کدخبر: 18422

استانبول چند برابر تهران است؟

 

 

استانبول پر توریست ترین شهر ترکیه، است. در زمان های مختلف سال به ویژه در بهار و تابستان گردشگران خارجی و به ویژه توریستان ایرانی به ترکیه و شهر زیبای استانبول سفر خواهند کرد (برای مشاهده قیمت تور استانبول کلیک کنید). تمامی کسانی که به ترکیه سفر کرده اند، می دانند استانبول با همه شهرهای ترکیه از منظر زیبایی و جاذبه های گردشگری متفاوت است. در مقابل در ایران تقریبا می توانیم بگوییم که همه شهرها دارای جاذبه های توریستی مختلف و متنوعی هستند. همین موضوع هم نقطه تمایز مابین ایران و دیگر کشورهای دنیا است. حال ممکن است برای برخی این سوال پیش بیاید که باتوجه به مساحت گسترده ایران نسبت به ترکیه، مساحت استانبول چند برابر تهران است؟ پاسخ به این سوال را در ادامه مطلب خواهیم داد.

 

استانبول چند برابر تهران است؟

در آخرین آمار جهانی که در سال 2022 منتشر شد، مساحت تهران که بزرگ ترین شهر ایران بوده بالغ بر 177 هزار کیلومتر مربع است. در مقابل مساحت استانبول چیزی بالغ بر 5343 هزار کیلومتر مربع است. مساحت استانبول تقریبا 7 برابر تهران بوده و همچنین استانبول نسبت به دیگر شهرهای ترکیه موقعیت ویژه تری دارد. با اینکه کشور ایران دو برابر ترکیه مساحت دارد، اما چیزی که آمار جهانی نشان می دهد بیانگر آن بوده که بزرگ ترین شهر ترکیه از پایتخت ایران بزرگ تر است. ترکیه مساحت زیادی از کشور خود را به استانبول اختصاص داده و دولت ترکیه در تلاش بوده تا بهترین و به روزترین امکانات دنیا را در استانبول تعبیه کند و میزان گردشگر پذیری آن را تا حد زیادی افزایش دهد.

میزان توریستان کدام شهر بیشتر است؟

همان طور که از شواهد مشخص است، گردشگرانی که خواستار سفر به استانبول و دیدن از آن هستند، بسیار بیشتر از تهران است. تا پیش از اینکه بیماری کرونا در جهان پدید آید دست کم هر سال 13 میلیون توریست و گردشگر از سرتاسر دنیا به ترکیه و استانبول سفر می کردند. بعد از شیوع کرونا به دلیل محدودیت های دولت ترکیه میزان سفر به این کشور کمتر شد، که با این حال باز هم در آن زمان میزان گردشگران استانبول نسبت به تهران بیشتر بود.

استانبول چند برابر تهران است؟

نسبت جمعیتی تهران به استانبول

تراکم جمعیتی استانبول نسبت به تهران بیشتر است. طبق آخرین آمار جمعیت جهانی، جمعیت استانبول 15 و تهران 9 میلیون نفر است. جمعیت استانبول با توجه مساحت آن دو برابر تهران است. البته باید گفت جمعیت تهران همیشه ثابت نیست و در حال تغییر است زیرا مردم فراوانی برای کسب و کار روزانه به تهران رفت و آمد دارند. تهران با توجه به مساحت و جمعیتی که دارد نسبت به استانبول شهر شلوغ تری است. نرخ رشد جمعیتی در استانبول و تهران به ترتیب 1.6 و 1.1 است. این نرخ رشد جمعیتی نشان دهنده آن بوده که جمعیت استانبول بیشتر است و همین اختلاف کم می تواند در آینده باعث شود جمعیت تهران و استانبول فاصله زیادی از یکدیگر بگیرند. مسائل اقتصادی و فرهنگی در طی سال های اخیر سبب شده تا میزان زاد و ولد در شهر تهران کاهش چشمگیری داشته باشد.

مقایسه آب و هوای استانبول و تهران

یکی از آیتم های مهم در رابطه با مقایسه استانبول و تهران، نوع آب و هوای این دو است. مقایسه آب و هوا به چند زیر مجموعه مختلف تقسیم می شود. به علت وجود زیر مجموعه های متفاوت در رابطه با مقایسه آب و هوا نمی توان تنها در یک باب آن ها را بررسی کرد. در مرحله اول برای بررسی آب و هوای آن ها بهتر است نگاهی به میانگین دما انداخته و سپس میزان رطوبت آن ها بررسی شود و در آخر نیز خط ساحلی این دو شهر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سه مورد نام برده شده در بالا می توانند وضعیت آب و هوایی یک شهر را مشخص کنند. برای مقایسه تهران و استانبول به لحاظ آب و هوا لازم است تا، اول میانگین دمای این دو کلان شهر را بررسی کنیم. طبق بررسی های انجام شده توسط سازمان های جهانی، میانگین دمای شهر تهران در طول سال ۱۶ درجه سانتی گراد و میانگین دمای شهر استانبول ۱۸ درجه سانتی‌ گراد است. تهران به نسبت استانبول هوایی خنک تر دارد. هوای تهران برای آن دسته از افراد که میانگین دمای هوا برای آن ها در اولویت است، انتخابی مناسب خواهد بود. آیتم بعدی که باید به آن توجه کرد رطوبت هوا در این دو شهر است. رطوبت هوای استانبول ۴۴ درصدی بوده و میانگین رطوبت تهران در طول سال ۷۹ درصد است. با توجه به آمارهای منتشر شده تهران مرطوب تر از استانبول است. افراد باتوجه به سلیقه خود در رابطه با آب و هوا یکی از این دو شهر را برای زندگی انتخاب می کنند.

سخن آخر...

استانبول چند برابر تهران است؟ پاسخ به این سوال را در مقاله به طور کامل بررسی کردیم و دریافتیم که دولت ترکیه تمرکز زیادی بر روی میزان مساحت و جمعیت استانبول گذاشته است. ترکیه سعی کرده تا بیشترین مساحت کشور خود را به استانبول اختصاص دهد. در مقابل تهران جمعیت کم و مساحت کمتری نسبت به استانبول دارد؛ اما میزان جمعیتی که با توجه به مساحت تهران در آن رفت و آمد دارند، نشان دهنده شلوغی تهران نسبت به استانبول است.

استانبول چند برابر تهران است؟

 

ارسال نظر: