کدخبر: 13007

موارد استفاده از اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن و ونتیلاتور چیست؟

اکسیژن ساز یکی از تجهیزات پزشکی کارآمد و مهمی است که دارای کاربردهای درمانی و کمک درمانی می‌ باشد، اکسیژن ساز برای افراد بیمار اکسیژن غلیظ شده تولید می‌کند.

33

دم و بازدم و تنفس انسان

ریه انسان در هر دقیقه در عمل دم 12 بار خالی و در عمل بازدم 14 تا 16 باز پر می‌شود، انسان برای ادامه زندگی و سلامت خود به اکسیژن و هوای مناسب نیاز دارد، هوایی که ما تنفس می‌کنیم دارای بیش از 78% نیتروژن و 21% اکسیژن می‌باشد.

در صورتی که فرد نتواند به صورت عادی نفس بکشد باید از اکسیژن ساز استفاده کند، در صورت استفاده از اکسیژن ساز، دستگاه هوای موجود در اطراف را به داخل خود کمپرس کرده و به اکسیژن خالص و غلیظ که به اکسیژن ساز پزشکی معروف است تبدیل می‌کند.

علل نارسایی اکسیژن در افراد بیمار را می دانید؟

انسداد مجرای تنفسی افراد، بیماری‌های قلبی مادر زادی، استفاده از برخی از داروهای بیهوشی و اعتیاد آور، پنومونی، بیماری‌هایی که بر اثر فشار زیر آب به وجود آمده‌اند، عدم اکسیژن در ارتفاعات، آسم‌های ریوی، آمبولی ریوی، انسداد مزمن ریه و کم خونی‌های بسیار شدید از مهم‌ترین علل نارسایی اکسیژن به افراد هستند.

چه بیمارانی به اکسیژن ساز نیاز دارند؟

در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما دچار عارضه‌ای ریوی و مشکلات تنفسی شده و نمی‌تواند به طور نرمال و به آسانی نفس بکشد، باید از دستگاه‌های تأمین کننده اکسیژن همچون اکسیژن ساز برای عمل تنفس راحت ‌تر استفاده کند، استفاده از اکسیژن ساز موجب افزایش هوشیاری فرد بیمار و احساس بهتر در وی می‌شود.

بسیاری از بیماران ریوی برای درمان به دستگاه اکسیژن ساز نیاز دارند و ترخیص آن‌ها از بیمارستان تنها در صورت داشتن دستگاه اکسیژن ساز در در منزل امکان پذیر است.

افرادی که دارای بیماری‌ هایی همچون آسم، نارسایی اختقانی قلب، سرطان ریه، بیماری مزمن انسدادی ریه، ذات الریه، فیبروز ریوی، فیبروز کیستیک، برونشیت مزمن و آپنه خواب هستند برای بهبود عملکرد دستگاه تنفسی خود به اکسیژن ساز نیاز دارند.

کپسول اکسیژن

کپسول اکسیژن از مهم‌ترین تجهیزات پزشکی (طبی) و صنعتی است که نقش مهمی در اکسیژن رسانی به افراد بیمار دارد، در این کپسول که جنس فولادی و آلومینیومی دارد، گاز اکسیژن با غلظت 88% و با فشاری بالا ذخیره می‌شود.

از کپسول اکسیزن بزرگ برای مصارف بیمارستانی و از کپسول اکسیژن کوچک برای مصارف خانگی و استفاده در خارج از منزل استفاده می‌شود.

موارد استفاده از کپسول اکسیژن

استفاده از اکسیژن با فشار بالا را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمانی برخی از بیماری‌های تنفسی در نظر گرفت، آمبولی هوا یکی از مواردی است که منجر به ایجاد حباب‌های کوچکی در جریان خون می‌شود، این حباب‌ها باعث نرسیدن خون کافی به اعضای حیاتی بدن و در نتیجه مرگ افراد می‌شود.

11

آمبولی هوا در افراد غواصی که در اعماق دریا شنا می‌کنند و با سرعتی بالا به سطح آب برمی گردند نیز به وفور مشاهده شده است، در این مواقع اکسیژن با فشار بالا می‌تواند حباب‌های موجود در رگ را کوچک کند و سیستم خون رسانی را به حالت عادی برگرداند، استفاده از اکسیژن ساز با افزایش اکسیژن خون موجب کوچک شدن حباب‌ها در رگ شده و سیستم خون رسانی بدن افراد را نرمال می‌کند.

کاربرد کپسول اکسیژن

یکی از مهم‌ترین گازها در تنفس انسان اکسیژن می‌باشد، بعد از نیتروژن اکسیژن بیشترین گازی است که در هوایی که تنفس می‌کنیم وجود دارد، ریه به عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای بدن به جذب اکسیژن و دفع گازهای غیر لازم و دفعی مانند کربن دی اکسید می‌پردازد.

کپسول اکسیژن یکی از مهم‌ترین تجهیزات پزشکی محسوب می‌شود که به تولید اکسیژن خالص می‌پردازد، از اکسیژن خالص و غلیظ شده کپسول اکسیژن برای درمان بیماری‌های ریوی، قلبی و برخی از مسمومیت‌ها استفاده می‌شود.

مراحل استفاده از کپسول اکسیژن

پیش از استفاده از کپسول اکسیزن مانومتر را بررسی کنید و از وجود اکسیژن به میزان کافی در دستگاه اطمینان حاصل کنید، میزان آبی را که در محفظه آب کپسول اکسیژن وجود دارد را بررسی کنید، اگر آب از سطح شاخص پایین‌تر بود محفظه را از آب مقطر با آب استریل پر کنید.

 لوله کانولا را از محل مخصوص به کپسول اکسیژن متصل کنید، از عدم انسداد و خم نبودن لوله مطمئن باشید، میزان جریان اکسیژن را به کمک شیر فلکه روی کپسول و رگلاتور دقیقاً مطابق با نظر پزشک تنظیم کنید، کانولا را در ماسک یا بینی خود قرار داده و به طور عادی نفس بکشید.

نکات مهم و ایمنی در استفاده از کپسول اکسیژن در منزل

  1. کپسول اکسیژن را به صورت عمودی قرار دهید، برای جا به جایی آن از ترالی مخصوص حمل کپسول اکسیژن استفاده کنید.
  2. کپسول اکسیژن باید با منابع آتش زا و گرما زا همچون شومینه، بخاری، اجاق گاز، سیگار، کبریت و... 5/1 تا 3 متر فاصله داشته باشد.
  3. از قرار دادن کپسول اکسیژن در نزدیکی موادی همچون بنزین، گازوئیل، روغن، تینر و الکل بپرهیزید.
  4. هنگام استفاده از کپسول اکسیژن جهت جریان هوا درب اتاق بیمار را باز بگذارید.
  5. دقت کنید که کپسول به هیچ وجه به زمین نیافتد و ضربه نبیند، در صورتی که کپسول اکسیزن به زمین افتاد شیر فلکه آن را سریعاً ببندید، در صورتی که شیر فلکه یا رگلاتور کپسول آسیب دیده و یا شکسته شده است اتاق را کاملاً ترک کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید.
  6. در صورت عدم نیاز به کپول اکسیزن و عدم استفاده از آن، شیرفلکه آن را ببنید.

ونتیلاتور چیست

ونتیلاتور دستگاهی کمک تنفسی و یا همان دستگاه تنفس مصنوعی است که با توجه به شرایط بیمار به عمل تنفس فرد کمک می‌کند، این دستگاه قادر است که عمل تنفس را برای یا برای بیمارانی که قادر به تنفس نیستند به صورت کامل انجام دهد.

22

ونتیلاتور به گونه‌ای طراحی شده است که هوای قابل تنفس را داخل ریه‌ها فرستاده و کربن دی اکسید را خارج می‌کند.

ونتیلاتورها در دو نوع ثابت و پرتابل طراحی شده و قابل استفاده‌اند، از ونتیلاتور ثابت در بخش‌های بیمارستانی همچون بخش مراقبت ویژه، اورژانس و بیهوشی استفاده می‌شود.

ونتیلاتور پرتابل نیز در اماکنی همچون آمبولانس، مناطق صنعتی، بیمارستان صحرایی، مکان‌های امدادی بدون تجهیزات پیشرفته، هواپیما و منازل استفاده می‌شود.

موارد استفاده از ونتیلاتور و تنفس مصنوعی چیست؟

  • استفاده از ونتیلاتور به درمان علامتی هیپوکسمی مقاوم کمک می‌کند.
  • استفاده از ونتیلاتور از طریق کاهش سطح CO2 موجب کاهش فشار داخل جمجمه می‌شود.
  • ونتیلاتور در درمان بیماری‌های حاد تنفسی به حفظ سطح مناسب PaO2 و Co2 Pa کمک می‌کند.
  • از ونتیلاتور به منظور پیشگیری از هیپوکسی و هیپرکاپنی متعاقب جراحی قلب باز به مدت ۶ تا ۲۴ ساعت استفاده می‌شود.
  • از ونتیلاتور برای درمان دپرسیون مراکز تنفسی در سیستم عصبی مرکزی همراه با آپنه ناشـی از مصـرف داروها و ضـایعات مغـزی کـه کـه روی مراکز تنفسی اثر تضعیفی دارند، استفاده می‌شود.
  • استفاده از ونتیلاتور جهت درمان اختلال در حرکات قفسه سینه به علت فلج یا ضعف شدید عضلات تنفسی در بیماری‌هایی مانند میاسـتنی گـراو، گلـین باره
  • استفاده از ونتیلاتور به علت شکستن حداقل دو دنده از دو ناحیه

آیا می دانید ونتیلاتور چگونه کار می‌کند؟

برای استفاده از ونتیلاتور لوله مخصوص دستگاه از طریق دهان یا بینی وارد نای بیمار می‌شود، در صورتی که استفاده از دستگاه به این صورت، طولانی شود قسمت جلویی گردن که نای قرار دارد سوراخ شده و دستگاه به آن جا وصل می‌شود، بیمار از طریق لوله‌ای خرطومی به دستگاه وصل شده و دستگاه از طریق فشار مثبت هوا اکسیژن را وارد ریه فرد کرده واز همان طریق بازدم انجام می‌شود.

هدف استفاده از ونتیلاتور چیست؟

درمان بیماری ریوی هدف اصلی دستگاه ونتیلاتور نیست، از دستگاه کمک تنفسی ونتیلاتور برای رفع نیازهای تهویه‌ای و اکسیژن رسانی بیمار تا هنگام درمان فرد استفاده می‌شود، در اصل دستگاه ونتیلاتور بیماری افراد را درمان نمی‌کند و تنها بیمار را زنده نگه می‌دارد تا بیماری زمینه‌ای او درمان شود.

سایر اهداف ونتیلاتور

کادر درمان و پزشکی همواره برای جداسازی دستگاه ونتیلاتور از بیمار در تلاش هستند، تا در سریع ‌ترین زمان ممکن دستگاه ونتیلاتور را از بیمار جدا کنند، برخی از بیماران چند ساعت و برخی تا آخر عمر به استفاده از این دستگاه نیاز دارند.

مهم‌ترین اهداف استفاده از ونتیلاتور و تهویه مصنوعی

  1. حفظ و برقراری تهویه مناسب آلوئولی جهت جذب اکسیژن و دفع co2 از بدن
  2. برقراری و حفظ تنفس با طرح تهویه مناسب
  3. تولید اکسیژن اکسیژن با غلظت مورد نیاز جهت اصلاح انواع هیپوکسمی
  4. تولید گازهای مناسب تحت فشار مثبت به منظور افزایش حجم ریه‌ها و کاهش ابتلا به آتلکتازی
  5. اعمال فشار مثبت در انتهای بازدم (PEEP) به منظور جلو گیری از کلاپس راههای هوایی و بهبود اکسیژناسیون بیمار
  6.  برقراری مجدد تنفس در بیماران دچار ایست تنفس یا بیمارانی که تنفس ارادی آنها کارایی لازم جهـت جـذب اکسـیژن یا دفع CO2 را ندارند
  7. در نارسایی حاد تنفسی با علایم Pa CO2 > 50 mhg همراه با H < 7/3 P
  8. درمان کمکی در بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن انسدادی
  9. درمان کمکی بیماری‌هایی همچون تروماهـای وسـیع وارده بـه توراکس

خرید تجهیزات پزشکی با کیفیت

چنانچه نیاز به تجهیزات پزشکی مانند اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن و ونتیلاتور پیدا کردید می توانید به فروشگاه تجهیزات پزشکی تجهیزسلامت با آدرس tajhizsalamat.com مراجعه کنید.

ارسال نظر: