حق و حقوق خود دفاع کنید؟ اگر می‌خواهید با مقررات ناظر بر شرکت‌ها و اهمیت استفاده از مشاوره حقوقی شرکت ها آشنا شوید این مقاله برای شما می‌تواند بسیار مفید باشد.

وکیل امور شرکت‌ها کیست؟

وکیل امور شرکت‌ها فردی است که با داشتن تسلط بر قوانین مربوط به شرکت‌ها به عنوان واجد شرایط قانونی و حقوقی شرکت معرفی می‌شود و در صورت بروز مشکلات حقوقی به دفاع از حقوق شرکت در دادگاه یا مراجع قانونی دیگر می‌پردازد.

از مهمترین وظایف وکلای شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم و عقد قراردادها
  • داشتن اطلاعات بروز از قوانین مرتبط با مالیات شرکت‌ها
  • ثبت برند
  • رسیدگی به شکایت‌های حقوقی
  • پیگیری اسناد
  • پیگیری اوراق بهادار و ...

به طور کلی مشاور حقوقی شرکت‌ها در خصوص هر مسئله‌ و سوالی که در حوزه شرکت و کسب و کار شما باشد پاسخگو و راهنما است.

مقررات ناظر بر شرکت‌ها و کسب و کارها

در این بخش به بررسی چند مورد از مهم‌ترین قوانین مربوط به شرکت‌ها و نقش یک وکیل حقوقی در خصوص آن می‌پردازیم:

قوانین مالیاتی

مالیات‌هایی که یک شرکت پرداخت می‌کند به دو دسته مالیات بر عملکرد شرکت و مالیات بر ارزش افزوده تقسیم می‌شود.

مالیات بر عملکرد شرکت بر اساس جداول مالیاتی تعیین می‌شود و شامل هزینه‌های شرکت و درآمدهای بدست آمده شرکت است.

مالیات بر ارزش افزوده به فروش و درآمد شرکت تعلق می‌گیرد، به اینصورت که به اندازه 9 درصد ارزش یک کالا به قیمت آن اضافه می‌شود و مستقیما به اداره مالیات پرداخت می‌شود.

در این میان اگر شرکتی بدهی‌های مالیاتی خود را تسویه کند و به موقع اظهار‌نامه مالیاتی را ارائه دهد به ازای هر 10 درصد افزایش درآمد بین 1 تا 5 درصد تخفیف مالیاتی دریافت می‌کند.

محاسبه این مالیات‌ها و موعد تحویل دادنشان بسیار حائز اهمیت است و از این حیث وجود یک وکیل حقوقی در شرکت ضروری می‌باشد.

9

پر کردن دفتر روزنامه

دفتر روزنامه دفتری است که در آن کلیه اطلاعات لازم از بابت یک معامله در آن درج می‌شود که شامل شماره سند، تاریخ، شرح، مبلغ معامله و تعیین میزان بدهکاری یا بستانکاری می‌باشد و پر کردن آن بسیار مهم و ضروری می‌باشد. پر کردن این دفتر یکی از وظایفی است که به عهده مشاور حقوقی شرکت است.

برگزاری جلسات مجمع عمومی و تنظیم صورت‌جلسات

در جلسات مجمع عمومی تصمیمات مهم یک شرکت با حضور مهم‌ترین افراد شرکت گرفته می‌شود مانند: افزایش یا کاهش سرمایه، انتخاب مدیران و ... . بعد از هر جلسه مجمع عمومی حداکثر ظرف مدت یک ماه باید اصل صورت‌جلسه به همراه امضا هیئت مدیره به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود تا با درج در روزنامه تمام سهامداران بتوانند از این تصمیمات مطلع شوند. تنظیم این صورت‌جلسات بر عهده وکیل حقوقی است.

قوانین ثبت برند

انتخاب نام برند و ثبت آن مهم‌ترین قدمی است که بعد از ثبت شرکت باید انجام داد و در صورتی که این نام به صورت هوشمندانه و درست انتخاب شود قابلیت این را خواهد داشت که در ذهن‌ها حک شود. با این وجود قوانین سفت و سختی در راستای ثبت یک برند وجود دارد که در صورت توجه نکردن به آن عواقب بزرگی می‌تواند در انتظار کسب و کارتان باشد. مشاور حقوقی شرکت‌ها با داشتن اطلاعات کامل در این زمینه در تمام روند انجام این کار به شما کمک می‌کند تا به درستی برند خود را ثبت نمایید.

اهمیت استفاده از مشاوره حقوقی

تجربه هر فردی در حوزه مسائل حقوقی و حوزه کسب و کار متفاوت است. در حوزه حقوقی سوالات و چالش‌هایی  وجود دارد که ممکن است هر کسی تجربه مواجه شدن با آن را نداشته باشد و اطلاعاتی هم در خصوص رفع این چالش‌ها نداشته باشد؛ به همین جهت وجود فردی خبره که تسلط کافی بر این قوانین را داشته باشد در هر شرکتی به وضوح حس می‌شود.

مشاوره حقوقی امور شرکت‌ها

در بسیاری از مواقع یک فرد نمی‌تواند به طور کامل تمام نیازهای یک شرکت‌ را در حوزه مسائل حقوقی رفع کند. به همین جهت مجموعه‌هایی وجود دارند که در آن‌ها تعدادی از حقوق‌دانان و افراد با تجربه در این زمینه، گرد هم آمده‌اند و می‌توانند به شرکت‌ها در زمینه مشاوره‌ امور حقوقی کمک کنند تا مشکلاتی در روند کاری آن‌ها به وجود نیاید.

این مجموعه‌ها مجوزهایی از طرف نهادهای نظارتی دریافت می‌کنند تا بتوانند فعالیت خود را به صورت رسمی انجام دهند.

10

مشاوره حقوقی چه مزایایی دارد؟

چنانچه پیش‌تر توضیح داده شد ممکن است استفاده کردن از تنها یک مشاور مشکلات شما را در زمینه حقوقی حل نکند.  به همین سبب شما می‌توانید با کمک تیمی از مشاوران پاسخ و راه حل تمامی سوالات و مشکلات  خود را بیابید. حسن انجام این کار این است که می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید که با کیفیت بالا خدماتی که مد نظرتان است به درستی ارائه خواهد شد.

مشاور حقوقی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های یک مشاور حقوقی خوب شامل موارد زیر می‌شود:

  • داشتن تجربه کافی
  • آشنایی با تمام قوانین و ویژگی‌های حقوقی
  • داشتن شرایط عقد قرارداد
  • آشنایی با اصول مذاکره
  • می‌تواند تمام مشکلات و چالش‌هایی که دارید را بشناسد و برای آن‌ها راهکار مناسب ارائه کند

 

در ضمن مشاوران حقوقی به EQ یا هوش هیجانی بالایی نیاز دارند تا بتوانند در هنگام مواجه شدن با مشکلات خونسردی خود را حفظ کنند و راهکارهای خوب و درستی را ارائه کنند.

 

نتیجه‌گیری

تیم کارمنتو دارای بهترین مشاوران حقوقی برای کسب و کار شما هستند. کارمنتو با گرد هم آوردن مجموعه‌ای از وکلا و مشاوران حقوقی خبره و کارکشته سعی کرده تا تمام آنچه که شما برای بهبود شرایط شرکتتان به آن نیاز دارید را ارائه کند. شما می‌توانید به راحتی به این تیم اعتماد کنید و از تجربه این افراد خبره در راستای مشاوره امور حقوقی بهره ببرید.

 

ارسال نظر: