کدخبر: 20025

چه رکی برای دیتاسنتر بخریم؟

 

امروزه با پیشرفت تکنولوزی در عصر اطلاعات، دیتاسنترها مراکز اصلی در شبکه های بزرگ هستند و و حجم زیادی از تجهیزات و اطلاعات را نگهداری می کنند. مدیران آی تی و فناوری اطلاعات همواره به دنبال ایجاد یک زیر ساخت قابل اعتماد و ایمن و درعین حال قابل انعطاف هستند.

زیرا همانطور که از میزان اهمیت این موضوع با خبر هستید ایجاد هر گونه اختلال در شبکه، آسیب فیزیکی یا نفوذ به زیرساخت شبکه آسیب های جبران ناپذیری را ممکن است به بار آورد. به همین جهت یکی از مواردی که بخش جدا ناپذیر و اصلی دیتاسنتر ها به حساب می آید، رک ها هستند. بنابراین خرید رک شبکه برای دیتاسنترها به دلیل ظرفیت و حجم کاری بالا از حساسیت بالایی برخوردار است.

ما در این مقاله قصد داریم در ابتدا شما را با انواع رک شبکه و متعلقات آن سپس با مواردی که در هنگام انتخاب و خرید رک برای دیتاسنتر باید در نظر بگیرید آشنا کنیم.

بطور کلی ما سه نوع رک شبکه داریم؛ رک های دیواری، رک های ایستاده و رک های اوت دور. این محفظه فلزی موجب میشود تا قطعات سخت افزاری مانند سوئیچ ها، روترها، سرورها و ... بصورت متراکم و بدون اشغال فضای زیادی با نظم و سازماندهی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

 

انواع رک شبکه:

همانطور که گفتیم، سه نوع رک شبکه وجود دارد که باید بسته به نیاز شبکه و موقعیتی مکانی، رک مناسب با شبکه خودتون و تهیه کنید.

  • رک دیواری:

رک های دیواری در سازمان ها و کسب و کار های کوچک و بخش های کوچکی از یک سازمان بزرگ به عنوان مثال در بیمارستان ها و ادارات دولتی بزرگ برای جداسازی شبکه هر بخش و طبقه مورد استفاده قرار میگیرن. همانطور که از اسمش پیداس این رک ها بر رویی دیوار نصب می شود. به همین دلیل در مکانهایی که رفت آمد افراد زیاد می باشد و فضای کافی برای قرار دادن رک های ایستاده وجود نداشته باشد، رک های دیواری گزینه مناسبی هستند.

این رک ها در ابعاد مختلفی ساخته میشوند. به طور معمول عرض رک ها از استاندارد 19 اینچی  تشکیل شده و ارتفاع قابل نصب تجیزات درون آن با واحدی به نام یونیت بیان می شود. یک یونیت برابر 4.45 سانتیمتر و معادل سه سوراخ از آداپتور درون رک می باشد.

رک دیواری در ابعاد 3، 4، 5، 6، 7، 9 و 12 یونیت تولید میشود. عمق این رک ها هم متغیر بوده و در اندازه های 35، 45 و 60 سانتیمتر در بازار عرضه میشوند. لازم به ذکر است، با توجه عمق این رک ها برای نصب سوئیچ ها و روتر ها و سایر تجهیزات کوچک شبکه مناسب هستند.

رک های دیواری دارای درب جلو شیشه سکوریت نشکن و یا مشبک هستند که مجهز به قفل بوده و در برخی از مدل ها پنل های کناری آن باز شده و امکان دسترسی از سه طرف را فراهم می آورد. در این مدل رک ها امکان نصب یک یا دو فن برای خنک کردن فضای داخل رک، پاور ماژول سه پورت تا 8 پورت و در برخی از مدل ها سینی رک وجود دارد.

  • رک Outdoor:

رک Outdoor در برابر نفوذ آب و شرایط آب و هوایی نا مساعد مقاوم است. در پروژه هایی که لازم است تجهیزات شبکه در فضای باز نصب شوند از این مدل رک ها استفاده میکنند.

میزان مقاومت رک های اوت دور با استاندارد IPXY نشان داده میشود. عدد X مقاومت در برابر گرد و غبار، بین صفر تا 6 و Y مقاومت در برابر رطوبت و آب می باشد و بین صفر تا 8 متغییر است. هر چه این عدد بزرگتر مقاومت رک اوت دور بیشترخواهد بود.

رک ایستاده:

رک های ایستاده با توجه به ابعاد و ساختار آنها که در ادامه به آن اشاره می کنیم، مناسب برای دیتاسنترها و سازمان هایی با تعداد تجهیزات زیاد می باشند. انتخاب رک سرور برای دیتاسنترها به فضا و تجهیزات فعلی و همچنین توسعه شبکه در آینده بستگی دارد.

رک های ایستاده از 12 تا 42 یونیت تولید می شوند. رک 12 یونیت کوچکترین رک ایستاده است و در فضاهایی که امکان نصب رک دیواری وجود نداشته باشد از این مدل استفاده میکنند. از متدوال ترین ابعاد مورد استفاده می توان به 22، 42 و 47 یونیت اشاره کرد. عرض خارجی اغلب رک ها 60 سانتی متر است.

 در هنگام انتخاب و خرید رک شبکه برای دیتاسنتر بهتر است است که رک با ارتفاع بلند در نظر بگیرید. زیرا بعضی از تجهیزات به فضایی بیشتر از یک یونیت نیاز دارند و همچنین تهویه هوا، امکان کابل کشی و با وجود پنل های بازشوند کناری و پشت دسترسی به تجهیزات از 4 طرف را فراهم میکند.

عمق رک ایستاده به نسبت رک های دیواری بیشتر بوده و این عامل دیگری است که در انتخاب رک دیتاسنر موثر بوده. رک های ایستاده با سه عمق 60، 80 و 100 در بازار عرضه میشوند. برای نصب سرورها بهتر است رک هایی با عمق 100 سانتیمتر را انخاب کنید زیرا فضای کافی برای تهویه هوا و خنک شدن دستگاه ها و هم کابل کشی بین تجهیزات درون رک وجود دارد.

رک های ایستاده از جنس فلز با آداپتورهایی از جنس فولاد، تحمل بار بیشتری را دارند در نتیجه با توجه به گران قیمت بودن تجهیزات شبکه و امنیت آنها، این رک ها مناسب هستند.

قابلیت ها و ویژگی های رک های ایستاده:

  • دارای 4 عدد آداپتور عمودی
  • امکان نصب پاور ماژول
  • امکان نصب فن برای تهویه هوا
  • امکان نصب همزمان چرخ و پایه قابل تنظیم و ضد زلزله جهت حرکت و جابه جایی آسان و ایستادن رک
  • با توجه به پنل های بازشو دسترسی بهتر به تجهیزات و پشت رک
  • امکان نصب درب شیشه ای و مشبک
  • امکان قفل درب جلو و پنل ها برای امنیت بیشتر

امکان نصب متعلقات رک از جمله سینی رک در دو نوع ثابت و متحرک جهت دسترسی بهتر به تجهیزات، لایت پنل، قفل رک، نگهدارنده کابل، تجهیزات کنترل کننده دما و ... که میتوانید جداگانه خریداری نمایید. جهت ورورد و خروج کابل ها دریچه های در کف، سقف بسته به برند و مدل آنها تعبیه می شود.

شرکت های سازنده رک:

شرکت های زیادی رک شبکه تولید میکنند اما رک هایی که در بازار ایران به فروش میرسند اغلب از برند های ایرانی بوده زیرا از نظر هزینه قیمت مناسب تری دارند. اما توجه کنید که حتما این رک ها را از شرکت ها معتبر خریداری کنید که علاوه بر کیفیت، قیمت مناسب تری نیز داشته باشند.

فروشگاه مستر رک به عنوان بازار تخصصی فروش رک شبکه، کلیه برندهای مختلف رک شبکه را داشته و شما می توانید متناسب با بودجه و نیاز ، خرید مناسب خود را انجام دهید.

ارسال نظر: