کدخبر: 19303

دلایل روشن نشدن یخچال

 

یخچال از جمله دستگاه هایی است که بطور مداوم کار می کند، موتور این دستگاه ها پس از یک دوره کارکرد استراحت نموده و دوباره شروع بکار می نماید ، گاهی اوقات ممکن است پس از یک دوره استراحت ، دیگر موتور دستگاه کار نکرده و باعث روشن نشدن یخچال شود. در این صورت استراحت موتور زمان زیادی برده  و صدای معمول روشن شدن موتور شنیده نمی شود و دمای محفظه یخچال شروع به افزایش می کند.

برخی از کاربران در چنین شرایطی ممکن است متوجه شوند که موتور در حال تلاش برای شروع کار است یعنی صدای کلیک رله شنیده می شود و کمپرسور حتی سعی می کند راه اندازی شود، اما بلافاصله خاموش می شود و موتور بسیار داغ است.

روشن نشدن یخچال  : چه زمانی می توانید خودتان مشکل را برطرف کنید؟

همیشه روشن نشدن یخچال به دلیل خرابی دستگاه نیست. بنابراین  قبل از تماس با مرکز خدمات، نکات زیر را بررسی کنید.

- آیا درب یخچال محکم بسته شده است؟ 

تمامی یخچال های مدرن مجهز به دکمه یا کلید روشنایی هستند که دارای سه پین است. اگر درب دستگاه باز باشد، سیگنالی برای روشن کردن چراغ و خاموش کردن موتور وجود دارد. شاید چیزی مانند دسته ماهیتابه یا بطری مانع از بسته شدن کامل درب شده باشد. بررسی کنید که همه محصولات بطور کامل روی قفسه ها قرار بگیرند و دوباره سعی کنید درب یخچال را درست ببندید.

- خراب نبودن پریز برق را بررسی کنید

خروجی را برای هر گونه آسیب قابل مشاهده بررسی کنید و  از نبود پلاستیک ذوب شده و آثار سوختگی مطمئن شوید . دوشاخه را جدا کنید و دستگاه دیگری را به برق بزنید. اگر کار نکرد، مشکل در پریز است و باید با یک برقکار تماس بگیرید.  در این صورت یخچال را به نقطه دیگری وصل کنید.

- آیا برد کنترل، یکبار دچار خرابی شده است؟ 

در مدل های دارای کنترل الکترونیکی، برد کنترل وظیفه عملکرد یخچال را بر عهده دارد. گاهی اوقات برد می تواند یک بار خراب شود. برای اضافه بار برد کنترل، لازم است تجهیزات را به مدت 10-15 دقیقه از برق جدا کنید . هنگامی که برد دوباره راه اندازی می شود ، احتمالاً یخچال به طور معمول شروع به کار می کند.

نقص های احتمالی که منجر به روشن نشدن یخچال شده و نیاز به تعمیر دارند، کدامند؟

1.    خرابی کمپرسور 

موتور کمپرسور ، فریون را از طریق سیستم لوله پمپ می کند و به همین دلیل یخچال خنک می شود. خرابی کمپرسور می تواند با یک مدار باز یا یک مدار قطع سیم پیچ ها، اتصال کوتاه سیم پیچ ها روی محفظه، گیر کردن مکانیکی قطعات موتور همراه باشد. خرابی کمپرسور رایج ترین دلیل روشن نشدن یخچال بوده و در صورت خرابی باعث می شود هنگامی که درب یخچال باز می شود چراغی که در محفظه یخچال وجود دارد روشن نشود، کمپرسور بی صدا بوده یا زمزمه می کند اما روشن نمی شود. نشانه دیگر این است که موتور روشن می شود، صدای کلیک رله شنیده می شود، اما پس از آن کمپرسور بلافاصله خاموش می شود.

در این صورت موتور معیوب باید با موتور جدید تعویض شود

2.    خرابی برد کنترل باعث روشن نشدن یخچال می شود .

برد کنترل ، مغز یخچال بوده و شامل تمام حالت های عملیاتی است. این قسمت سیگنال ها را دریافت، پردازش و به همه قطعات ارسال می کند. اغلب، به دلیل نوسانات برق روی برد، تک تک عناصر رادیویی از کار می‌افتند. اگر کمپرسور روشن نشود، به احتمال زیاد خرابی مربوط به مدار موتور، سنسور دما یا واحد قدرت است.

در نتیجه موتور یخچال روشن نمی شود. شاید چراغ های صفحه کنترل یا نمایشگر (در یخچال های دارای صفحه نمایش) روشن نشوند.

برای رفع مشکل ، تعمیرکار خرابی برد کنترل را با بررسی قطعات مشکوک، و کنتاکت ها تشخیص می دهد. پس از آن، عناصر معیوب (خازن، الکترونیک و غیره) تعویض شده و کنتاکت های مشکوک لحیم می شوند. در صورت آسیب شدید (مثلاً خرابی پردازنده)، برد تعویض می گردد.

3.    خرابی ترموستات یخچال

ترموستات واحدی است که وظیفه تعیین دمای یخچال را بر عهده دارد. با رسیدن به مقادیر معینی، موتور روشن و خاموش می شود. اگر ترموستات از کار افتاده باشد، موتور فرمان روشن شدن را دریافت نکرده در نتیجه باعث روشن نشدن یخچال می شود .

معمولاً دلیل آن کم شدن فشار دم و لوله مویین ترموستات، آلودگی یا چسبیدن لوله به دم یا آسیب به کنتاکت های ترموستات است. در نتیجه چراغ یخچال روشن می شود اما موتور کار نمی کند. گاهی اوقات صدای کلیک ترموستات قابل شنیدن است.

ترموستات قابل تعمیر نیست و باید با یک ترموستات جدید جایگزین شود.

4.    نشتی گاز فریون 

فریون ، مبردی است که از طریق مدار مهر و موم شده یخچال به گردش در می آید. به دلیل انبساط و انقباض فریون، محفظه ها خنک می شوند. در صورت وجود نشتی در مدار، کارایی یخچال کاهش می یابد و سعی می کند با راه اندازی کمپرسور با خاموش شدن های نادر، کمبود سرما را جبران کند. بنابراین، دستگاه در ابتدا به ندرت خاموش می شود، و سپس، هنگامی که تمام فریون تبخیر شد باعث روشن نشدن یخچال می شود .

در نتیجه موتور کمپرسور یخچال مدتی با استراحت های گاه و بیگاه کار می کند  و بعد از مدتی به طور کامل روشن نمی شود اما  چراغ محفظه یخچال روشن است.

برای رفع مشکل ، تعمیرکار به دنبال نشتی در مدار خنک کننده است. سپس آن را از بین برده و پس از آن فیلتر خشک کن را عوض می کند، سیستم را تخلیه می کند و یخچال را دوباره با فریون پر می کند.

برای تماس با نمایندگی تعمیرات یخچال فریزر بوش در مشهد ، با سامان سرویس تماس بگیرید . ۰۹۱۵۲۰۶۶۱۶۸

www.samanserviceco.com

 

ارسال نظر: