کدخبر: 20435

آشنایی با قوانین سئو در تولید محتوا

در دنیای امروز، «محتوا» به بخش جدایی‌ناپذیر بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین تبدیل شده و هر جا که صحبت از محتوای سایت به میان بیاید، رد پای «سئو» نیز دیده می‎شود. دیگر زمان آن گذشته که بتوانید با یک محتوای ۳۰۰ کلمه‌ای و تکرار چندباره یک کلمه کلیدی به رتبه ایده‌آل خود در گوگل دست پیدا کنید. بمباران محتوایی در اینترنت و تولد میلیون‌ها سایت مختلف، رقابت تنگاتنگی را برای جلب توجه مخاطب در فضای آنلاین ایجاد کرده است. این یعنی باید قوانین سئو را در تولید محتواهایتان به درستی رعایت کنید تا بتوانید رتبه خوبی در نتایج موتورهای جستجو به دست آورید و ترافیک ورودی به سایتتان را افزایش دهید. اگر دوست دارید سئوی سایت خود را به کمک تولید محتوا بهبود دهید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با قوانین سئو در تولید محتوا آشنا شوید.

آشنایی با قوانین سئو در تولید محتوا

منبع تصویر: اینستاگرام تریبون

محتوای سئو شده به چه معناست؟

پیش از آن که به سراغ قوانین سئو در تولید محتوا برویم، خوب است ابتدا به تعاریف مشترکی برسیم. سئو در حقیقت به مجموعه‌ فعالیت‌هایی گفته می‌شود که کمک می‌کند سایت شما در نتایج موتورهای جستجو رتبه بهتری کسب کند. این عبارت مخفف عبارت Search Engine Optimization است. ترجمه این عبارت می‌شود «بهینه سازی موتور جستجو» و در تعریف تکمیلی می‌توان گفت مقصود از آن، ارتقای سایت برای موتورهای جستجو است.

ما در این‌جا با فرآیندی روبرو هستیم که در آن وبسایت بهینه‌سازی می‌شود تا رنکینگ یا رتبه آن در نتایج موتورهای جستجو بیشتر شده و ترافیک بیشتری را کسب کند. فعالیت‌های سئویی ابعاد مختلفی را در برمی‌گیرد و بخش قابل توجهی از آن به محتواهای تولیدی در سایتتان مربوط می‌شود؛ یعنی تولید محتوای سئو محور. به محتوایی گفته می‌شود که مطابق با اصول سئو تولید شده و فاکتورهایی که از نظر موتورهای جستجو در رتبه‌بندی اهمیت دارند، در آن رعایت شده است.

نکته مهم در خصوص تولید محتوای سئویی «استمرار» است. منتشر کردن چند بلاگ محدود نمی‌تواند تاثیر چندانی بر سئوی سایت شما داشته باشد. بلکه شما باید با شناسایی نیاز مخاطب و برنامه‌ریزی صحیح و جامع در خصوص تولید محتوا، اقدام به خلق و انتشار محتوای مفید به صورت مستمر و در فواصل زمانی تعریف شده نمایید. ضمنا باید مشخص کنید که با چه هدفی تولید محتوا می‌کنید؛ آیا قصدتان صرفا افزایش ترافیک سایت است؟ می‌خواهید سرنخ (لید) دریافت کنید؟ به دنبال افزایش فروش هستید؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند شما را در مسیر خلق محتوای مناسب راهنمایی کند.

برای تولید محتوای سئویی چه قوانینی را باید رعایت کنیم؟

حال که با محتوای سئویی بیشتر آشنا شدیم، وقت آن است که به سراغ قوانین سئو در تولید محتوا برویم. این قوانین به شما کمک می‌کنند تا محتواهای خود را در جهت کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید؛ در عین حال بتوانید پاسخگوی نیاز کاربران نیز باشید. در ادامه به بررسی این قوانین و تاثیر آن‌ها بر بهبود وضعیت سئوی یک سایت می‌پردازیم.

۱. تعیین کلمات و مفاهیم کلیدی

اولین و مهم‌ترین اصلی که باید هنگام تولید محتوا به آن توجه کنید، استفاده از کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی در حقیقت کلمات و عبارت‌هایی هستند که کاربران برای رسیدن به پاسخ سوالاتشان آن‌ها را در گوگل و سایر موتورها جستجو می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید محتوایتان توسط افرادی که به آن نیاز دارند دیده شود، باید از کلمات کلیدی که آن‌ها جستجو می‌کنند استفاده کنید. برای مثال اگر محتوایی مربوط به زعفران اصل و مرغوب تولید می‌کنید، به احتمال زیاد «نحوه تشخیص زعفران اصل» می‌تواند یک کلمه کلیدی مناسب باشد.

برای تعیین کلمات کلیدی مرتبط با هر محتوا باید فرآیندی تحت عنوان Keyword Research یا تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید و با استفاده از ابزارهایی مانند Kwfinder ،Keywordtool ،Keyword Planner و... به پرجستجوترین کلمات و عبارات مرتبط با کسب‌وکارتان دست پیدا کنید. بسته به نوع کلمات کلیدی و موضوع محتوا، توصیه می‌شود که این کلمات چیزی حدود ۱% تا ۳% از کل یک محتوا را تشکیل دهند. البته توجه داشته باشید که استفاده از کلمات کلیدی باید به صورت کاملا طبیعی و در موقعیت‌های مناسب باشد؛ بدون اینکه بر خوانایی محتوا تاثیر بگذارد یا برای مخاطب آزاردهنده شود. ضمن اینکه استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) از نظر گوگل یک نکته منفی به حساب می‌آید و می‌تواند سئوی سایت شما را با مشکل مواجه کند.

نکته مهم دیگر آن است که در سال‌های اخیر کلمات کلیدی جای خود را به «مفاهیم کلیدی» داده‌اند. فرض کنید کلمه کلیدی محتوای شما «خواص عسل برای سلامتی» است. در چنین محتوایی علاوه بر استفاده از این کلمه، استفاده از عبارت‌های مرتبط با آن مانند «خواص عسل برای بدن»، «خواص عسل طبیعی» و... نیز اعتبار محتوایتان را نزد گوگل بالا خواهد برد.

۲. توجه به هدف (Intent) کاربر از جستجو

استفاده از کلمه کلیدی مهم است؛ اما مهم‌تر از آن این است که از یک کلمه کلیدی در محتوای مناسب استفاده کنید؛ یعنی محتوایی که با هدف کاربر از جستجو هم‌خوانی داشته باشد. اجازه بدهید کمی در این مورد عمیق‌تر نگاه کنیم. زمانی که یک کاربر عبارتی را جستجو می‌کند، هدف او می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • جستجو برای کسب اطلاعات (Informational Intent):

زمانی که فردی به دنبال رسیدن به پاسخ یک سوال، تعریف یک عبارت، یا توضیح و دستورالعمل مرتبط با یک موضوع خاص است.

  • علائم بیماری دیابت
  • نحوه اتصال اپل واچ به آیفون ۱۳
  • اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
  • طرز تهیه خورشت خلال

در چنین شرایطی مخاطب به دنبال یک محتوای متنی عمدتا بلند است که بتواند پاسخ سوال خود را به طور کامل دریافت کند. بنابراین باید این دسته از کلمات کلیدی را به محتواهای بلاگ اختصاص دهید.

  • جستجوی ناوبری (Navigational Intent):

زمانی که کاربر یک سایت یا برند خاص را جستجو می‌کند.

  • صفحه اصلی دیجی کالا
  • اخبار ورزش ۳
  • ثبت‌نام در تریبون

در این نوع از جستجو کاربر از قبل می‌داند که چه می‌خواهد و مستقیم روی لینک مورد نظرش کلیک می‌کند. از آن‌جایی که این جستجو معمولا با نام برند همراه است، باید صفحات اصلی سایت و صفحاتی از قبیل محصولات و خدماتتان را با نام برند و صنعت فعالیت خود بهینه‌سازی کنید.

  • جستجوی تراکنشی (Transactional Intent):

در این نوع از جستجو کاربر به دنبال انجام یک عمل است که در بیشتر اوقات شامل خرید یک محصول یا خدمت خاص می‌شود (یا حداقل به دنبال خواندن نظرات خریداران است). از این رو معمولا کلمات «خرید» یا «قیمت» در عبارات جستجو شده وجود دارد:

  • خرید گوشی سامسونگ S۲۲
  • خرید گیاه زاموفیلیا
  • قیمت لباسشویی اسنوا
  • تعمیر یخچال در منزل

کاربر با جستجوی این عبارت‌ها انتظار دارد که صفحه محصولات یا خدمات برند شما را مشاهده کند؛ بنابراین تولید محتوای بلاگ با استفاده از این کلمات کلیدی نمی‌تواند ایده جالبی باشد و حتی با اگر با این محتوا رتبه بگیرید، تقریبا هیچ کاربری روی لینک شما کلیک نخواهد کرد!

  • جستجوی تجاری (Commercial Intent):

برخی افراد قصد خرید محصولی را در آینده‌ای نزدیک دارند و از جستجوی وب برای تحقیق و بررسی استفاده می‌کنند.

  • بهترین ماشین لباسشویی ایرانی
  • بهترین گیاه آپارتمانی برای نور کم
  • بهترین کرم پودر مناسب پوست چرب

این نوع از جستجوها ترکیبی از جستجوی Informational و Transactional هستند؛ بنابراین برای آن که بتوانید کاربران را برای خرید محصول متقاعد کنید، بهتر است به سراغ محتواهای نقد و بررسی محصول و مقایسه محصولات مختلف بروید.

۳. ایجاد هدینگ‌های هدفمند

آشنایی با نحوه‌ی تولید محتوای سئویی

این دو تصویر را مقایسه کنید. اگر بخواهید یک مطلب را مطالعه کنید، به سراغ کدام می‌روید؟ به احتمال قوی انتخابتان سمت راستی است و دلیل آن هم استفاده از هدینگ داخل محتواست. استفاده از هدینگ یکی از مهم‌ترین قوانین سئو در تولید محتوا محسوب می‌شود که به ربات‌های موتورهای جستجو کمک می‌کند به راحتی محتواهای شما را بررسی کنند. علاوه بر این، استفاده از هدینگ‌های مناسب باعث ایجاد یک محتوای ساختاریافته و منظم می‌شود که کاربران امکان اسکن (Scan) سریع آن و پیدا کردن پاسخ سوالاتشان را دارند.

  • تگ H1 همان عنوان اصلی محتوای شماست که باید شامل کلمه کلیدی اصلی بوده و به شکلی ترغیب‌کننده برای مخاطب نوشته شده باشد.
  • پس از تعیین H1 باید محتوای خود را به بخش‌های اصلی تقسیم کنید و یک تگ H2 به هر کدام اختصاص دهید.
  • هر تگ H2 می‌تواند یک یا چند تگ H3 داشته باشد که زیرمجموعه آن محسوب می‌شوند.
  • تگ‌های H4 نیز به همین صورت زیرمجموعه H3 هستند که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

:H1 هفت فایده یوگا برای جسم و روح که باید بدانید

:H2 فواید یوگا برای جسم

:H3افزایش انعطاف‌پذیری بدن

:H3 بالا رفتن قدرت بدنی

:H3 افزایش تعادل

:H2 فواید یوگا برای روح

:H3 کاهش استرس

:H3افزایش تمرکز

:H3 مثبت‌اندیشی و افزایش انگیزه

۴. پاسخگویی به نیاز کاربر

هر چقدر هم که تلاش کنید محتواهایتان را مطابق معیارهای گوگل تولید کنید، تا زمانی که این محتواها به نیاز کاربران پاسخ ندهند، رتبه خوبی در گوگل نخواهند گرفت. چرا که کاربران با وجود مشاهده لینک سایت شما در میان نتایج، بر روی آن کلیک نمی‌کنند و گوگل این موضوع را یک نکته منفی در نظر می‌گیرد. از این رو باید تلاش کنید تا با شناخت دقیق نیازها، سوالات و دغدغه‌های مخاطبان کسب‌وکارتان، محتواهایی را در اختیارشان قرار دهید که به دنبال آن هستند.

برای مثال اگر کسب‌وکاری مرتبط با سلامت و درمان هستید، ممکن است تصور کنید تولید محتوای بسیار تخصصی در مورد بیماری‌های مختلف ایده خوبی است. در حالی که ممکن است عامه مردم مخاطب شما باشند که علاقه‌ای به مباحث تخصصی پزشکی ندارند؛ بلکه دوست دارند محتواهایی به زبان ساده و در مورد دغدغه‌های روتین سلامت و بیماری‌های مختلف مطالعه کنند.

.5 لینک‌سازی داخلی و خارجی

لینک‌سازی داخلی و خارجی یکی از مهم‌ترین قوانین سئو در تولید محتوا و از تاثیرگذارترین فاکتورها در بهبود سئوی سایت شما به حساب می‌آید.

  • لینک‌سازی داخلی به این معناست که شما در خلال یک محتوا به محتوای دیگری از سایت خودتان لینک دهید تا مخاطبان موارد تکمیلی و مرتبط با موضوع را در مطلب دیگری مطالعه کنند. از آن‌جایی که موتورهای جستجو از لینک‌ها برای یافتن صفحات جدید استفاده می‌کنند، با لینک‌سازی می‌توانید به شناسایی صفحات مختلف سایت خود توسط این موتورها کمک کنید.
  • لینک‌سازی خارجی یعنی شما در محتوایتان مخاطب را به سایت دیگری ارجاع می‌دهید تا بتواند اطلاعات تکمیلی را در آن سایت مطالعه کند. این اطلاعات می‌تواند شامل آمار و ارقام و همچنین مطالعات انجام شده توسط برند دیگری باشد که معمولا خارج از حیطه کسب‌وکار شماست، مثلا؛
  • طبق گزارش منتشر شده توسط یکتانت در سال ۱۴۰۱، ۷۵% از کسب‌وکارها از اینستاگرام برای شناساندن برندشان استفاده می‌کنند.

۶. استفاده از URL کوتاه و گویا

گوگل از URL صفحات شما استفاده می‌کند تا بداند که هر صفحه چه موضوعی را پوشش می‌دهد. به همین دلیل بهینه‌سازی URL از اهمیت بالایی برخوردار است. در نوشتن URL صفحات خود بهتر است به این نکات توجه داشته باشید:

  • تا حد امکان از URLهای کوتاه، گویا و مرتبط استفاده کنید.
  • از کلمه کلیدی در URL استفاده کنید.
  • از خط تیره برای جدا کردن کلمات استفاده کنید.

http://www.nobellab.com/fa-ir/blog/news/41693/آزمایش-خون/

https://www.homeca.ir/articles/rbc-test/

۷. استفاده از تصاویر با alt مناسب

استفاده از تصاویر مرتبط با محتوایتان را فراموش نکنید. این کار علاوه بر افزایش جذابیت محتوا برای مخاطب، به تنوع محتوایی در صفحاتتان هم کمک می‌کند که یک نکته مثبت در نظر موتورهای جستجوست. هر تصویری که در محتوایتان به کار می‌برید، باید تگ alt مناسب و مرتبط داشته باشد که در حقیقت توصیف‌کننده آن تصویر است و توسط موتورهای جستجو index می‌شود. علاوه بر این، در صورت لود نشدن تصویر داخل محتوا، یک آیکون کوچک همراه با متن alt به جای آن نمایش داده می‌شود. توجه داشته باشید که برای افزایش سرعت لود شدن صفحات، حتما حجم تصاویر را قبل از بارگذاری به کمتر از 100 کیلوبایت برسانید.

۸. بهینه‌سازی عنوان و توضیحات متا

عنوان متا به عنوانی گفته می‌شود که از محتوای شما در صفحه نتایج گوگل به نمایش درمی‌آید. این عنوان بهتر است با تگ H1 به کار رفته داخل محتوا متفاوت باشد. تگ عنوان اولین نقطه برخورد کاربران با محتوای شماست و باید به اندازه کافی مرتبط با موضوع و ترغیب‌کننده باشد تا کاربران بر روی لینک کلیک کنند. علاوه بر این، عنوان محتوا در رتبه‌بندی آن هم نقش مهمی دارد؛ چرا که گوگل با توجه به آن در خصوص محتوای شما تصمیم‌گیری می‌کند. برای نوشتن عنوان متا به این نکات توجه کنید:

  • از اعداد و کلماتی استفاده کنید که مخاطب را به کلیک کردن روی لینک شما ترغیب می‌کند: «5 روش تضمینی برای کاهش وزن اصولی و بدون عوارض»
  • حتما از کلمه کلیدی اصلی در عنوان محتوا استفاده کنید.
  • عنوان را طولانی‌تر از 60 کاراکتر ننویسید. چرا که در این صورت به طور کامل نمایش داده نمی‌شود.

توضیح متا یک خلاصه کوتاه از محتوای شماست که زیرِ عنوان به نمایش درمی‌آید. با وجود اینکه توضیح متا به طور مستقیم یک فاکتور رتبه‌بندی در گوگل به حساب نمی‌آید، اما بهینه‌سازی آن می‌تواند تجربه کاربران را بهبود ببخشد و ترافیک ورودی به سایت شما را بالاتر ببرد. سعی کنید از کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی در نوشتن این توضیح استفاده کنید و آن را به گونه‌ای بنویسید که با تمرکز روی نیاز و دغدغه مخاطب، به او نوید رسیدن به پاسخ مورد نیازش را بدهد.

۹. استفاده از تمام المان‌های محتوایی

برای ایجاد تنوع و بهبود وضعیت سئوی محتواهایتان، بهتر است سعی کنید تا حد امکان تمام المان‌های موجود را در محتوا به کار ببرید. منظور از المان‌های موجود این است که ساختار متنوعی در محتوایتان ایجاد کنید که شامل موارد مختلفی از قبیل موارد زیر باشد:

  • لیست‌ها و فهرست‌های عددی
  • بولت پوینت‌ها
  • بولد کردن بخشی از محتوا
  • نوشتن برخی عبارت‌ها به صورت ایتالیک
  • استفاده از تصاویر متنوع و در صورت امکان ویدئو
  • پر کردن تمام گزینه‌ها در صورت استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس
  • اضافه کردن سوالات متداول (FAQs) به محتوا

چطور می‌توان در سئوی محتوایی به موفقیت رسید؟

حال که با قوانین سئو در تولید محتوا آشنا شدید، ممکن است این سوال در ذهنتان ایجاد شده باشد که چطور می‌توان این قوانین را به بهترین شکل ممکن اجرا کرد؟ از کجا بفهمیم که در مسیر درستی هستیم و وضعیت سئوی سایتمان رو به پیشرفت است؟ پیش از هر چیز باید بدانید که به روز نگه داشتن خود در دنیای سئو و محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. الگوریتم‌های گوگل دائما در حال تغییر و بهبود هستند و اگر می‌خواهید سایتتان از لحاط سئویی قدرتمند باشد، باید خودتان را با آپدیت‌های گوگل و به طور کلی دنیای دیجیتال مارکتینگ همراه کنید. در غیر این صورت به تدریج از دور رقابت حذف خواهید شد. برای به‌روز بودن در حوزه سئو و باخبر شدن از آخرین تغییرات دنیای سئو، ما سایت تریبون را پیشنهاد می‌کنیم؛ می‌توانید از آموزش‌های سئو حرفه ای و رایگان این سایت استفاده کنید و با عضویت در خبرنامه‌ی آنها هر هفته جدیدترین و مهم‌ترین اخبار دنیای سئو را داغ داغ دریافت کنید.

به بحث اصلی برگردیم؛

برای تولید محتوای سئو شده برای سایت خود دو راه‌حل پیش روی شماست؛

استخدام نیروهای متخصص و مجرب

اولین گزینه این است که به سراغ نیروهای متخصص سئو و تولید محتوا بروید. برای موفقیت در این حوزه شما عموما به یک کارشناس سئو و یک کارشناس تولید محتوا نیاز دارید که دانش کافی را داشته باشند. البته با توجه به ابعاد کسب‌وکارتان، ممکن است لازم باشد تعداد افراد بیشتری را استخدام کنید تا حجم کار میان آن‌ها تقسیم شود. اگر پروسه جذب نیرو و استخدام برایتان پرچالش است و نگرانید که نتوانید نیروهای متخصص و مجرب را جذب کنید، پیشنهاد ما به شما آن است که به سراغ راه‌حل دوم بروید.

 

برون سپاری تولید محتوا

راه دیگری که پیش روی شماست، برون‌سپاری فعالیت‌های تولید محتواست؛ به این معنا که این فعالیت‌ها را به کسب‌وکاری خارج از کسب‌وکار خودتان بسپارید. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوای بسیاری در حال فعالیت هستند که می‌توانید به سراغشان بروید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با مهم‌ترین قوانین سئو در تولید محتوا آشنا کنیم. البته نکاتی که لازم است در محتواهایتان رعایت کنید، به این موارد محدود نمی‌شود و همیشه امکان بهبودِ بیشتر یک محتوا وجود دارد. به همین دلیل لازم است طی فواصل زمانی مشخص، اقدام به به‌روزرسانی محتواهای قدیمی سایتتان کنید. با این وجود، شما می‌توانید با رعایت قوانین ذکر شده در این مطلب، سئوی سایت خود را به شکل قابل توجهی بهبود ببخشید و جایگاه مناسبی در نتایج موتورهای جستجو کسب کنید.

ارسال نظر: