کدخبر: 19995

ورق سیاه رول راهکار حرفه‌ای برای نیازهای صنعتی

ورق سیاه رول راهکار حرفه‌ای برای نیازهای صنعتی

یکی از پرکاربردترین مصالح امروزی در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی، ورق سیاه است. زیرا برای ساخت محصولاتی ثانویه از قبیل انواع پروفیل زد، هاش، قوطی، و مقاطع فلزی، تسمه ها، گاردریل و ... کاربرد دارند. به همین دلیل کارکنان و ساختمان‌ سازان به دلیل مزایایی که در ورق سیاه وجود دارند، آن را به مواد دیگر ترجیح می‌دهند که از مهم‌ترین ویژگی‌ها، مقاومت بالای آن در برابر عوامل مختلف است.

ورق سیاه چیست؟

اگر قصدتان خرید ورق سیاه برای کاربری مورد نطرتان است، ابتدا باید آن را به خوبی بشناسید تا خرید درستی داشته باشید. ورق‌های سیاه این روزها در ابعاد و انواع مختلفی راهی بازار می‌شوند و انتخاب هر یک توسط شما باید با توجه به نیازتان باشد. محصولات و ورق‌های زیادی با نورد گرم ساخته می‌شوند و ورق سیاه هم یکی از آن‌ها است.

دلیل آن هم ایجاد مقاومت بالا برای آن است. در واقع برای ساخت ورق سیاه از دو غلتک استفاده و این ورق بین آن‌ها چرخانده می‌شود. هر چه اصطکاک بین غلتک‌ها افزایش پیدا کند، طول آن بیشتر و در نتیجه ضخامتش کمتر می‌شود. پس مشتریان با نیاز خود باید سفارش خود را به کارخانه مورد نظرشان اعلام کرده تا تغییراتی در مراحل ساخت رخ دهد.

a1

دمای این ورق‌ها در زمان ساخت باید چیزی در حدود 930 درجه سانتی‌گراد باشد و با عملیات نورد فشاری ساخته شود. یکی از مزایای ورق سیاه، فرم پذیری خوب آن است تا در صنایع گوناگون به ویژه برای ساخت انواع قوطی پروفیل مورد استفاده قرار گیرد. ورق سیاه این فرم پذیری خود را مدیون مراحل ساخت خود در دمای بالا است. ورق سیاه به لحاظ تنوع در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرد و در این جا بیشتر در مورد ورق سیاه رول اطلاعات کسب می‌کنید. با این حال از دیگر موارد باید به ورق فابریک یا ورق سیاه شیت، ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی اشاره کرد.

ویژگی‌های ورق سیاه رول

از پر استفاده‌ترین ورق‌ها در صنایع گوناگون باید به ورق رول اشاره کرد که از نامش هم می‌توان تا حدی به ظاهرش پی برد. این ورق‌های سیاه در نهایت بعد از این که ساخته می‌شوند، به صورت رول در می‌آیند تا برای حمل و نقل به صنایع بزرگ بهینه شوند. البته رول بودن آن‌ها مزایای جذاب دیگری هم دارد.

ورق سیاه رول تنوع بالایی به لحاظ پارامترهایی مانند ضخامت در اختیارتان قرار می‌دهد، اما بیشتر اوقات آن را با ضخامت 1.5 تا 15 میلی‌متر مشاهده می‌کنید. طبیعی است کسب و کارها و صنایع بزرگ باید از ورق‌های سیاه رول با ضخامت‌های بالا استفاده کنند تا مقاومت بیشتری را به وجود آورند.

در سوی دیگر، سایر افراد می‌توانند از ورق‌هایی با ضخامت کمتر استفاده کنند که البته این به موارد دیگری هم بستگی دارد. شما عزیزان با برقراری تماس یا مراجعه حضوری به آریا فلز صبا از راهنمایی‌های این تیم برای دستیابی به بهترین نوع ورق سیاه رول با توجه به نیازتان بهره‌مند خواهید شد.

عرض ورق‌های رول معمولا در اندازه‌هایی مانند 100 تا 200 سانتی‌متر ارائه می‌شود. این در حالی است که طول آن‌ها بیشتر سفارشی و براساس نیاز مشتریان است. اگر در صعنتی که در آن هستید، به مساحت بیشتری از ورق‌های سیاه نیاز دارید، باید ورق‌هایی را سفارش دهید که طول بالایی دارند. در غیر این صورت ورق‌ سیاه رول با طول پایین هم کارتان را راه می‌اندازد.

کاربرد ورق سیاه رول

کاربرد ورق سیاه رول شده تنها به ساختمان‌سازی محدود نمی‌شود و موارد دیگری هم هستند که در این بخش از آن‌ها نام می‌بریم. البته به کار بردن ورق سیاه رول در همان صنعت ساختمان‌سازی به چند دسته تقسیم می‌شود و بستگی دارد بخواهید از آن برای چه قسمتی از ساختمان استفاده کنید.

a2

ساخت گاردریل

گاردریل‌ها از جمله مواردی هستند که باید مقاومت بالایی برای آنها در نظر گرفته شود. در گذشته از مصالح مشابه برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شد که امروزه کار سازندگان با ورق سیاه ساده‌تر شده است.

تولید مقاطع فولادی

برخی مقاطع فولادی هم هستند که برای ساختشان باید سر وقت ورق رول رفت. از این موارد می‌توان به انواع تیرآهن، سپرها، ناودان‌ها و نبشی‌ها اشاره کرد که از جنس فولاد ساخته می‌شود و ورق سیاه رول نیز مقاومتشان را دو چندان می‌کند.

کشتی‌سازی

شاید شنیدن این که از ورق سیاه برای کشتی‌سازی هم استفاده می‌شود و کاربرد آن تا این حد گسترده است، برایتان جالب باشد. زیرا کشتی‌ها نیز دوام و مقاومت زیادی می‌خواهند و باید مصالح استوار و مناسبی در ساختشان به کار رود.

جدا از موارد گفته شده، دیگر کاربردهای ورق سیاه به تجهیزات کشاورزی، قطعات خودرو، رینگ‌ها و چرخ‌ها و آبگرمکن‌ها مربوط می‌شود. هدف از ساخت ورق سیاه این بوده موادی در آن به کار برود که بتوان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد. خوشبختانه امروزه شاهد آثار این ورق در صنایع بالا هستیم.

عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه

سوالات عده زیادی پیرامون قیمت ورق سیاه بود که براساس انواعشان نمی‌توان قیمت ثابتی را برای همه آن‌ها در نظر گرفت. با این حال در آریا فلز صبا بهترین ورق‌ سیاه را با قیمت‌های ایده‌آل و مشتری‌پسند مشاهده خواهید کرد. تنها کافی است مقایسه‌ای با کارخانه‌های دیگر داشته باشید تا به این مورد پی ببرید.

a3

برند سازنده

کارخانه‌ای که ورق سیاه را تولید می‌کند، نقش زیادی در قیمت نهایی آن هم دارد. برخی کارخانه‌ها ورق سیاه را با قیمت‌های بسیار زیادی در دسترس قرار می‌دهند، در حالی که کیفیت ایده‌آلی ندارند. در سوی دیگر، شرکت‌هایی مانند آریا فلز صبا با قیمت‌ها به صرفه و همچنین کیفیت بالای خود به دنبال رضایت کاربران هستند.

نوسانات نرخ ارز

شاید در جریان باشید برخی مواد به کار رفته در ورق‌های سیاه از خارج از کشور می‌آید و بنابراین نوسانات نرخ ارز تاثیر مستقیمی در قیمت ورق سیاه خواهد داشت. ضمنا تغییرات در قیمت‌های برخی صنایع مانند خودروسازی و پتروشیمی هم نقش موثری در این زمینه دارد؛ آن هم به خاطر کارایی که برای ورق سیاه شیت تعریف شده است.

هزینه خدمات

در زمان خرید ورق سیاه، سازندگان و کارکنان خدماتی را همچون هزینه حمل و نقل و انبارداری در اختیارتان قرار می‌دهند که آن هم شاید به عنوان تعرفه حساب شود.

ورق سیاه، منحصر به فرد و کاربردی

در این مطلب به بررسی کاربرد ورق سیاه در صنایع گوناگون اشاره کردیم. فراموش نکنید که ورق سیاه از کاربردی‌ترین متریال در صنایع گوناگون به خصوص داخل ایران به حساب می‌آید و فرصت جذابی در بازار صنایع برایتان رقم می‌زند.

ارسال نظر: