کدخبر: 18155

بهترین کتاب ها برای یادگیری زبان انگلیسی

 

 

یکی از مهم‌ترین منابع یادگیری زبان انگلیسی کتاب‌ها هستند. بسیاری از ناشران معروف دنیا مثل آکسفورد، کمبریج، بارنز، پیرسون و… کتاب‌هایی برای یادگیری زبان انگلیسی طراحی و منتشر کرده‌اند. برخی از این کتاب‌ها برای یادگیری خودآموز و تمرین مناسب است و برخی برای کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی.

چگونه برای یادگیری زبان انگلیسی کتاب انتخاب کنیم؟

اگر قصد داشته باشید خودتان در منزل یادگیری زبان انگلیسی را با کتاب شروع کنید، گزینه‌های بسیار زیادی پیش رو دارید که ممکن است شما را گیج کنند. برای آن که انتخاب راحت‌تری داشته باشید، بهتر است با معیارهایی گزینه‌هایتان را محدودتر کنید. اجازه بدهید از یک معیار بسیار مهم شروع کنیم:

سطح زبان انگلیسی شما.

مهم‌ترین نکته در انتخابِ کتابِ مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی این است که با سطح زبان انگلیسی شما مطابقت داشته باشد. اگر نمی‌دانید زبان انگلیسی‌تان در چه سطحی است، می‌توانید از یک آزمون آنلاین معتبر مثلاً در سایت cambridgeenglish یا britishcouncil کمک بگیرید.

در مرحله بعد هدفتان از یادگیری زبان انگلیسی را در نظر بگیرید. می‌خواهید انگلیسی روزمره را روان صحبت کنید، قصد دارید به سفر خارجی بروید یا مهاجرت کنید، یا می‌خواهید روابط تجاری بین‌المللی‌تان را رونق بدهید؟ هدف شما می‌تواند کمک کند از بین کتاب‌های یادگیری زبان انگلیسی موجود، گزینه مناسب خودتان را ساده‌تر انتخاب کنید.

انتخاب کتاب برای یادگیری زبان انگلیسی

 

اگر در یک کلاس آموزش زبان انگلیسی شرکت کرده‌اید یا معلم خصوصی دارید، احتمالاً معلمتان کتاب یا کتاب‌هایی به شما معرفی کرده است. اما اگر قصد دارید به صورت خودآموز از کتاب‌های یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید، بهتر است بدانید که برخی از این کتاب‌ها با همین هدف طراحی شده‌اند. معمولاً پشت جلد یا در توضیحات صفحه اول این کتاب‌ها می‌توانید عبارت خودآموز (self-study) را بیابید. یکی از ویژگی‌های مهم کتاب‌های خودآموز این است که برای تمرین‌ها یک پاسخ‌نامه کلیدی یا حتی تشریحی در نظر گرفته‌اند. بنابراین حتماً به این نکته توجه کنید که دسترسی به پاسخ‌نامه تاثیر مهمی بر روند یادگیری شما خواهد داشت. علاوه بر آن مهم است که کتاب شامل تمرین‌های کافی و متنوع نیز باشد.

اغلب کتاب‌های یادگیری زبان انگلیسی این روزها یک CD یا DVD نیز همراهشان دارند که شامل خوانش متن‌ها یا فایل‌های صوتی و تصویری کمکی است. اگر می‌خواهید نهایت استفاده را از کتابی که تهیه کرده‌اید ببرید، به اقلامی که باید همراه آن باشد نیز توجه کنید.

لهجه را نیز در نظر بگیرید. اگر هدف اصلی شما سفر، مهاجرت یا ارتباط با کشور مشخصی است، می‌توانید روی یادگیری زبان انگلیسی به یکی از لهجه‌های آمریکایی یا بریتیش تمرکز کنید. اغلب کتاب‌های موجود، این دو لهجه را دربرمی‌گیرند.

هنگام انتخاب کتاب، به مدل یادگیری و علایق خود نیز توجه کنید. اگر تصاویر را بهتر به خاطر می‌سپارید، سراغ کتاب‌هایی بروید که از تصاویر بیشتری برای آموزش استفاده کرده اند؛ یا اگر یادگیری شنوایی‌تان قوی است، حتماً از کتاب‌هایی استفاده کنید که همراهشان فایل صوتی مکالمه‌ها یا محتوای کتاب ارائه شده است.

اگر می‌خواهید زبان انگلیسی را در مدت کوتاه‌تر و با کیفیت بیشتر یاد بگیرید، دسترسی به یک مدرس حرفه‌ای می‌تواند اثر زیادی بر مسیر یادگیری‌تان داشته باشد. می‌توانید از کلاس های خصوصی زبان انگلیسی در hitalki.org کمک بگیرید.

 

1- American English File

یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین کتاب‌های یادگیری زبان انگلیسی مجموعه 6 جلدی American English File است. این مجموعه را آکسفورد منتشر کرده و همان‌طور که از نام آن پیداست زبان انگلیسی را با لهجه آمریکایی آموزش می‌دهد. این مجموعه شامل یک کتاب با عنوان starter است و جلد 1 تا 5 آن سطح مبتدی تا پیشرفته را پوشش می‌دهد.

در کتاب‌های American English File با موضوعات متنوعی مثل مکالمات روزمره، گفتار محاوره، دستور زبان و نوشتن ایمیل به زبان انگلیسی آشنا می‌شوید. هدف اصلی این کتاب بالا بردن مهارت ارتباطی شما به زبان انگلیسی است. بنابراین تمرین‌های زیادی برای تلفظ ارائه می‌کند. همراه با هر جلد از کتاب اصلی، یک کتاب کار و یک DVD شامل فعالیت‌ها و درس‌های ویدئویی ارائه شده است و به تمرین‌های آنلاین نیز دسترسی دارید.

مجموعه کتاب‌های American English File برای یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودآموز مناسب هستند.

کتاب های یادگیری زبان انگلیسی american english file

 

2- Four Corners

مجموعه Four Corners یک مجموعه 4 جلدی برای یادگیری زبان انگلیسی از سطح مبتدی تا متوسط (سطح A1 تا B1+) است که انتشارات دانشگاه کمبریج آن را طراحی و منتشر کرده است.

این مجموعه برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی روزمره با لهجه آمریکایی و برای گروه سنی نوجوانان و بزرگسالان مناسب است. مجموعه Four Corners دارای کتاب کار و فایل‌های ویدئویی و صوتی مرتبط با مطالب کتاب است. این مجموعه به هر 4 مهارت شنیداری، گفتاری، نوشتاری و خواندن می‌پردازد و بخش‌های اضافه‌ای برای واژگان، دستور زبان، و کاربرد زبان انگلیسی در زندگی روزمره دارد.

کتاب های یادگیری زبان انگلیسی four corners

 

3- Top Notch

یکی از مجموعه کتاب‌های یادگیری زبان انگلیسی که در سراسر دنیا به خوبی شناخته شده، مجموعه Top Notch است. این مجموعه توسط موسسه پیرسون طراحی شده و 4 سطح از مبتدی تا متوسط (A1 تا B1+) را دربر می‌گیرد.

مجموعه Top Notch موضوعاتی به‌روز و کاربردی را در زبان انگلیسی روزمره به شما آموزش می‌دهد و برای افرادی که در سطح مبتدی و متوسط هستند مناسب است. این مجموعه بیش از هر چیز بر آمادگی زبان‌آموزان به برقراری ارتباط و مکالمه به زبان انگلیسی تمرکز دارد. کتاب‌های Top Notch به ویژه برای استفاده در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی بسیار کارآمد است و طراحی خیلی خوبی دارد.

این مجموعه نیز به هر 4 مهارت زبانی می‌پرازد و شامل بخش‌های آموزش واژگان، دستور زبان و درک مطلب است.

 

4- Cutting Edge

یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای زبان‌آموزان مبتدی مجموعه Cutting Edge است. این مجموعه که توسط موسسه پیرسون به چاپ رسیده، از سطح مبتدی تا پیشرفته (A1 تا C1) را پوشش می‌دهد و شما می‌توانید یک دوره کامل را با آن بگذرانید. از طرف دیگر این مجموعه بسیار کامل است، یعنی شامل کتاب دانش‌آموز، کتاب فعالیت، کتاب کار، کتاب معلم و CD آموزشی می‌باشد. در مجموع باید بگوییم که این کتاب‌ها یک دسته‌بندی 6 سطحی دارند که از مبتدی (starter) شروع می‌شود و تا سطح پیشرفته (Advanced) پیش می‌رود.

Cutting Edge زبان انگلیسی با لهجه بریتیش را آموزش می‌دهد. تمرین‌های این کتاب طوری طراحی شده که یادگیری واژگان و دستور زبان انگلیسی را برایتان جذاب‌تر کند تا آن را بهتر به خاطر بسپارید. علاوه بر این به طیف گسترده‌ای از موضوعات به‌روز و کاربردی پرداخته است.

کتاب های یادگیری زبان انگلیسی cutting edge

 

5- Interchange

مجموعه Interchange یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های آموزش زبان انگلیسی در دنیاست. این مجموعه نیز توسط دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده و زبان انگلیسی آمریکایی را در 4 سطح آموزش می‌دهد. در حال حاضر ویرایش چهارم کتاب‌های Interchange در بازار موجود است. این کتاب یک انتخاب مناسب برای افرادی که قصد دارند زبان انگلیسی را به صورت خودآموز یاد بگیرند می‌باشد.

این مجموعه نیز از سطح مبتدی تا متوسط (A1 تا B1) را شامل می‌شود. در این کتاب‌ها بر بهبود مهارت‌های گفتاری و شنیداری زبان‌آموزان تکیه شده است؛ و شما با مطالب بسیاری از زندگی کاربردی روزمره، و اصطلاحاتی آشنا می‌شوید که در طول روز و موقعیت‌های متفاوت به آن‌ها برمی‌خورید.

 

6- Family and Friends

اجازه بدهید برویم سراغ یک مجموعه کتاب یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان.

Family and Friends یکی از بهترین مجموعه‌هاست که انتشارات دانشگاه آکسفورد آن را چاپ کرده است. این مجموعه 7 سطح دارد (یک سطح مقدماتی (starter) و شش سطح دیگر) و زبان انگلیسی با لهجه بریتیش را آموزش می‌دهد.

متد آموزشی و فعالیت‌های این کتاب‌ها به دقت و متناسب با آموزش برای کودکان طراحی شده و روی مهارت‌های شنیدن و صحبت کردن تمرکز دارد. روش آموزش صداها به نوعی است که برای زبان‌آموز غیربومی به آسانی قابل درک باشد. علاوه بر این، در این مجموعه تمرین‌هایی نیز برای شروع فعالیت نوشتاری در نظر گرفته شده است تا کودکان را برای نوشتن آماده کند.

علاوه بر کتاب‌های Family and Friends، مجموعه کتاب Super Minds نیز که توسط دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان مناسب است.

 

7- English For Everyone

مجموعه English For Everyone یک مجموعه 4 جلدی برای نوآموزان زبان انگلیسی است. این مجموعه را شرکت DK طراحی و عرضه کرده و شامل موضوعات پایه در زبان انگلیسی است؛ مانند مکالمات محل کار، واژه‌هایی که در خانه به آن‌ها برمی‌خوریم، و فعالیت‌های روتین روزمره. از طرفی این مجموعه برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی طراحی شده و برای کسانی که به دنبال کتابی می‌گردند که استفاده از آن ساده باشد، بسیار مناسب است.

کتاب‌های English For Everyone بسیاری از مفاهیم را از طریق تصاویر انتقال می‌دهد، روی هر 4 مهارت زبانی تمرکز دارد و تمرین‌هایی برای یادگیری واژگان و دستور زبان انگلیسی در نظر گرفته است.

هر کتاب از این مجموعه یک کتاب تمرین نیز دارد که به زبان‌آموز کمک می‌کند با تمرینِ بیشتر، مهارت خود را در زبان انگلیسی بالا ببرد. این مجموعه یک جلد اضافی نیز با موضوع زبان انگلیسی تجاری دارد.

 

8- English File

مجموعه English File نیز یک مجموعه کامل از انتشارات آکسفورد است که سطح مبتدی تا پیشرفته (A1 تا C1) را در هفت کتاب پوشش می‌دهد. ویرایش سوم این کتاب‌ها که در حال حاضر موجود است، متن‌ها و موضوعات جذابی ارائه می‌کند تا در زبان‌آموزان انگیزه ایجاد کند، و فعالیت‌ها و تمرین‌هایش را بر اساس زندگی یک بزرگسال پرمشغله طراحی کرده است.

همراه هر کتاب از این مجموعه ویدئوها و فایل‌های صوتی، کتاب کار و فضای تمرین آنلاین روی وب‌سایت آکسفورد در نظر گرفته شده، که می‌تواند بهره شما را از مطالب آموزشی به حداکثر برساند. نسخه جدید این کتاب روی ابزارهای دیجیتال نیز در دسترس است و امکانات بسیار خوبی برای آموزش روی کامپیوتر یا تبلت، به صورت آنلاین یا آفلاین در نظر گرفته است.

 

9- Viewpoint

اگر سطح زبان انگلیسی شما بالاتر از متوسط است مجموعه کتاب‌های Viewpoint که توسط دانشگاه کمبریج منتشر شده می‌تواند کمک کند سطح زبان انگلیسی‌تان را بالاتر ببرید. این مجموعه شامل دو سطح B2 و C1 است. کتاب‌های Viewpoint زبان انگلیسی آمریکایی را در سطح ارتباط مؤثر آموزش می‌دهند. با استفاده از استراتژی‌ها و مهارت‌هایی که در این کتاب‌ها آمده است می‌توانید در مهارت صحبت کردن و نوشتن به زبان انگلیسی در سطح پیشرفته مسلط شوید.

 

10- Summit

یک مجموعه سطح بالای دیگر از کتاب‌های یادگیری زبان انگلیسی با لهجه آمریکایی مجموعه دو سطحی Summit است که انتشارات پیرسون آن را به بازار عرضه کرده است. اگر سطح زبان انگلیسی شما فراتر از متوسط و پیشرفته (B2 و C1) باشد، این مجموعه برایتان بسیار کاربردی است.

در هر درس از این مجموعه فعالیت‌هایی طراحی شده تا زبان‌آموزان مهارت‌های خود را با استفاده از آن بالا ببرند. علاوه بر آن ده مدل برای مکالمات ضروری ارائه کرده است که بر اساس آن می‌توانید طیف گسترده‌ای از مکالمه‌ها را تمرین کنید و از پس گفتگوهای طولانی برآیید. تمرین‌های این کتاب‌ها کمکتان می‌کند به راحتی در جلسه‌های بحث آزاد (free discourse) شرکت کنید. Summit بخش‌هایی نیز برای یادگیری نکات گرامری بیشتر در نظر گرفته است.

 

کتاب های یادگیری واژگان زبان انگلیسی (Vocabulary)

واژه‌ها از ارکان اصلی هر زبان هستند. بنابراین یادگیری واژگان زبان انگلیسی، شناخت ساختار و کاربرد آن‌ها و ترکیب آن‌ها با واژه‌های دیگر تاثیر مهمی بر یادگیری این زبان دارد. کتاب‌های یادگیری واژگان زبان انگلیسی کمک می‌کند دایره لغات شما گسترده‌تر شود، با کاربردهای متفاوت یک کلمه در شرایط مختلف آشنا شوید، و برای بیان یک جمله یا توصیف یک موقعیت خاص به شکل‌های متنوعی از عبارت‌ها دسترسی داشته باشید.

برخی از کتاب‌های آموزش لغت زبان انگلیسی، اشکال و نقش‌های متنوع هر واژه را بررسی می‌کنند و آن را در جمله به کار می‌برند. اغلب آن‌ها نیز کلمات را در یک متن بلندتر به شما ارائه می‌کنند تا بهتر با کاربرد و مفهوم آن آشنا شوید. 

11- 504Absolutely Essential Words

12- English Vocabulary in Use

13- Oxford Word Skills

14- 1100Words You Need to Know

15- Everyday English

مطالعه مقاله کامل: 28 کتاب موثر در یادگیری زبان انگلیسی

 

ارسال نظر: