کدخبر: 20393

چالش‌های خرید ارزهای دیجیتال چیست؟ و چگونه صرافی‌های ایرانی این چالش‌ها را کم کرده‌اند؟

معامله ارزهای دیجیتال ممکن است بسیار سودآور باشد، اما این بازار نیز همانند سایر بازارهای معاملاتی با چالش‌هایی روبه‌رو است. به‌دلیل تحریم‌ها و شرایط خاصی که کشور ما در آن قرار دارد، کاربران ایرانی بازار ارزهای دیجیتال با محدودیت‌هایی مواجه هستند و چالش‌هایی را باید پشت‌سر بگذارند.

در این مقاله قصد داریم شما را با چالش‌های کاربران ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال آشنا کنیم. در پایان هر بخش، به نقش صرافی‌های ایرانی در کاهش و برطرف کردن این مشکلات می‌پردازیم. در ضمن، برای آموزش واریز تومان به صرافی کلیک کنید.

چالش‌های خرید ارز دیجیتال در ایران کدامند؟

«همه‌چیز اولش شیرین و خوش است.»؛ این جمله را ممکن است درزمینه‌های گوناگون شنیده باشید. در مورد ارزهای دیجیتال نیز این جمله صدق می‌کند. اگرچه این بازار می‌تواند سودآور و شیرین باشد، اما عاری از مشکلات نیست.

چالش‌هایی که کاربران ایرانی بازار ارزهای دیجیتال با آن‌ها مواجه می‌شوند با دیگر کشورها تفاوت دارد، ازاین‌رو، برای سرمایه‌گذاری موفق در این بازار باید با چالش‌های احتمالی مسیر خود آشنا شوید. در ادامه برخی از چالش‌های پیش‌روی معامله‌گران ایرانی ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

نبود دسترسی به صرافی‌های معتبر خارجی

در نخستین سال‌های ظهور ارزهای دیجیتال، بسیاری از کاربران و معامله‌گران ایرانی حساب کاربری خود را در صرافی‌های بزرگ و معتبر ازجمله بایننس راه‌اندازی کردند و به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مشغول شدند. روزبه‌روز تعداد کاربران ایرانی بازار ارزهای دیجیتال نیز افزایش می‌یافت.

بااین‌حال، از آن‌جایی که کشورمان تحریم بود، کاربران ایرانی بدون عبور از مراحل احراز هویت در صرافی‌ها فعالیت می‌کردند و قابلیت پرداخت دلاری برایشان فراهم نبود. بنابراین، از صرافی‌های ایرانی به‌عنوان رابطی برای خرید تتر استفاده می‌کردند.

اندکی بعد، احراز هویت در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال اجباری شد و از آن‌جایی که کاربران ایرانی به‌دلیل تحریم‌ها پذیرفته نشدند، حساب کاربری‌شان مسدود شد.

در این شرایط، سرمایه برخی از معامله‌گران نابود شد و برخی دیگر با زحمت فراوان توانستند سرمایه خود را از صرافی موردنظر خارج کنند. جالب است بدانید برخی از کاربران ایرانی همچنان در صرافی‌های نامعتبر خارجی معامله می‌کنند و سرمایه خود را در معرض خطر مسدود شدن و کلاه‌برداری قرار می‌دهند.

صرافی‌های ایرانی با ارائه فضایی امن برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال، این مشکلات را برطرف کرده‌اند. کاربران می‌توانند بدون ترس از مسدود شدن دارایی‌شان، مشغول معامله شوند و دیگر نیازی به پرداخت دلاری نیست؛ چراکه امکان پرداخت تومانی نیز در برخی صرافی‌ها فراهم شده است.

2

مشکلات اینترنتی

یکی دیگر از مشکلات مربوط به صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال آن است که به‌دلیل پیروی نکردن از قوانین کشورمان، از دسترس خارج شده‌اند.

از طرفی دیگر، همان‌طور که پیش‌تر مطرح کردیم، هنگامی‌که این پلتفرم‌ها IPهای کشورمان را مسدود می‌کنند، مشکلات بسیاری برای کاربران ایرانی به‌وجود می‌آید.

در چنین شرایطی، بهترین راه‌کار برای جلوگیری از مشکلات مشابه آن است که از صرافی‌های معتبر و امن داخلی استفاده کنیم. در این صورت در مدیریت سرمایه‌ خود، از سوی عوامل خارجی مانند صرافی و اینترنت، دچار مشکل نمی‌شویم.

مشکلات قانونی

از آن‌جایی که ارزهای دیجیتال پدیده‌ای نوظهور محسوب می‌شوند، بسیاری از کشورها هنوز قوانین جامع و مناسبی برای آن وضع نکرده‌اند. از طرفی دیگر، میزان بالای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران موجب شده است که نهادهای قانونی حساسیت بیشتری بر این بازار داشته باشند.

در همین راستا، نبود قوانین قطعی و جامع باعث شده است که برداشت‌ها و راه‌کارهای متفاوتی در این زمینه مطرح شوند که بسیاری از آن‌ها جز سردرگمی چیزی برای کاربران ایرانی بازار ارزهای دیجیتال ندارد.

دسترسی به محتوای آموزشی

همه ما می‌دانیم که پیش از ورود به بازار ارزهای دیجیتال و آغاز معاملات، باید از اصول پایه و قوانین بازار آشنا باشیم و دانش مربوطه را کسب کنیم. افزون‌براین، بهتر است پیش از خرید هر نوع ارز دیجیتال، ابتدا با پروژه آن آشنا شویم و از ارزش واقعی ارز دیجیتال موردنظر باخبر شویم.

ممکن است برخی کاربران به اطلاعات آموزشی دقیق و درست درزمینه ارزهای دیجیتال دسترسی نداشته باشند. توجه داشته باشید که بسیاری از محتواهای آموزشی درزمینه ارزهای دیجیتال ممکن است اطلاعات درست و دقیقی را به کاربران ارائه ندهند و باعث سردرگمی کاربران شوند.

ازاین‌رو، تعدادی از صرافی‌های معتبر ایرانی سعی کرده‌اند با ارائه مطالب آموزشی دقیق و تخصصی به کاربران، دانش جمعی معامله‌گران ایرانی را افزایش دهند تا سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشند.

3

کلاه‌برداری‌های موجود بازار ارزهای دیجیتال

غیرممکن است که جایی پول زیادی وجود داشته باشد و کلاه‌برداران وارد آنجا نشوند! بازار ارزهای دیجیتال نیز از ابتدای راه‌اندازی یکی از سوژه‌های کلاه‌برداران بوده است. یکی از موضوعاتی که به‌نوعی کلاه‌برداری محسوب می‌شود، سیگنال‌دهی اشتباه به‌قصد گم‌راهی کاربران و خالی کردن ارزهای دیجیتال است.

هم‌اکنون، کانال‌ها و افراد بسیاری با معرفی ارزهای دیجیتال غیرمعتبر و سیگنال‌دهی‌های اشتباه، سعی در فریب کاربران دارند. بسیاری از کاربران تازه‌وارد گرفتار این دام‌ها می‌شوند و سرمایه خود را می‌بازند. ازاین‌رو، صرافی‌های معتبر ایرانی به کاربران پیشنهاد می‌کنند که پیش از خرید ارزهای دیجیتال از تحلیل تکنیکال و بنیادی استفاده کنند تا خودشان متوجه سیگنال‌های خرید و فروش شوند.

همچنین، یکی دیگر از انواع کلاه‌برداری‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، حساب اجاره‌ای است. در این کلاه‌برداری، افرادی با وعده پرداخت مقداری پول، از شما درخواست می‌کنند که حساب صرافی خود را به آن‌ها اجاره دهید. آن‌ها ممکن است از حساب کاربری شما استفاده‌های غیرقانونی داشته باشند؛ ازاین‌رو، هیچ‌گاه نباید اطلاعات مربوط به حساب کاربری خود را در اختیار دیگران قرار دهید.

انتخاب بهترین صرافی داخلی

حتماً تا این بخش متوجه نقش صرافی‌های داخلی در برطرف کردن چالش‌ها و مشکلات کاربران ایرانی شده‌اید. اما نکته‌ مهم آن است که تاکنون صرافی‌های ایرانی گوناگونی راه‌اندازی شده‌اند. ازاین‌رو، یکی از چالش‌های کاربران ایرانی انتخاب صرافی معتبر و امن داخلی است.

بسیاری از کاربران ممکن است با عوامل مؤثر در اعتبار یک صرافی آشنا نباشند و با اعتماد ناآگاهانه به یک صرافی، سرمایه خود را در معرض خطر قرار دهند.

در هنگام انتخاب صرافی باید به مواردی مانند استفاده صرافی از بهترین راه‌بردها، برخورداری از کارشناسان امنیتی، قابلیت‌های مدیریت سرمایه حرفه‌ای و امکانات دیگر توجه داشت. اگر به این موارد توجه داشته باشید، صرافی معتبر و امنی را انتخاب خواهید کرد که دغدغه‌های شما را درزمینه امنیت دارایی‌ها و امکانات برطرف خواهد کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله به تعدادی از مشکلات کاربران ایرانی ارزهای دیجیتال اشاره کردیم که عبارتند از: نبود دسترسی به صرافی‌های معتبر خارجی، مشکلات اینترنتی، قانون‌مند نبودن، عدم دسترسی به مطالب آموزشی و کلاه‌برداری‌های پی‌درپی. پس از آن‌که هر مشکل را بررسی کردیم، راه‌حل صرافی‌های داخلی را نیز برای آن مشکل بررسی کردیم.

 خرید ارز دیجیتال امری است که نباید آن را در هر صرافی انجام داد. در این زمینه نیز عواملی را بررسی کردیم که معتبر بودن یک صرافی را تعیین می‌کنند.

منبع:

tabdeal.org

ارسال نظر: