کدخبر: 19410

تامین دمای مناسب در گلخانه

 

یکی از مهمترین مسائلی که همیشه گلخانه داران را با دغدغه‌های فراوانی همراه می کند انتخاب و داشتن دستگاه‌‌های گرمایشی و سرمایشی مناسب می باشد. از آنجایی که تامین دمای مناسب برای رشد گیاه  و تامین گرمایش سالن گلخانه بسیار ضروری است در ادامه این مقاله قصد داریم به شما محصولاتی را معرفی کنیم که در گلخانه‌ها می توانند بسیار کارآمد باشند.

 

انواع پوشش های گلخانه

حجم هوای ورودی از طریق فن های تهویه هوا، نوع پوشش دریچه‌های مربوط به فن های تهویه در فصل زمستان، نوع پوشش سقف و دیوارهای گلخانه، وجود شکستگی یا پارگی در پوشش سازه، از مواردی است که می‌تواند ورود هوای سرد به گلخانه را ایجاد نماید. لازم به ذکر است میزان جابجایی هوای سرد به گلخانه‌ها بر حسب نوع پوشش سازه به ترتیب زیر افزایش می یابد.

  • پلی کربنات دولایه
  • نایلون دولایه
  • پلاستیک سخت یا شیشه

انواع تهویه هوا در سالن‌های گلخانه

طراحی سالن‌های گلخانه‌ها میبایست به گونه ای باشد که امکان تهویه هوا در تابستان وجود داشته باشد. در زیر برخی از روش‌های متداولی که برای تهویه هوا در سالن‌های گلخانه استفاده میشود معرفی گردیده است.

  • تهویه باز جانبی
  • سقف باز
  • سقف بازشو
  • سقف بالارونده
  • دیوارهای رول شو
  • هواکش و فن‌های تهویه

بنابراین جلوگیری از ورود هوای سرد و اتلاف حرارتی در گلخانه ها با توجه به اینکه  تعداد زیادی راه نفوذ هوا وجود دارد بسیار دشوار خواهد بود.

 

مه پاش در گلخانه

سیستم مه پاش از پمپ، نازل و شیلنگ تشکیل شده است آب پس از ورود به پمپ پرفشار شده و در شیلنگ های مه پاش جاری می شود. با قرار دادن نازل در مسیر شیلنگ آب بصورت کاملا پودری شکل از نازل خارج می شود و سبب کاهش دمای محیط می گردد.

سیستم مه پاش گلخانه با پودر کردن آب و گسترش آن در محیط سبب کاهش دما و خنک سازی آن می گردد.  در انتخاب سیستم مه پاش در گلخانه باید بسیار دقت و توجه نمود زیرا در صورت چکه کردن آب از نازل های مه پاش یا کامل پودر نشدن آب می تواند سبب به وجود آمدن قطره‌های آب بر روی گیاه شود که این مورد می تواند سبب ایجاد بیماری در گیاه گردد. تامین رطوبت کافی برای رشد گیاه بسیار اهمیت دارد و کاهش بیش از اندازه رطوبت خطرناک بوده و می تواند سبب از بین رفتن گیاه نیز گردد.

 

پد سلولزی در گلخانه

9

پد سلولزی کاغذهای موجی شکل از جنس کاغذ کرافت هستند که بصورت منظم بر روی هم قرار گرفته اند این پد به کمک خاصیت موینگی آب را کامل در تمامی نواحی خود پخش و گسترش میدهد.

سرمایش تبخیری متدی است که برای کاهش دما و افزایش رطوبت در بسیاری از گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. در محیط گلخانه در یک جهت آن پد و در جهت دیگر آن فن قرار می گیرد با آغاز به کار فن‌ها هوای داخل به بیرون کشیده می شود.

پد سلولزی کولر صنعتی آکسیال در جهت مخالف فن‌ها و روبروی آن قرار می گیرد و بصورت مداوم این پدها توسط سیستم آب رسانی گلخانه مرطوب می شوند. در زمان ورود هوا به گلخانه و عبور آن از پدهای سلولزی هوای خنک تری وارد گلخانه می شود.

روش فوق که به سرمایش تبخیری مشهور است مانند کولر آبی عمل مینماید.  با این تفاوت که در کولرهای قدیمی جهت خنک نمودن از پوشال استفاده میشد و در این روش به جای آن از پد سلولز که مستقیما آب بر روی آن ریخته می شود استفاده میگردد.

 

گرماتاب برای تامین گرمایش گلخانه

 

در ابتدا مقاله به شما محصولاتی را معرفی کردیم که برای تامین سرمایش و کاهش دما در گلخانه به کار گرفته می شدند در ادامه اما دستگاه با دستگاه گرماتاب آشنا خواهید شد که برای تامین گرمایش گلخانه بسیار کارآمد و مفید می باشد.

گرماتاب یکی از بهترین و ایده‌آل ترین روش‌ها برای تامین گرمایش در گلخانه می باشد. نوع روشی که گرماتاب برای تامین گرما مورد استفاده قرار میدهد کمترین ضرر ممکن را برای گیاهان دارد. گرماتاب به سبب نصب شدن در ارتفاع فضای مفید گلخانه را نیز اشغال نمی‌کند.

گرماتاب از سیستم گرمایش تابشی برای گرمایش استفاده می کند که برخلاف اکثر متدهای دیگر در این روش هوا واسط قرار نمی گیرد و گرماتاب بصورت مستقیم و از طریق تابش گیاه را گرم می کند.

مدیریت مکانیزه و یکپارچه درگلخانه ها

کنترل مکانیزه و کامپیوتری گلخانه‌ها تمام موارد لازم از جمله گرمایش، تهویه، روشنایی، آبیاری، دمنده‌ها، ‌دی‌اکسیدکربن و غیره را در بر می‌گیرد. با استفاده از سیستم مدیریت مکانیزه یکپارچه، میتوان با استفاده از محاسبات و معادلات پیچیده محیطی، به‌صورت خودکار تمام شرایط محیطی را همزمان کنترل نمود.

ساده‌ترین کنترل‌ها نیز میتواند امکان مدیریت هیترهای تابشی لوله‌ای گرماتاب را داشته باشد. اتصال الکتریکی هیترها به سیستم‌ کنترل مرکزی بسیار ساده بوده و در صورت عدم وجود سیستم کنترل مرکزی می‌توان از ترموستات برای کنترل میزان دما در گلخانه استفاده نمود.

درخواست خرید و مشاوره رایگان

برای خرید انواع محصولات سرمایشی میتوانید از طریق شماره تماس 09124884905 و 09123639342 با ما در ارتباط باشید. همچنین می توانید با مراجعه به وب سایت ما به آدرس  garmataaban.com   اطلاعات مفید و جامعی در مورد انواع کولر و مه پاش بدست بیاورید.

 

 

ارسال نظر: