کدخبر: 18527

لوله فولادی بدون درز چیست و چه کاربردی دارد؟

به لوله فولادی بدون جوش روی سطح، لوله فولادی بدون درز یا لوله مانیسمان می گوییم.

 با توجه به روش تولید، لوله فولادی بدون درز را می توان به لوله فولادی بدون درز نورد گرم، لوله فولادی بدون درز نورد سرد، لوله فولادی بدون درز سرد، لوله فولادی بدون درز اکسترود شده تقسیم کرد.

 لوله فولادی بدون درز با توجه به شکل مقطع به دو نوع گرد و خاص تقسیم می شوند. لوله  مخصوص شکل شامل لوله های مربع، بیضی، مثلثی، شش ضلعی، دانه خربزه، ستاره ای و لوله های پره دار می باشد.

حداکثر قطر 900 میلی متر و حداقل قطر 4 میلی متر است. با توجه به اهداف مختلف، لوله بدون درز با دیواره ضخیم و لوله فولادی بدون درز دیواره نازک وجود دارد.

 

موارد استفاده از لوله بدون درز

لوله بدون درز عمدتاً به عنوان لوله حفاری زمین شناسی نفت، لوله های ترک خوردگی برای صنایع پتروشیمی، لوله دیگ بخار، لوله بلبرینگ و لوله فولادی ساختاری با دقت بالا برای خودروها، تراکتورها و هوانوردی استفاده می شوند.

لوله بدون درز مانیسمان همه منظوره توسط فولاد ساختاری کربن معمولی، فولاد ساختاری کم آلیاژ یا فولاد ساختاری آلیاژی، با بیشترین خروجی نورد می شوند و عمدتاً به عنوان خطوط لوله یا قطعات ساختاری برای انتقال سیالات استفاده می شوند.

انواع کاربرد لوله بدون درز

 با توجه به اهداف مختلف، می توان لوله مانیسمان را در سه دسته عرضه کرد:

  • عرضه با توجه به ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی؛
  • با توجه به عملکرد مکانیکی؛
  • با توجه به عرضه تست فشار آب

لوله فولادی اگر برای تحمل فشار مایع استفاده شود، باید تحت آزمایش هیدرولیک ( hydraulic test ) نیز قرار گیرد.

لوله بدون درز ویژه شامل لوله بدون درز برای دیگهای بخار، برق شیمیایی و الکتریکی، لوله های فولادی بدون درز برای زمین شناسی و لوله های بدون درز برای نفت.

لوله بدون درز دارای بخش توخالی هستند و در مقادیر زیادی به عنوان خطوط لوله برای انتقال سیالات مانند خطوط لوله برای انتقال نفت، گاز طبیعی، گاز، آب و برخی مواد جامد مورد استفاده قرار می گیرند. در مقایسه با فولاد جامد مانند فولاد گرد، لوله فولادی از نظر مقاومت خمشی و پیچشی سبک تر است و یک فولاد مقرون به صرفه است.

به طور گسترده در ساخت قطعات ساختاری و قطعات مکانیکی مانند لوله های مته نفت، شفت های انتقال خودرو، قاب دوچرخه و داربست های فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز استفاده می شود. از لوله های فولادی برای ساخت قطعات حلقه استفاده می شود که می تواند استفاده از مواد را بهبود بخشد، فرآیندهای تولید را ساده کند و مواد و پردازش را ذخیره کند.

لوله مانیسمان رده 40

عملکرد لوله بدون درز

 

عملکرد: از جمله خواص مکانیکی، خواص فیزیکی، خواص شیمیایی

عملکرد فرآیند: از جمله عملکرد ریخته گری، عملکرد پردازش فشار، عملکرد جوشکاری، عملکرد برش، عملکرد عملیات حرارتی.

به بیان ساده، خواص مکانیکی لوله فولادی بدون درز، توانایی لوله بدون درز در مقاومت در برابر نیروهای خارجی است.

نیروی خارجی وارد بر مواد فلزی. با توجه به ماهیت بار، می توان آن را به بار استاتیک، بار ضربه ای و بار متناوب تقسیم کرد. شاخص های عملکرد مکانیکی معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند: استحکام، انعطاف پذیری، سختی، چقرمگی ضربه، مقاومت خستگی و غیره.

تست ضربه لوله مانیسمان بدون درز

تست ضربه به عیوب لوله بدون درز بسیار حساس است. تست ضربه یک روش سنتی تست مکانیکی مرسوم است. از آنجایی که نمونه پردازش آسان است، زمان آزمایش کوتاه است، و تشخیص اینکه آیا انتخاب مواد و فرآیند عملیات حرارتی معقول است یا خیر، آسان است، به طور گسترده توسط جامعه مهندسی پذیرفته شده است.

نکات: لوله مانیسمان دارای استاندارد gred b astm a53 نسبت به لوله های دیگر محبوب تر است. این لوله‌ می‌توانند لوله‌ بدون پوشش باشند، یا ممکن است به صورت Hot Dipped یا Zinc Coated باشند و به روش جوشکاری یا فرآیند تولید بدون درز تولید شوند. در نفت و گاز از لوله های گرید A53 به صورت ساختاری و غیر بحرانی استفاده می شود.

استحکام لوله مانیسمان

استحکام لوله فولادی بدون درز به توانایی مواد فلزی در مقاومت در برابر تغییر شکل و شکست تحت بار استاتیکی اشاره دارد. از آنجایی که بار به صورت کشش، فشار، خمش، برش و غیره عمل می کند، مقاومت به مقاومت کششی، مقاومت فشاری، مقاومت خمشی و مقاومت برشی نیز تقسیم می شود. استحکام لوله فولادی را می توان به طور کلی با آزمایش کشش فلز اندازه گیری کرد

اصطلاح پلاستیکی به توانایی لوله فولادی بدون درز برای ایجاد تغییر شکل دائمی بدون آسیب تحت بار استاتیکی اشاره دارد. شاخص پلاستیسیته فلز نیز با آزمایش کشش اندازه گیری می شود.

دو شاخصی که کیفیت پلاستیسیته فلز را مشخص می کند، ازدیاد طول و کاهش سطح است.

سختی معیاری برای اندازه گیری سختی لوله بدون درز است. معمولاً به توانایی لوله فولادی بدون درز در مقاومت در برابر اجسام سخت تر فشار داده شده به سطح آن اشاره دارد و همچنین می توان گفت که توانایی مواد لوله فولادی بدون درز برای مقاومت در برابر تغییر شکل است. سختی خاصیت یک جامد است که در روش‌های اندازه‌گیری و شرایط اندازه‌گیری متفاوت ظاهر می‌شود. همچنین در توانایی یک جامد برای مقاومت در برابر تغییر شکل الاستیک، تغییر شکل پلاستیک یا ترک خوردگی، یا مقاومت در برابر دو یا سه مورد از آنها به طور همزمان، آشکار می شود.

لوله مانیسمان رده 160

فرایند اصلی تولید لوله فولادی بدون درز نورد سرد

آماده سازی خالی → ترشی و روغن کاری → نورد سرد (کشش) → عملیات حرارتی → صاف کردن → تکمیل → بازرسی → ذخیره سازی

راهنمای خرید لوله بدون درز

برای خرید لوله مانیسمان یا لوله بدون درز فولادی توجه به چند نکته اهمیت دارد که یکی از مهمترین آن تحمل فشار لوله است که با توجه به کاربرد آن مشخص می‌شود. بعد از مشخص کردن سایز لوله مانیسمان مورد نیاز و همچنین رده آن و استعلام از کارشناسان فولاد جهان مهر با تلفن  88654200 می توانید وزن و قیمت آن را دریافت کنید. قبل از نهایی کردن خرید حتما از میزان تحمل فشار لوله‌ها موجود متناسب با پروژه خود مطمئن شوید.

ارسال نظر: