کدخبر: 19998

تمام نکات درباره تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو یک فرایند پیچیده و بسیار مهم بوده ، که برای انجام آن لازم بوده نکات مختلفی را مد نظر قرار دهیم . در واقع رعایت نکات و تکنیک های مختلف سبب شده ، تا کیفیت جراحی تحت تاثیر قرار بگیرد . در این مقاله به یک سری موارد مهم پیرو جراحی تعویض مفصل زانو اشاره خواهیم نمود ، پس لطفاً با ما همراه شوید .

 

 

نکات مهم پیرو عمل تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو یک پروسه حساس و مهم است و نیاز به رعایت نکات مهمی دارد . به موارد زیر توجه کنید ؛

1 . مشورت با پزشک : قبل از اقدام به جراحی زانو ، باید با پزشک خود مشورت کنید . پزشک شما شرایط و مسائل خاص شما را بررسی کرده و توصیه های لازم را برای شما ارائه می دهد .

2 . آماده سازی قبل از عمل : برای آماده سازی قبل از عمل یک سری راهکار و نکات توسط پزشک ارائه خواهد شد ، که شامل توقف مصرف داروهای خاص ، تست های قلبی و عروقی ، تغذیه مناسب و ... می باشد .

3 . برنامه ریزی قبل از عمل : قبل از عمل ، باید برنامه ریزی کرده و تمام جزئیات را با پزشک و تیم درمانی مطرح سازید ، هر چه برنامه ریزی بهترین داشته باشید ، پروسه جراحی و کیفیت آن به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت .

4 . تهیه وسایل و تجهیزات : قبل از عمل ، باید وسایل و تجهیزات لازم را تهیه نمایید ، که شامل ؛ وسایل بهداشتی ، لباس های مناسب و تجهیزات پس از عمل است . البته بعضی از کلینیک ها این وسایل را به راحتی در اختیار بیماران قرار خواهند داد .

5 . پشتیبانی خانواده : پیش از انجام عمل تعویض مفصل زانو ، باید خانواده و دوستان خود را در جریان قرار دهید و از آن ها درخواست کمک و پشتیبانی کنید . آن ها می توانند در مراقبت از شما و کمک به فرآیند بهبودی موثر باشند .

6 . رعایت دستورات پس از عمل : پس از عمل تعویض مفصل زانو ، باید دستورات پزشک را به دقت رعایت کنید . مصرف داروها ، تمرینات فیزیوتراپی ، مراقبت از جراحی و تغذیه مناسب همگی فوق العاده اهمیت دارند و نباید نا دیده گرفته شوند .

7 . تمرینات فیزیوتراپی : تمرینات فیزیوتراپی از خود عمل جراحی اهمیت بیشتری دارند ، چرا که این تمرینات یک نوع محرک بوده و مفصل را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد . به همین دلیل توصیه شده تا حتماً یکی کلینیک تخصصی را جهت انجام عمل جراحی انتخاب نمایید ، که به خوبی عمل جراحی با فیزیوتراپی را انجام می دهد .

8 . رعایت تغذیه مناسب : تغذیه مناسب در فرآیند بهبودی بسیار مهم است . باید از مواد غذایی سالم و متنوع استفاده کنید و مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین ها و مواد مغذی را افزایش دهید .

9 . مراقبت از جراحی : بعد از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو لازم بوده ، تا حساسیت خود را ارتقا دهید و از زخم و جای جراحی مراقبت نمایید . به عنوان مثال برای این که استحمام در دوره نقاهت سبب ایجاد مشکل نشود ، لازم بوده تا مفصل با پلاستیک مخصوص پوشش داده شود و از هرگونه تماس با آب جلوگیری گردد . چنین مراقبت هایی را بایستی به خوبی مد نظر قرار دهید .

10 . صبر و شکیبایی : عمل تعویض مفصل زانو یک فرآیند طولانی است و نیاز به صبر و شکیبایی دارد . باید به تدریج بهبودی را تجربه کنید و در طول این مسیر استراحت کافی داشته باشید .

موارد مذکور تنها چند نکته ساده در رابطه با این عمل جراحی هستند . هرچه شما نکات بیشتری را پیرو این تکنیک مورد توجه قرار دهید ، کیفیت نتیجه مد نظر شما افزایش خواهد یافت و با مشکلات کمتری مواجه می گردید . برای دریافت بهترین نتیجه ملزم به مراجعه به بهترین جراح زانو خواهیم بود .

3

 

چه کسانی نباید عمل تعویض مفصل زانو را انجام دهند ؟

در رابطه با عمل تعویض مفصل زانو یک نکته بسیار مهم نیز وجود داشته که نباید نسبت به آن غافل شد . این جراحی با چندین محدودیت همراه بوده و افراد خاصی نباید این جراحی را انجام دهند ، موارد زیر را به دقت بررسی نمایید ؛

1 .مشکلات جدی در سیستم قلبی - عروقی ، تنفسی یا ایمنی

2 . عفونت جدی در بدن ، مانند عفونت های سیستمیک یا عفونت های محلی در منطقه زانو

3 . مصرف داروهای سرطانی یا داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی

4 . آسیب در سیستم عضلانی - اسکلتی

5 . مشکلات عصبی شدیدی مانند اختلالات حافظه ، اختلالات تعادل یا بیماری های عصبی

6 . مشکلات کمبود خون ، اختلال در خونریزی یا اختلال در انعقاد خون

7 . آسیب در سیستم ادراری

مواردی که ذکر شد همگی بیماری هایی هستند ، که مانعی برای انجام عمل تعویض مفصل زانو می باشد و بایستی حتماً به این نکته توجه داشت . بهترین ارتوپد در تهران دکتر یاسر نژادی بوده ، که این امر مهم را با نهایت دقت و رعایت نکات به سرانجام می رساند .

4

نباید ها قبل از انجام عمل تعویض مفصل زانو

از جمله نکاتی که در رابطه با عمل تعویض مفصل زانو می توان به آن اشاره نمود ، یک سری نبایدهاست که قبل از عمل مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهند گرفت . به موارد زیر دقت کنید ؛

۱. قطع مکمل ها : اگر شما قبل از عمل تعویض مفصل زانو مکمل هایی مثل ویتامین E یا عصاره های گیاهی مصرف می کنید ، بهتر است قبل از عمل با پزشک خود در مورد قطع مکمل ها صحبت نمایید . برخی مکمل با داروهایی که قبل و بعد از عمل تجویز می شود ، تداخل دارند و ممکن است خطر ایجاد عوارض جانبی افزایش یابد .

۲. داروها : اگر داروهایی مانند آسپرین یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ( NSAIDs ) مصرف می کنید ، بهتر است با پزشک خود در مورد توقف یا تعلیق مصرف این داروها قبل از عمل مشورت کنید . برخی از داروها می توانند خون را رقیق کنند و خطر خونریزی در هنگام جراحی را افزایش دهند .

۳. غذا و نوشیدنی : بسته به راهبردهای خاص پزشک خود ، بهتر بوده تا در بازه زمانی ۸ تا ۱۲ ساعت نوشیدنی و غذا مصرف نشود . عملکرد معده خالی مانع از ایجاد مشکل در فرآیند بیهوشی می شود .

۴. سیگار : سیگار کشیدن می تواند فرآیند بهبودی را تأثیر بدهد و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد ، پس بهتر بوده ، قبل از عمل آن را کنار بگذارید .

این توصیه ها ممکن است ، بسته به شرایط شما و همچنین راهنمایی های دقیق پزشکتان متفاوت باشد . بنابراین ، همواره بهتر است با پزشک خود در مورد اقدامات قبل و بعد از عمل صحبت کنید و راهنمایی های او را کاملاً رعایت نمایید .

کلام آخر

در این مبحث تلاش کردیم ، تا تمام نکات درباره تعویض مفصل زانو را برایتان تشریح کنیم . توجه داشته باشید ، که نتایج جراحی تحت تاثیر نکات مذکور هستند ، از این رو لازم بوده تا حتماً به یک پزشک متخصص و مجوز جهت انجام این جراحی مراجعه نمایید . با مراجعه به کلینیک دکتر یاسر نژادی به خوبی قادر به درمان خواهید بود .

ارسال نظر: