کدخبر: 18698

آشنایی با پروسه استخدام در شرکت‌های بیمه‌ و پذیرفته‌شدن در آن

در سال‌های اخیر با آگاهی‌یافتن جامعه از اهمیت بیمه‌های مختلف و اجباری شدن بیمه در برخی از موارد، صنعت بیمه گسترش پیدا کرده و به یکی از صنایع پول‌ساز و پردرآمد تبدیل شده است. این موضوع باعث شده است که شرکت‌های دولتی و خصوصی بسیاری در این زمینه به فعالیت بپردازند. به همین دلیل، نیاز به نیروی کاری نیز در این حوزه افزایش پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که شرکت های بیمه به طور مستمر، فرصت های شغلی مختلفی را در قالب آگهی‌های استخدام بیمه در سایت‌های کاریابی معتبر منتشر می‌کنند.

اما بسیاری از کارجویان علاقه‌مند به این حوزه با پروسه استخدام در بیمه و موقعیت‌های شغلی مختلف این صنعت، آشنایی ندارند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به معرفی تعدادی از موقعیت های شغلی بیمه بپردازیم. علاوه بر این با شغل کارگزاری بیمه که از مشاغل پراهمیت این صنعت است، آشنا خواهیم شد و پروسه استخدام در شرکت‌های دولتی و خصوصی بیمه و نحوه پذیرفته‌شدن در آن را بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با موقعیت‌های شغلی مختلف در آگهی‌های استخدام بیمه

همان‌طور که گفته شد، صنعت بیمه بستر مناسبی را برای جذب و استخدام افراد بسیاری در موقعیت‌های شغلی مختلف فراهم کرده است. به‌طوری‌که افراد بسته به سطح تحصیلات، رشته دانشگاهی و میزان سابقه کار می‌توانند در سمت‌های شغلی متفاوتی مشغول به کار شوند. در ادامه به برخی از این موقعیت‌های شغلی اشاره خواهیم کرد. اما شما می‌توانید در صورت تمایل، برای استفاده از رزومه ساز رایگان و مشاهده یکجای همه آگهی‌ های استخدام بیمه روی لینک زیر کلیک کنید:

https://jobvision.ir/jobs/category/insurance

از جمله فرصت‌های شغلی صنعت بیمه در حال حاضر می‌توان به کارشناس فنی بیمه، پشتیبان تلفنی، مدیر بیمه، مدیر فروش بیمه، مدیر فنی (CTO)، نماینده بیمه عمر، کارگزار بیمه، کارشناس امور حقوقی، کارشناس صدور بیمه، کارشناس فروش، کارشناس بیمه و بازاریاب بیمه، اشاره کرد.

یک کارمند بیمه، بسته به سمت شغلی خود، باید دارای مهارت های مختلفی باشد و این مهارت‌ها برای موقعیت‌های کاری مختلف، متفاوت خواهند بود. اما از جمله مهارت های موردنیاز برای کارمند شرکت بیمه که در آگهی های استخدام نیز به آن‌ها تاکید شده است، می‌توان به آشنایی با نرم افزارهای اداری، تسلط کامل به قوانین بیمه‌ای، آشنائی کامل با سیستم‌های صدور بیمه‌نامه، تسلط به مباحث خسارت انواع بیمه و روابط عمومی بالا، اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین مشاغل اشاره شده، شغل کارگزار بیمه است که بسیاری از افراد با آن آشنایی چندانی ندارند. به همین دلیل در ادامه به معرفی این شغل خواهیم پرداخت.

آشنایی با شغل کارگزار بیمه

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین مشاغل مرتبط با حوزه بیمه که در بسیاری از آگهی‌های استخدام بیمه دیده می‌شود، شغل کارگزاری بیمه است. یک کارگزار بیمه، به‌عنوان واسطه‌ای بین بیمه گذار و بیمه‌گر شناخته می‌شود که تمامی خدمات بیمه را انجام داده و در مقابل معاملات انجام شده، از شرکت بیمه، کارمزد دریافت می‌کند.

درصورتی‌که با اصطلاح بیمه‌گر و بیمه گذار آشنا نیستید، باید بدانید که منظور از بیمه‌گر، فردی حقیقی است که با پرداخت حق بیمه خود در زمان‌های از پیش تعیین شده، بیمه‌گذار را موظف به پرداخت خسارات احتمالی می‌کند. بیمه‌گذار نیز فردی حقیقی یا حقوقی است که وظیفه دارد اموال فرد بیمه‌گر را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

ساعات کاری کارگزاران بیمه معمولا همان ساعات اداری است و اغلب از ساعت 8 تا 17 به فعالیت مشغول خواهند بود. البته اکثر مکاتبات کارگزار با مشتریان به‌وسیله ایمیل، تلفن یا شبکه‌های اجتماعی است. اما در مواردی که به جلسه حضوری نیاز است، برای ملاقات در دفتر کار، هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود.

آشنایی با فرایند استخدام بیمه

در حال حاضر در ایران، شرکت‌های بیمه با نام‌های مختلف وجود دارند که هر یک از آن‌ها به ارائه خدمات مختص به خود می‌پردازند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت بیمه پاسارگاد، بیمه آسیا، بیمه مرکزی ایران و بیمه آسیا اشاره کرد که هر یک شرایط و قوانین ویژه‌ای برای جذب و استخدام نیرو دارند.

به‌طورکلی می‌توان گفت که استخدام در بیمه به دو حالت استخدام در شرکت‌های بیمه وابسته به دولت و استخدام در شرکت‌های خصوصی تقسیم می‌شود. برای هر یک از این دو حالت نیز شرایط و قوانین خاصی برای استخدام در نظر گرفته شده است و پروسه جذب نیرو در آن‌ها با یکدیگر تفاوت خواهد داشت.

فرایند استخدام در شرکت‌های بیمه دولتی

جذب و استخدام در شرکت‌های بیمه دولتی و وابسته به دولت معمولا دومرحله‌ای بوده و از طریق آزمون کتبی و مصاحبه حضوری انجام می‌شود. آگهی دعوت به همکاری این سازمان‌ها اغلب هم‌زمان با اطلاعیه آزمون دستگاه‌های اجرایی منتشر می‌شود و آزمون نیز هم‌زمان با آزمون دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌گردد. بدین ترتیب افراد واجد شرایط می‌توانند در صورت قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری در شرکت‌های بیمه دولتی استخدام شوند.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که استخدام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز از طریق برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی و انجام مصاحبه حضوری با قبول‌شدگان مرحله اول، صورت می‌گیرد.

فرایند استخدام در شرکت‌های خصوصی بیمه

استخدام در شرکت‌های بیمه خصوصی، بسته به کارفرما، شرایط و فرایند متفاوتی خواهد داشت و نمی‌توان برای آن، قاعده‌ای کلی تعیین کرد. بعضی از شرکت‌های بیمه، جذب و استخدام نیروی کاری را بر اساس مهارت و میزان سوابق کاری انجام می‌دهند. اما برخی دیگر برای جذب نیروی کاری، علاوه بر مصاحبه و درنظرگرفتن سابقه کاری، آزمون هم برگزار می‌کنند.

معمولا فرصت‌های شغلی این‌گونه شرکت‌ها از طریق سایت شرکت یا آگهی‌های استخدامی در سایت‌های کاریابی معتبر، اعلام می‌گردد.

شرایط و ضوابط استخدام بیمه

همان‌طور که گفته شد، شرایط استخدام در شرکت‌های مختلف بیمه متفاوت بوده و به قوانین و مقررات وضع شده در هیئت‌مدیره بستگی دارد.

اما معمولا همه مراکز و موسسات ارائه‌دهنده خدمات بیمه‌ای، دارای شرایط عمومی مشابهی هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن سلامت فیزیکی، روحی و توانایی پذیرش وظایف تعیین شده
  • تابعیت از قوانین جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن مدرک تحصیلی و آموزشی مرتبط، مطابق با درخواست شرکت بیمه موردنظر
  • نداشتن سابقه کیفری و جزایی موثر
  • نداشتن شغل و مسئولیت دولتی در دستگاه‌های اجرایی
  • داشتن شرایط سنی ذکر شده در دفترچه ثبت‌نام یا آگهی استخدام
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات
  • داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان
  • داشتن گواهی فارغ‌التحصیلی و ارائه مدارک آموزشی متناسب با شغل انتخابی و شرایط استخدام

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی موقعیت‌های شغلی مختلف استخدام بیمه و به طور ویژه شغل کارگزار بیمه پرداخته و فرایند و شرایط استخدام در شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی را بررسی نمودیم. همان‌طور که مشاهده کردید، صنعت بیمه جزو صنایع پردرآمد در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که بستر مناسبی را برای استخدام جوانان در موقعیت‌های شغلی مختلف فراهم آورده است. به همین دلیل شما می‌توانید در صورت داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و مهارت‌های موردنیاز، با کمی جستجو در آگهی‌های استخدام مربوط به بیمه، به شغل دلخواه خود در این حوزه دست پیدا کنید.

ارسال نظر: