کدخبر: 13252

علت عود دیسک کمر بعد از عمل جراحی + روش درمان

 

علت عود دیسک کمر بعد از عمل جراحی چیست؟ آیا عمل دیسک کمر برای بار دوم نتیجه بخش است؟ این سوالات زمانی برای شما ایجاد می شود که عمل دیسککتومی را برای کمر انجام داده اید اما جراحی شما به صورت موفقیت آمیز پیش نرفته است.

به صورت کلی حدود 90 درصد از بیمارانی که این جراحی را انجام می دهند از نتیجه عمل راضی هستند، اما برای 10 درصد باقی مانده به هر دلیلی دیسک کمر عود پیدا می کند و همان درد شدید در کمر و پاها شروع می شود!

عود دیسک کمر ممکن است در ناحیه ای متفاوت در کمر ایجاد شود، اما دانستن علل دیسک مکرر به جراح کمک می کند تا روشی مناسب برای درمان مجدد را انتخاب کند؛ برای آشنایی با شایع ترین دلایل عود دیسک کمر، راه حل، میزان نتیجه بخش بودن عمل دوم و دیگر جرئیات مربوط به آن تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

عوامل رایج عود دیسک کمر بعد از جراحی

4

میزان فعالیت

طی تجربیات ما بیمارانی که دارای زندگی کم فعالیتی هستند بیشتر از سایرین نتیجه های ضعیف تر دریافت می کنند، زمانی که شما هیچ فعالیتی نداشته باشید، ماهیچه ها سفت می شوند و خطری برای مانع بازیابی سلامت پس از جراحی هستند.

شاخص توده بدن

افرادی که دارای وزن زیادی هستند بیشتر از دیگران به جراحی دوم نیاز پیدا می کنند، طی تحقیقاتی که بر روی 300 بیمار انجام شده است، خطر عود مجدد دیسک کمر برای افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند 25 درصد می باشد، بنابراین همواره توصیه می شود که قبل از جراحی دیسک کمر وزن خود را به شاخص متناسب برسانید.

سن

همانند تمامی جراحی های دیگر، در دیسک کمر نیز سن یکی از عوامل تاثیرگذار می باشد، شاید تصور کنید که افرادی که دارای سن بیشتری هستند در خطر هستند، اما طی تحقیقات انجام شده افراد جوان تر بیشتر از سایرین نیازمند جراحی دوم می شوند.

دیابت

افرادی که دیابت دارند در معرض خطر بیشتری برای عود دیسک کمر پس از جراحی می باشند؛ یک مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده نسبت به افراد با دیابت کنترل شده دو برابر بیشتر دچار عود دیسک کمر پس از جراحی می‌ شوند.

مصرف دخانیات

طی تحقیقات صورت گرفته بر روی بیماران مختلف ثابت شده است که سیگار یکی از دلایلی است که احتمال عود دیسک کمر بعد از جراحی را افزایش می دهد، در نظر داشته باشید که سیگار نه تنها موجب تخریب دیسک کمر می شود، بلکه در روند درمان نیز اختلال ایجاد می کند.

به صورت کلی در افراد سیگاری 50 درصد احتمال نیاز به جراحی مجدد بیشتر از سارین می باشد؛ بنابراین اگر می خواهید به جراحی دوم نیاز پیدا نکنید توصیه می کنیم قبل از جراحی نسبت به ترک سیگار اقدام کنید.

سوراخ بزرگ روی دیسک

برخی از بیماران دارای سوراخی بزرگ (6 میلی متر یا پهن تر) در حلقه های بیرونی دیسک هستند که به نام نقص حلقوی نیز شناخته می شود، در این دسته افراد نسبت به کسانی که دارای سوراخ های کوچک تر هستند، خطر بیشتری برای عود دیسک کمر وجود دارد.

به همین دلیل بسیار مهم است که این جراحی را نزد بهترین جراح ستون فقرات انجام دهید تا از این خطرات احتمالی به دور باشید.

مقدار مواد حذف شده از روی دیسک

این موضوع کاملا بستگی به جراح شما دارد، او باید تشخیص دهد که چگونه باید این مواد را حذف نماید، در جراحی های تهاجمی تمامی مواد آزاد دیسک و همچنین مواد داخل دیسک خارج می شود. اما در جراحی های محدود تر تنها قطعات آزاد که موجب ترشح شده اند برداشته می باشد و به فضای دیسک دست زده نمی شود.

هر دوی این روش ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند، در روش محدود خطر عود دیسک کمر بیشتر می باشد؛ از آن طرف در روش های تهاجمی ممکن است دیسک به طور کامل از بین برود و در نهایت کاهش ارتفاع دیسک را به دنبال دارد که موجب سفتی، درد و بی ثباتی می شود.

چگونه می توان از عمل دیسک کمر برای بار دوم جلوگیری کرد؟

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم حدود 90درصد جراحی های دیسک کمری که انجام می شود موفقیت آمیز می باشد و احتیاجی به عمل دوم نیست، بنابراین خیلی جای نگرانی نیست.

در خصوص دلایل عود دیسک کمر در خصوص 10 درصد باقی مانده نیز توضیح دادیم و تمامی علت ها را بررسی کردیم، شما باید در ابتدا و قبل از جراحی هر گونه عاملی را که ممکن است خطر عود دیسک باشد را در نظر داشته باشید و تمامی آن را حذف نمایید.

در نهایت با مراجعه نزد پزشک متخصص خوب و اطمینان از مهارتی که دارد می توانید با خیال راحت این جراحی را انجام دهید. پس از جراحی نیز اگر تمامی مراقبت های لازم را به خوبی انجام دهید دگیر خیالتان راحت می شود که خطر عود دیسک کمر برای شما وجود ندارد.

علت درد پا بعد از عمل دیسک کمر چیست؟

5

این که میزان کمی پس از جراحی درد پا داشته باشید طبیعی می باشد و موقتی است، اما اگر درد پس از 3 ماه همچنان وجود داشته باشید دیگر طبیعی نیست و نشان از خطری جدی تر دارد.

درد پا مربوط به دلایل متفاوتی می باشد مثل: تشخیص نادرست قبل از جراحی، تنگی مجرای فرامینال و مرکزی، فتق دیسک ثانویه، آسیب عصبی در حین جراحی و بافت اسکار

بنابراین اگر درد شما پس از سه ماه همچنان ادامه دارد، لازم است که به جراح خود مراجعه کنید تا با انجام ازمایش های مربوطه وضعیت شما به صورت دقیق تر بررسی شود.

خشکی کمر بعد از جراحی دیسک کمر طبیعی است؟

6

یکی از شایع ترین عوارض جراحی دیسک کمر، خشکی و سفتی کمر است که اغلب افراد به دچار می شوند؛ اما دلیل اصلی این عارضه بی تحرکی و نداشتن برنامه توانبخشی مناسب پس از جراحی است.

به طور کلی خشکی کمر تا دو هفته پس از جراحی طبیعی است، در این بازه زمانی هیچ جای نگرانی نیست؛ علاوه بر آن ممکن است در کنار خشکی علائم زیر را هم داشته باشید:

  • کمر درد و تیر کشیدن باسن و ران پا
  • محدود شدن دامنه حرکتی و احساس ضعف در اندام ها

هر دوی این موارد مربوط به عوارض های جراحی هستند، اما اگر نهایت تا یک ماه بهبود پیدا نکردید لازم است که پزشک خود را در جریان بگذارید. و یا به دکتر خوب کمر درد در تهران مراجعه کنید!

دلیل کج راه رفتن بعد از عمل دیسک کمر

دقت داشته باشید که شما یک جراحی در حساس ترین نقطه بدن انجام داده اید، به همین دلیل طبیعی می باشد که با یکسری عوارض روبرو شوید، کج راه رفتن نیز یکی از آن ها می باشد، احتمالا شما تا سه ماه قادر نخواهید بود به درستی راه بروید؛ در صورت اذیت شدن می توانید با فیزیوتراپی نسبت به اصلاح حرکت اقدام کنید.

حتی در مواردی ممکن است شما به دیسک گردن دچار شوید که این موضوع به دلیل جراحی های نامناسب و عدم تجربه پزشک می باشد.

 

سخن آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با علت عود دیسک کمر بعد از عمل جراحی آشنا نماییم؛ در صورت تمایل به مطالعه بیشتر در این خصوص می توانید به سایت کلینیک خانه درد به آدرس www.painhouse.ir مراجعه نمایید.

 

ارسال نظر: