کدخبر: 19092

باتری سیلد اسید چطور کار می‌کند؟

 

با وجود این واقعیت که طراحی این باتری قدمت طولانی دارد، باطری‌ سیلد اسید همچنان در طیف گسترده‌ای از کاربردها از واحدهای UPS و ویلچر گرفته تا روشنایی اضطراری استفاده می‌شوند.

تعداد کمی از باتری‌های دیگر وجود دارند که به اندازه یک باتری سرب اسیدی، انرژی انبوه را به سادگی ارائه می‌کنند.

اما واقعاً یک باتری SLA چگونه کار می‌کند و چه تفاوتی با سایر گزینه‌های اسید سرب دارد؟ برای پاسخ به تمام سوالات باتری SLA به خواندن ادامه دهید.

 

باتری سیلد اسید به چه معناست؟

دو نوع اساسی از باتری‌های سرب اسید وجود دارد:

  1. باتری های اسید سرب دارای هواکش
  2. و باتری های اسید سرب مهر و موم شده (SLA)

تفاوت اصلی بین این دو از نحوه عملکرد الکترولیت در آنها ناشی می‌شود (در ادامه در مورد این اصطلاح بیشتر توضیح می‌دهیم).

باتری‌های اسید سرب دارای تهویه

 این نوع باتری‌ها گاز هیدروژن و اکسیژن را هنگام شارژ مجدد به هوا خارج می‌کنند. در طی این فرآیند مقداری از آب در اثر تبخیر از بین می‌رود. به همین دلیل است که باتری‌های اسید سرب دارای تهویه از شما می‌خواهند که گهگاه آب مقطر را به آنها اضافه کنید.

باتری‌های سیلد اسید

این نوع باتری دارای طراحی مهر و موم شده است که اجازه خروج گازها را نمی‌دهد. به همین دلیل، در طول فرآیند شارژ مجدد آب از دست نمی‌رود و گازها به سادگی در الکترولیت اصلی دوباره ترکیب می‌شوند.

قطعات مختلف یک باتری سیلد اسید چیست؟

12

باتری‌های SLA از تعدادی اجزاء ساخته می‌شوند که با هم کار می‌کنند تا الکتریسیته تولید کنند.

  • سلول‌ها:

فضای داخلی باتری‌های سیلد اسید به تعدادی سلول مختلف تقسیم می‌شود. هر سلول شامل چندین شبکه است که تعدادی صفحه سربی را در خود جای داده است.

  • صفحات:

صفحات دارای بار مثبت یا منفی هستند و در یک الگوی متناوب از شبکه‌های مثبت و منفی تقسیم شده توسط یک سری جداکننده مرتب شده‌اند.

  • الکترولیت:

در هر سلول، شبکه‌های حاوی صفحات در محلولی از آب و اسید سولفوریک به نام الکترولیت غوطه ور می‌شوند. واکنش شیمیایی بین الکترولیت و صفحات باتری باعث تولید الکتریسیته درون باتری می‌شود.

  • پایانه‌ها:

اینها کنتاکت‌های الکتریکی هستند که برای انتقال جریان به دستگاه یا بازگشت به باتری در هنگام شارژ مجدد استفاده می‌شوند.

چگونه یک باتری سیلد اسید جریان برق تولید می‌کند؟

باتری سیلد اسید که بیشتر به عنوان یک باتری 12 ولت شناخته می‌شوند. یک دستگاه الکتروشیمیایی است که انرژی شیمیایی ذخیره شده را هنگامی که باتری به نوعی دستگاه متصل می‌شود (به عنوان بار خارجی) به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. در اینجا نحوه شکست این فرآیند آمده است:

  1. الکترولیت حاوی یون‌های هیدروژن با بار مثبت و یون‌های سولفات با بار منفی است.
  2. هنگامی که باری را به باتری متصل می‌کنید، یون‌های سولفات موجود در الکترولیت به سمت صفحات منفی حرکت می‌کنند و بار منفی خود را از بین می‌برند.
  3. سولفات باقی مانده با مواد فعال روی صفحات ترکیب می‌شود و سولفات سرب را تشکیل می‌دهد. این باعث تضعیف قدرت الکترولیت می‌شود و سولفات روی صفحات به عنوان یک عایق الکتریکی عمل می‌کند.
  4. الکترون‌های اضافی از ترمینال منفی باتری خارج می‌شوند، از طریق دستگاهی که در حال تغذیه است حرکت می‌کنند و سپس به سمت مثبت باتری باز می‌گردند.
  5. در ترمینال باتری مثبت، الکترون‌ها دوباره به داخل جریان می‌یابند و توسط صفحات مثبت پذیرفته می‌شوند.
  6. اکسیژن موجود در دی اکسید سرب با یون‌های هیدروژن واکنش داده و آب را تشکیل می‌دهد و سرب با اسید سولفوریک واکنش داده و سولفات سرب را تشکیل می‌دهد.
  7. حرکت یون‌ها در سراسر الکترولیت باعث ایجاد جریان جریان می‌شود. همانطور که سلول‌ها شروع به تخلیه می‌کنند، تعداد یون‌های الکترولیت کاهش می‌یابد و مقدار ماده فعالی که می‌تواند آنها را بپذیرد نیز با پوشش سولفات کاهش می‌یابد.
  8. این کار تا زمانی ادامه می‌یابد که ولتاژ باتری آنقدر پایین بیاید که دیگر نتواند برق بدهد. وقتی به این نقطه می رسد، باتری تخلیه می‌شود و الکترولیت نزدیک‌تر می‌شود.

13

چگونه یک باتری SLA را شارژ می‌کنید؟

شارژ یک باتری سیلد اسید با تبدیل انرژی الکتریکی از یک شارژر به انرژی شیمیایی درون باتری، فرآیند ذکر شده در بالا را معکوس می‌کند.

در یک ماشین یا وسیله نقلیه دیگر که معمولا باتری 12 ولت 12 آمپر می‌باشد، باتری توسط دینام شارژ می‌شود. اگر از باتری سیلد اسید برای کاربردهای متفاوتی مانند ویلچر یا ژنراتور استفاده می‌کنید، باید یک شارژر باتری بردارید.

شارژر مناسب باتری سیلد اسید کدام است؟

همانطوری که انواع باتری سیلد اسید وجود دارد، انواع متفاوت شارژ نیز برای این نوع باتری‌ها تولید شده است.

هنگام خرید یک شارژر، مطمئن شوید که شارژری که انتخاب می‌کنید هم با مواد شیمیایی و هم ولتاژ باتری شما مطابقت دارد.

به عنوان مثال، اگر برای باتری ویلچر 12 ولتی AGM شارژ می‌خرید، باید شارژر 12 ولتی را پیدا کنید که با باتری‌های AGM سازگار باشد.

 

ارسال نظر: