کدخبر: 16078

تفاوت شلتوک برنج با سبوس برنج چیست ؟

 

 

حتما از خودمان پرسیده ایم که آیا برنج همان سبوس برنج است؟ باید بگوییم نه. هر دو لایه بیرونی برنج هستند، اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. برنج از سه لایه تشکیل شده است: شلتوک، سبوس و دانه های برنج که در طی فرآیند از هم جدا می شوند.

برنج گیاهی یک ساله است که ارتفاع آن تا 1.5 متر می رسد و در مناطق گرم و مرطوب می روید. ساقه آن صاف و برگ های آن بزرگ و نوک تیز است. هر ساقه دارای چندین خوشه است که حاوی دانه های برنج است.

دانه برنج ابتدا در پوسته ای به نام «چلتوک» یا «شلتوک» است که پس از برداشت با کوبیدن از آن جدا می شود. این چلتوک در واقع همان سبوس برنج است که منبع ویتامین ها و مواد معدنی است اما از برنج جدا شده است.

مقدار ویتامین B1 در برنج سفید یک ششم، ویتامین B2 نصف و ویتامین B3 یک سوم برنج قهوه ای (برنج دانه دار) است و مواد معدنی آن بسیار کاهش می یابد. برنج چلتوک سرشار از پروتئین و مواد معدنی مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم، سیلیس و ویتامین های B و E است.

 

نحوه جدا کردن شلتوک و سبوس برنج

برنج پس از برداشت به داخل خرمنکوب یا پوسته کوب می رود و لایه قهوه ای و خشن از دانه جدا می شود، در واقع این لایه زبر همان شلتوک است. به این عملیات شالی کوبی میگویند که با دستگاه شالی کوبی انجام میگیرد.

 

بعد از پوسته یک لایه داخلی وجود دارد که سبوس برنج است. برای رسیدن به هسته سفید باید لایه سبوس را نیز جدا کرد که این کار توسط دستگاهی به نام سفید کننده انجام می شود.

شایان ذکر است که برنج قهوه ای حاوی لایه ای از سبوس است، بنابراین محتوای فیبر آن بسیار بیشتر از برنج سفید است.

6

تفاوت بین برنج و سبوس برنج

برنج شلتوک خشن و درشت است و نمی توان از آن برای غذا استفاده کرد. احتمال جذب آلودگی در برنج زیاد است. پدی دارای شخصیت گرم و خشک است. بیشتر در نانوایی ها و عطاری ها استفاده می شود.

اما سبوس برنج نرم و پودری است. ناخالصی ها را جذب نمی کند و کاملا خوراکی است و برای مصارف مختلف قابل استفاده است و خواص دارویی و درمانی بی نظیری دارد. سبوس شخصیتی معتدل دارد و تقریباً هم افراد عصبانی و هم سرد، مشکلی در استفاده از آن ندارند.

تاثیر بر سیستم قلبی عروقی:

چای برنج کلسترول خون را کاهش می دهد.

ویتامین E و اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع موجود در چای برنج، آن را به یکی از با ارزش ترین و موثرترین محصولات غذایی برای افزایش هموستاز خون و مبارزه با سرطان تبدیل کرده است.

قند خون را متعادل می کند.

نقش ویتامین B1 در چای برنج در افراد عصبی، مضطرب و نگران بسیار موثر است.

توانایی مغز را افزایش می دهد.

احساس خستگی را از فرد دور می کند.

 

برای سردرد و گیجی موثر است.

کاهش وزن طبیعی

برای کاهش وزن آسان، بهتر است فیبر لازم را در هر وعده غذایی مصرف کنید. وقتی رژیم غذایی متنوعی دارید، فیبرهای مختلفی را جذب می کنید که دارای خواص مکمل هستند. به دلیل محتوای بالای فیبر موجود در سبوس، استفاده از آن منجر به حذف آسان و همچنین تسریع در هضم غذا و در نتیجه کاهش وزن و لاغری می شود.

جلوگیری از سفیدی مو

با توجه به اهمیت و فراوانی ویتامین های گروه B در سبوس برنج و سبوس شلتوک و نیاز به ویتامین B5 برای متابولیسم و ​​فعال سازی فولیکول های مو، توصیه می شود این ماده غذایی روزانه به اشکال مختلف خوراکی و غیرخوراکی استفاده شود. مو برای رشد بهتر برای این کار مقداری سبوس را خیس کرده و از آبکش رد کنید. آن را با زرده تخم مرغ مخلوط کرده و سه ساعت قبل از حمام روی سر خود بمالید و موهای خود را در حمام بشویید.

تاثیر بر دستگاه گوارش

 

چای برنج ملین و پاک کننده است.

این چای مهمترین درمان طبیعی برای یبوست محسوب می شود.

در درمان هموروئید و سرطان روده بزرگ موثر است.

سوء هاضمه را درمان می کند و در درمان بی اشتهایی موثر است.

7

مضرات:

مصرف زیاد این گیاه باعث اسهال و انسداد روده می شود.

نحوه استفاده:

پس از شستن برنج، می توانید آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب جوش دم کنید، سپس آن را صاف کرده و مانند هر چای دیگری بنوشید.

همچنین می توانید آن را خوب بشویید و در ماست بریزید و بخورید. همینطور در هر گونه لوازم آرایشی، شامپو و غیره استفاده می شود.

برای خرید دستگاه شالی کوب، دستگاه ارده گیر و دستگاه کره گیر با بهترین قیمت میتوانید به سایت اصفهان صنعت مراجعه فرمایید.

 

ارسال نظر: