کدخبر: 13500

مشاوره چه کمکی میتواند به افسردگی کند؟

 

افسردگی یک اختلال خلقی جدی است، به طوری که حدود 17 میلیون بزرگسال حداقل یک دوره افسردگی اساسی را در سال تجربه می کنند. افسردگی می تواند بر نحوه تفکر، احساسات، تعامل با مردم و مدیریت زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد و می تواند باعث احساس غم و اندوه و از دست دادن علاقه یا لذت به چیزهایی شود که زمانی از آنها لذت می بردید. هر فردی ممکن است تحت تاثیر افسردگی قرار گیرد که می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اما اغلب در بزرگسالی شروع می شود.

خبر خوب این است که افسردگی قابل درمان است و گزارش‌هایی مبنی بر اینکه 80 تا 90 درصد افراد در نهایت به خوبی به درمان پاسخ می‌دهند.

 یکی از دلایلی که افسردگی به خوبی به درمان پاسخ می دهد این است که بهبودهایی را می توان در داروها، روان درمانی یا ترکیبی از هر دو یافت. پیدا کردن روان‌درمانگر یا مشاوره افسردگی مناسب که می‌تواند به شما کمک کند تا دلایل اصلی افسردگی را درک کرده و از طریق آن مشکل را حل کنید و همچنین راهبردهای مقابله‌ای برای مقابله با علائم ایجاد کنید، اغلب اولین قدم برای احساس بهتر است.

انواع افسردگی

تشخیص افسردگی نیاز به یک فرآیند ارزیابی شامل یک پزشک یا متخصص مشاوره رواشناسی دارد. به طور کلی، برای تشخیص افسردگی، علائم باید حداقل به مدت دو هفته وجود داشته باشند.

 

انواع مختلفی از اختلالات افسردگی تعریف شده است:

  • اختلال افسردگی اساسی
  • اختلال افسردگی مداوم

 همچنین مشخص کننده هایی برای اختلال افسردگی اساسی مانند نظم افسردگی اساسی با الگوی فصلی (که به عنوان اختلال عاطفی فصلی شناخته می شد ) یا افسردگی اساسی با شروع حوالی زایمان (اغلب به عنوان افسردگی پس از زایمان شناخته می شود ) وجود دارد.

درمان افسردگی

افسردگی اغلب با داروهایی به نام داروهای ضد افسردگی، روان درمانی یا ترکیبی از این دو درمان می شود. انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی موجود است.که می بایست حتما و حتما متخصص مربوطه آن را تجویز کند. حتی با داروهای مناسب، اغلب مدتی طول می کشد تا متوجه بهبود احساس خود شوید.

ثابت شده است که درمان افسردگی با روان درمانی هم در موارد کوتاه مدت و هم در دراز مدت افسردگی مفید است.

 مانند دارو درمانی، روش های مختلفی برای روان درمانی وجود دارد. برخی از رایج‌ترین رویکردهای مبتنی بر شواهد عبارتند از :

  • درمان شناختی-رفتاری (CBT)
  • درمان بین فردی (IPT)
  • روان‌درمانی روان‌پویشی
  • درمان حل مسئله

22

مشاوره در مقابل روان درمانی

درمان افسردگی با «گفتار درمانی» اغلب اولین گام با افسردگی خفیف تا متوسط ​​است. بسیاری از متخصصان این مسیر را قبل از آزمایش دارو دنبال می کنند. اگر افسردگی شدیدتر باشد، اغلب به دارو نیاز است و ترکیبی از روان درمانی و دارو درمانی ممکن است همزمان اتفاق بیفتد.اما در این بخش میخواهیم تفاوت بین مشاوره و روان درمانی را ذکر کنیم.

اصطلاحات "روان درمانی" و "مشاوره" اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. در حالی که این دو بسیار شبیه به هم هستند، مهم است که توجه داشته باشید که گاهی اوقات، روان درمانی با یک روانشناس یا روانپزشک دارای مجوز (MD) بیشتر یک رویکرد بلندمدت در نظر گرفته می شود که بر افسردگی و مسائل عمیق تری تمرکز می کند که به طور قابل توجهی بر زندگی شما تأثیر می گذارد. از سوی دیگر، مشاوره بیشتر به عنوان یک درمان کوتاه مدت دیده می شود که ممکن است بیشتر بر علائم خفیف تا متوسط ​​و عملکرد و رفتار بیرونی تمرکز کند.

مشاوره برای افسردگی

شدت و مدت زمان علائم و دوره های افسردگی اغلب تعیین کننده نوع درمان است. اگر برای مدت طولانی افسرده بوده اید و علائم شدید هستند، ممکن است کار با روانپزشک یا درمانگر بالینی ضروری باشد، زیرا آنها بیشتر با مسائلی از گذشته سروکار دارند که ممکن است عمیقاً در احساسات کنونی شما ریشه داشته باشند. اما اگر علائم افسردگی جدیدتر باشد یا نه چندان شدید، صحبت با یک درمانگر و یا مشاور افسردگی می تواند مفید باشد.

در طول مشاوره ، درمانگر از «گفتگودرمانی» استفاده می‌کند تا به شما کمک کند تا مسائلی را که به شیوه‌های منفی بر زندگی‌تان تأثیر می‌گذارند، درک کرده و روی آن کار کنید. نقش مشاور گوش دادن، ارائه بازخورد و همکاری با شما برای ایجاد استراتژی هایی برای مقابله است. مشاور همچنین پیشرفت شما را ارزیابی کرده و جلسات را بر اساس آن تنظیم می کنند. ممکن است از شما خواسته شود که تکالیفی را انجام دهید که یادگیری از جلسات مشاوره را گسترش دهد. اغلب، به شکل ردیابی حالات و احساسات است.

مشاوره برای افسردگی بیشتر بر افکار، احساسات و رفتارهای فعلی و اینکه چگونه این چیزها بر زندگی شما در حال حاضر تأثیر می گذارد متمرکز است. به همین دلیل است که CBT یک مدل مفید برای استفاده در جلسات مشاوره بوده است.

با CBT، مشاور درمانگر می تواند به شما کمک کند تفکر منفی را تغییر دهید، تفکراتی که ممکن است علائم افسردگی را بدتر کند.

از آنجایی که CBT به طور کلی درمان کوتاه‌مدت در نظر گرفته می‌شود، اغلب برای درمانگران در هنگام کار با موارد خفیف تا متوسط ​​افسردگی که ممکن است نیازی به روان‌درمانی طولانی‌مدت و عمیق نداشته باشند، بهترین انتخاب است. شواهد نشان می دهد که CBT در مشاوره برای افسردگی به خوبی عمل می کند. همچنین ثابت شده است که پس از پایان مشاوره، میزان عود افسردگی را کاهش می دهد.

درمان بین فردی (IPT) یکی دیگر از روش های کوتاه مدتی است که در مشاوره افسردگی استفاده می شود که بر تعارض بین فردی و حمایت اجتماعی ضعیف تمرکز دارد که می تواند منجر به احساس افسردگی شود. این نوع درمان می تواند به شما در برقراری ارتباط بهتر و رفع مشکلاتی که علائم افسردگی را بدتر می کند کمک کند. شواهد نشان می دهد که IPT در درمان حاد افسردگی موثر است و ممکن است به پیشگیری از اختلالات افسردگی جدید کمک کند.

سایر روش های درمانی

همچنین روش های درمانی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است ارزش بررسی را داشته باشد. برای موارد شدیدتر و مقاوم‌تر افسردگی، درمان تشنج الکتریکی (ECT) ممکن است مفید باشد. همچنین رویکردهای مکمل و جایگزینی وجود دارد که ممکن است مزایای بیشتری به همراه داشته باشد.

نتیجه گیری

زندگی با افسردگی ممکن است گاهی اوقات طاقت فرسا شود. صحبت با یک متخصص مشاوره روانشناسی در یک جلسه روان درمانی، محیطی امن را برای شناسایی افکار، احساسات و الگوهای رفتاری که به علائم شما کمک می کنند، برای شما فراهم می کند. مشاوره افسردگی همچنین می تواند به شما در یادگیری مهارت ها و تکنیک های جدید مقابله ای برای مدیریت بهتر علائم کمک کند.

مشاوره کوتاه مدت، که معمولا کمتر از شش ماه طول می کشد، اغلب برای افسردگی خفیف تا متوسط ​​مناسب است. اگر از قبل تحت نظر پزشک بودید و دارو مصرف میکنید، حتما برای مراجعه به مشاور افسردگی از او مشورت بگیرید. پیدا کردن متخصصی مشاور افسردگی که بتوانید به او اعتماد کنید و احساس راحتی کنید در موفقیت فرآیند مشاوره بسیار مهم است.

 

ارسال نظر: