کدخبر: 19377

ژاپن، از انزوا تا غول اقتصادی

 

برای حدود 250 سال، ژاپن انزوای کامل را انتخاب کرده بود و ارتباطش جز در موارد محدود با دنیای غرب کاملا قطع شده بود. این روند با قدرت گرفتن سامورایی‌هایی که به شوگون معروف بودند، ادامه پیدا کرد و قدرت امپراتور، روز به روز کاهش پیدا کرد. همه چیز طبق نظر شوگون‌ها پیش می‌رفت تا اینکه در نیم قرن نوزدهم، یک کشتی آمریکایی با توپ‌هایی که به سمت شهر نشانه‌شان گرفته بود به ساحل توکیو رسید. اینجا نقطه‌ای بود که تاریخ ژاپن تغییر کرد و زمینه اصلی برای تبدیل شدن آن به یکی از ابرقدرت‌های جهانی شکل گرفت. اینجا می‌خواهیم بیشتر از رویدادی تاریخی برایتان بگوییم که ژاپن را از یک کشور منزوی تبدیل به منطقه‌ای با تجارت‌ جهانی کرد. سرزمینی که حالا در تور ژاپن می‌توانید به دیدارش بروید و چیزهای زیادی درباره آن بیاموزید.

 

کشتی‌های آمریکایی و آغاز تاریخ نوین ژاپن

ژاپن برای حفاظت از فرهنگ و آرمان‌های خود، ارتباطش را با جهان قطع کرده بود و کمتر از 50 خانواده حق داشتند برای امور بازرگانی از این کشور خارج شوند و سرزمین‌های دیگر را ببینند. در نتیجه مردم ژاپن هنوز بر اصول کهن خود استوار بودند و از آنچه در دنیا می‌گذشت، خبری نداشتند.

تا اینکه آمریکایی‌ها نسبت به منابع ذغال سنگ در خشکی‌ها و نهنگ‌هایی که می‌توانستند از آنها روغن بگیرند، توجه نشان دادند. این دو موضوع باعث شد تا یک دریانورد و ناخدای باتجربه به نام «متیو پری» با یک کشتی بخار به سمت ژاپن حرکت کند.

او مامور شده بود تا درهای ژاپن را به روی کشتی‌های آمریکایی باز کند و شرایط بهتری را برای تجارت و حرکت در دریاهای این کشور فراهم آورد.

اولین دیدار متیو پری با شوگون‌ها در سال 1853، تنها به رد و بدل کرد نامه‌ی رییس جمهور آمریکا و چند هدیه مانند تلسکوپ و دستگاه تلگراف، گذشت. اما دیدار دوم که همراه با حضور 10 کشتی غول پیکر بخار و بیش از 1600 نیرو بود، توانست ترس جدیدی را به دل ژاپنی‌ها بیاندازد.

 

توافق ژاپن با آمریکا، آغاز دوران جدید

با حضور کشتی‌ها ژاپن دریافت که چاره‌ای جز صلح با آمریکایی‌ها ندارد و قراردادی شکل گرفت که به موجب آن، کشتی‌های آمریکایی می‌توانستند در 4 بندر پهلو بگیرند و تجارت کنند.

این تغییر که بعد از حدود 250 سال اتفاق افتاده بود، به گوش کشورهای دیگر هم رسید و آنها نیز برای نوشتن قراردادهایی عازم ژاپن شدند و علاوه بر آمریکا، مردم بریتانیا، آلمان و روسیه نیز در این کشور دیده می‌شدند.

اگرچه ژاپنی‌ها در ابتدا تلاش می‌کردند با اتلاف وقت و یا استفاده از عدم آگاهی غربی‌ها، در برابر حضور آنها مقاومت کنند، اما ژاپن آنقدر از غرب فاصله گرفته بود که دیگر حریف دانش و اطلاعات آنها نبود.

با این سلسله اتفاق‌ها، کم کم قدرت از دست سامورایی‌ها خارج  و به امپراتور جوان ژاپن بازگردانده شد. بعد از آن، امپراتور اصلاحات جدیدی را آغاز کرد که در تاریخ ژاپن به اصلاحات میجی شهرت دارد.

11

 

اصلاحات میجی و ژاپن نوین

میجی رویکردی نو در توسعه ژاپن داشت و می‌خواست کشورش را به گونه‌ای دیگر بسازد. پس افرادی را مامور کرد تا به کشورهای دیگر سفر کنند و علوم و فنون غربی‌ها را بیاموزند. این افراد در سفرهایشان از جزیی‌ترین مسائل تا بالاترین سطوح را با دقت بررسی می‌کردند و آنها را گزارش می‌دادند.

نتیجه این رفتار آن بود که نظام کهن ژاپن کم کم رنگ باخت و با قوانین جدید، ژاپن تبدیل به کشوری دیگر شد. مثلا قوانین جدید ژاپن اجازه می‌داد هر فردی شغل مورد علاقه خود را انتخاب کند. حق آزادی بیان به مردم داده شد و تجارت آزاد نیز رونق گرفت.

پس از آن نظام آموزشی با الگو برداری از آموزش کشورهای غربی به ژاپن آمد. اما ژاپنی‌ها برای آنکه فرهنگ و الگوهای خود را گم نکنند، آن نظام را با دیدگاه خود مخلوط کردند تا نسلی میهن دوست، صادق و دوستدار امپراتور بسازند.

بعد نوبت ارتش شد. دوره 4 ساله اجباری سربازی شکل گرفت تا آموزش‌های لازم به بطن جامعه برود و قدرت نظامی ژاپن برای ملغی کردن قراردادهای قدیمی و بستن قراردادهای جدید، بیشتر شود.

جالب است بدانید که حتی ارتش ژاپن نیز از ارتش‌های منظم و قدرتمند جهان الگوبرداری شده بود. با این تفاوت که روح ژاپنی نیز در آن دخیل بود و مردم به وطن و امپراتور، متعهد بودند.

 

ژاپن چگونه ادامه داد

با گذشت زمان، قدرت ژاپن بیشتر شد و ارتشش آنقدر پیشرفت کرد که به فکر کشورگشایی و استعمار دیگر سرزمین‌ها افتاد. حتی به چین حمله کرد و بخشی از خاک آن‌را گرفت! از نظر تکنولوژی نیز ژاپن به سرعت پیش می‌رفت. خط آهن گستره بسیار زیادی پیدا کرد، نظام حمل ونقل پیشرفت کرد و اولین دانشگاه ژاپن ساخته شد.

با این تغییرات، کشورهای همسایه ژاپن نیز تحت تاثیر قرار گرفتند و تغییرات مثبتی در آنها نیز شکل گرفت. اینگونه بود که ژاپن از یک کشور منزوی، به ابرقدرتی تبدیل شد که در جریان جنگ جهانی دوم نیز نامش به میدان آمد.

در جنگ، ژاپن قدرت نظامی خود را به رخ کشید و نشان داد که در این سال‌ها چه ابزاری اندوخته و چه فنونی را آموخته است. اگرچه ژاپن در نهایت با تلفات گسترده از جنگ خارج شد، اما از نظر اقتصادی، پرونده‌ای نو برای ژاپن باز کردند. رویدادی که به معجزه اقتصادی ژاپن شهرت دارد و توانست باز این کشور را به عنوان قدرتی مهم به دنیا معرفی کند.

در این دوره ژاپن زیرساخت‌هایش را بهبود داد و رویه اقتصاد آزاد را پیش گرفت. با این روش صادرات را آغاز کرد و توانست از زیر بار بدهی‌های سنگین دربیاید.

 

 

اکنون 12ژاپن چگونه است؟

ژاپن کشور شگفتی‌هاست و رازهایی دارد که می‌تواند زندگی شخصی، کاری و حرفه‌ای شما را تغییر دهد. علاوه بر این جاذبه‌های و مناظر طبیعی ژاپن نیز در نوع خود کم نظیرند و برای گردشگران طبیعت دوست، می‌توانند جذاب باشند. اگر دوست دارید ژاپن را ببینید و این کشور متفاوت را بشناسید، می‌توانید در تور ژاپن دالاهو شرکت کنید. این تور به زودی با بهترین نرخ برگزار می‌شود و شما با بهترین تورلیدرها به سرزمین‌هایی می‌روید که هر کدام درس و شگفتی را برایتان کنار گذاشته‌اند. دالاهو از باسابقه‌ترین آژانس‌های گردشگری ایران است و تورهای خاصی به مناطق گوناگون از جمله تور سریلانکا، تور نپال، تور ماداگاسکار، تور ویتنام، تور کوبا، تور قرقیزستان و... را برگزار می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این تورها و استعلام قیمت‌ها، وارد سایت دالاهو به آدرس dalahoo.com شوید و یا با شماره 02141663000 تماس بگیرید.

 

 

ارسال نظر: