کدخبر: 18814

برنج شیرودی چه نوع برنجی است؟

 

 

برنج شیرودی از دسته برنج‌های تغییر اصلاح ژنتیکی شده است. این نوع برنج از ترکیب برنج طارم و برنج خزر به دست آمده و نوع جدیدی از برنج ایرانی است. برنج شیرود از دسته برنج‌های پرمحصول شمال کشور محسوب می‌شود که آن را بیشتر در مناطق سردسیر و کوهستانی شمال کشت می‌کنند. اما این برنج با وجود کشت در مناطقی که کیفیت آب و خاک پایین‌تری دارند، باکیفیت و خوش‌طعم است.

خصوصیات ظاهری برنج شیرودی

ظاهر دانه‌های برنج شیرودی شباهت زیادی به برنج طارم هاشمی دارد. دانه‌های برنج شیرودی بلند و کشیده هستند و ظاهری استخوانی دارند. دانه‌های کشیده و استخوانی برنج شیرودی بیشتر به رنگ نباتی هستند.

خصوصیات کیفی برنج شیرودی

برنج شیرودی از برنج‌های متوسط بازار برنج ایرانی محسوب می‌شود. اما در عین حال کیفیت طعم و پخت مطلوب و خوبی دارد. این برنج به دلیل کیفیت مطلوب و خوبی که دارد و همچنین قد بلند بودن، مورد استفاده و استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. به همین دلیل در اغلب رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها و شرکت‌ها به جای استفاده از برنج‌های نامرغوب خارجی از برنج مرغوب شیرودی استفاده می‌شود. درمورد برنج شیرودی نکته مهمی که وجود دارد و آن این است که، باید اجازه دهید تا برنج شیرودی پس از چیده شدن، چند ماه در انبار بماند و پس از آن مصرف شود. این کار باعث می‌شود تا با گذشت زمان این برنج از نظر کیفیت عطر و طعم ارتقا پیدا کند. به عبارت بهتر این کار سبب بالاتر رفتن کیفیت پخت این نوع برنج ایرانی می‌شود.

طرز پخت برنج شیرودی

برای پخت برنج شیرودی لازم است تا آن را به مدت دو ساعت در آب ولرم و مقداری نمک بخیساند تا برنج برای پخت آماده شود. پس از آن آب برنج را دور بریزید و آن را داخل قابلمه با آب جوش بریزید و اجازه بدهید تا زمانی که بخش بیرونی دانه‌های برنج شیرودی نرم شده و مغز آن تقریبا سفت است، بپزد. پس از آنکه برنج به این مرحله رسید آن را آبکش کرده و روی آن آب سرد بریزد تا نشاسته اضافی آن‌ها شسته شود.

16

در یک قابلمه مقداری آب و روغن بریزید و اجازه دهید تا کاملا داغ بشود. پس از آن برنج را داخل قابلمه ریخته و آن را وسط قابلمه جمع کنید تا به دیواره‌های ظرف نچسبد. پس از آن چند سوراخ در وسط برنج ایجاد کنید و اجازه دهید به مدت یکساعت با حرارت ملایم دم بکشد.

نکته‌ای که لازم است درباره پخت برنج شیرودی بدانید این است که پخت آن با پخت سایر برنج‌های ایرانی تفاوتی ندارد و لازم نیست تا نکته خاصی را برای پخت آن رعایت کنید.

خرید برنج شیرودی

اگر توجهتان به ویژگی‌های برنج شیرودی جلب شده و قصد دارید آن را برای مصرف روزانه و یا مهمانی‌های خود تهیه کنید، می‌توانید به فروشگاه‌های سطح شهر مراجعه کرده و از بین انواع برنج موجود در بازار، برنج شیرودی موردنظرتان را خریداری کنید. در مراجعه به فروشگاه‌های سطح شهر باید این نکته را مدنظر داشته باشید که علاوه‌برآنکه باید زمان زیادی را صرف بیرون رفتن از خانه و پیدا کردن برنج بکنید، ممکن است تا برنج موردنظرتان را نیز پیدا نکنید و دست خالی به خانه بازگردید. در چنین شرایطی خرید آنلاین برنج بهترین گزینه برای خرید برنج است.

فروشگاه اینترنتی مشهد برنج از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی است که می‌توانید از طریق آن انواع برنج ایرانی شامل برنج شمال و برنج عنبربو و سایر برنج‌هایی شامل برنج پاکستانی و برنج هندی را در آن‌جا پیدا کنید. پس از ثبت سفارش شما، در کوتاه‌ترین زمان ممکن انواع برنج باکیفیت و مرغوب را برای شما ارسال می‌کنند.

 

 

ارسال نظر: