کدخبر: 20195

تمیز کردن برگ گیاهان با آبلیمو

مراقبت از گیاهان آپارتمانی و خانگی تنها تامین نیازهای آن‌ها مانند آب، نور، خاک و ... نیست و حتی رسیدگی‌هایی مانند تمیز کردن به موقع برگ گیاهان هم تاثیر زیادی در حفظ زیبایی ظاهری و سلامت گیاه شما دارد. در صورتی که قصد خرید گل آپارتمانی دارید یا از گیاهی در خانه نگهداری می‌کنید، تمام مسئولیت‌های رسیدگی به آن بر عهده شما است و یکی از این مسئولیت‌ها حفظ زیبایی ظاهری گیاه است. برای تمیز کردن برگ گیاهان و ایجاد ظاهری مناسب و قابل قبول برای آن‌ها راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها تمیز کردن برگ گیاهان با آبلیمو است.

چرا باید برگ گیاهان را تمیز کرد؟

2

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که اصلا چرا باید برگ گیاهان را تمیز کرد و این کار چه کمکی به رشد و پرورش گیاه می‌کند؟ در پاسخ باید گفت که گیاه هم مانند هر وسیله دیگری در خانه، در معرض آلودگی، گرد و غبار و... است. مانند هر چیز دیگری این گرد و غبار و آلودگی‌ها ممکن است باعث خرابی و از بین رفتن آن شود. در نتیجه تمیز کردن برگ گیاهان هم مانند دیگر لوازم خانه ضروری است. به خصوص در مورد گیاهانی که رطوبت مورد نیاز آن‌ها از طریق غبارپاشی تامین می‌شود، اهمیت این کار بیشتر است تا روی برگ‌ها رسوبی جمع نشود و باعث از بین رفتن برگ نشود. با توجه به اینکه فتوسنتز گیاه از طریق برگ‌ها انجام می‌شود، در صورت آلودگی سطح برگ ابتدا تنفس گیاه دچار مشکل‌ می‌شود.

تمیز کردن برگ گیاهان با آبلیمو؛ ممکن یا غیرممکن؟

برای تمیز کردن برگ گیاهان روش‌های گوناگونی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از آبلیمو است. البته اما و اگرهای زیادی در مورد استفاده از این ماده برای تمیزکاری برگ گیاهان وجود دارد. بسیاری از افراد معتقدند که اسیدی بودن آبلیمو باعث می‌شود که برگ‌ها در مدت زمان کوتاه خراب شده و دچار سوختگی شوند اما بعضی افراد معتقدند که تمیز کردن برگ گیاهان با استفاده آبلیمو یک راهکار عالی است و نه تنها باعث سوختگی برگ‌ها نمی‌شود، بلکه به سلامت هرچه بیشتر آن‌ها نیز کمک می‌کند.

در پاسخ به این دوگانگی باید گفت که نظر هر دو گروه کاملا صحیح است و تمیز کردن برگ گیاهان با آبلیمو علاوه بر اینکه یک راهکار عالی برای تمیز کردن برگ گیاه است، گاهی باعث خرابی برگ‌ها هم می‌شود و این در صورتی که گیاه شما به اسید حساسیت داشته باشد. در غیر این صورت آبلیمو یک چربی‌گیر فوق‌العاده است و چربی اضافی سطح برگ‌ها را از بین می‌برد. به علاوه یک ماده عالی برای خلاصی از شر باکتری‌ها و قارچ‌ها است و تا مدت‌ها به عنوان یک قارچ کش عمل کرده و مانع ایجاد قارچ روی برگ‌ها می‌شود. با این حال استفاده از آن باید با احتیاط و به میزان مناسب انجام شود.

مراحل تمیز کردن برگ گیاهان با آبلیمو

 

به منظور تمیز کردن برگ گیاهان با استفاده از آبلیمو ابتدا باید به یک موضوع مهم توجه کنید و آن، استفاده از میزان مناسب آبلیمو است. در صورتی که آبلیمو به مقدار زیاد استفاده شود، احتمال بروز مشکل در گیاه به دلیل اسیدیته آبلیمو وجود دارد. بعد از در نظر گرفتن این مسئله برای تمیز کردن برگ گیاهان با کمک معجزه آبلیمو باید مراحل زیر را طی کرد:

  • در مرحله اول باید یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه را با 1 لیتر آب مخلوط کرد. بهتر است از آبلیموی طبیعی برای انجام این کار استفاده کرد.
  • سپس باید مخلوط آب و آبلیمو را داخل یک بطری اسپری ریخت و درب آن را به خوبی محکم کرد.
  • در مرحله باید اسپری را به خوبی تکان داد تا از ترکیب آب و آبلیمو اطمینان حاصل کرد.
  • سپس باید یک دستمال نرم و تمیز آماده کرد تا سطح برگ‌ها را با کمک آن تمیز کرد.
  • برای تمیز کردن برگ گیاهان با آبلیمو باید مخلوط را از فاصله مناسب روی برگ‌ها اسپری کرد.
  • در نهایت باید سطح برگ‌ها را با دستمال تمیز کرد و آبلیموی اضافه آن را گرفت.
  • این کار باید هفته‌ای یکبار انجام شود تا برگ‌ها به خوبی تمیز شوند و ظاهر گیاه شما شاداب و سالم باقی بماند.

در استفاده از آبلیمو برای تمیز کردن گیاه به نکات زیر توجه کنید

4

همان‌طور که می‌دانید و کمی قبل هم به آن اشاره کردیم، آبلیمو ماده‌ای اسیدی است. بنابراین استفاده از آن برای تمیزکاری گیاه باید با احتیاط انجام شود، در غیر اینصورت احتمال آسیب دیدن برگ‌های گیاه وجود دارد. در مورد استفاده از آبلیمو و هر ماده اسیدی دیگری برای تمیز کردن سطح برگ گیاهان باید به چند نکته کلیدی هم توجه کرد که در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. این نکات به شرح زیر هستند:

مخلوط کردن با آب

هرگز آبلیمو را به صورت خالص و به تنهایی روی سطح برگ نکشید. این حالت آبلیمو اسیدی‌ترین و قوی‌ترین حالت آن است و باعث آسیب جدی به برگ‌های آبلیمو می‌شود. به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب دیدگی برگ‌های گیاه در اثر استفاده از آبلیمو باید این ماده را با آب ترکیب کنید.

عدم استفاده از مخلوط برای مه‌پاشی

مه‌پاشی و غبارپاشی یکی از راه‌هایی است که برای تامین رطوبت گیاهان استفاده می‌شود اما دقت کنید که هرگز این کار را با مخلوط آبلیمو و آب انجام ندهید. آبلیمو یک پاک کننده قوی است اما هرگز تامین کننده رطوبت گیاه نخواهد شد و در صورت استفاده به این شکل حتی احتمال بروز لک در اثر آن هم وجود دارد.

فقط از پارچه نرم استفاده کنید

برای تمیز کردن برگ گیاهان با آبلیمو فقط از پارچه نرم استفاده کنید تا سطح گیاه شما آزرده نشود. دقت کنید که پارچه‌های ضخیم باعث زخمی شدن سطح گیاه و آسیب دیدن برگ‌ها می‌شوند.

همیشه با یک نقطه شروع کنید

اگر اولین بار است که از آبلیمو برای تمیزکاری برگ‌ها استفاده می‌کنید، همیشه این کار را از یک نقطه شروع کنید. در واقع ابتدا آبلیمو و مخلوط آن را روی یکی از برگ‌ها تست کنید و پس از چند دقیقه که از عدم تغییر حالت برگ و آسیب زننده بودن آبلیمو برای آن مطمئن شدید، دیگر قسمت‌های گیاه خود را با استفاده از آبلیمو تمیز کنید.

سخن پایانی

با رعایت نکات گفته شده، می‌توان سطح برگ گیاهان را با استفاده از آبلیمو به راحتی تمیز کرد. با توجه به اینکه آبلیمو یک ماده در دسترس است دیگر نیازی نیست بابت آلودگی گیاه برگ‌دار عزیز خود نگران باشید. همچنین می‌توانید برای تمیز کردن برگ گیاهان خود ویدیو زیر را مشاهده کنید:

Cleaning My Leaves! | Lemon vs Vinegar

ارسال نظر: