کدخبر: 20441

بیمه آتش سوزی چقدر برای بیمارستان ها کارآمد است؟ بررسی یک نمونه عینی

 

بیمه آتش‌سوزی نه تنها خسارت‌های مالی را جبران می‌کند، بلکه می‌تواند به ارتقای استانداردهای ایمنی و پیشگیری از حوادث آتش‌سوزی نیز کمک کند. چراکه شرکت‌های بیمه‌گر معمولا از بیمه‌گزاران می‌خواهند که از تجهیزات و روش‌های مناسب جلوگیری از آتش‌سوزی استفاده کنند و در صورت عدم رعایت آن‌ها، ممکن است مسئولیت خسارت را قبول نکنند.

بیمه آتش‌سوزی برای مراکز درمانی و بیمارستان‌ها کاملا ضروری است، زیرا:

  •  خسارات حریق می‌تواند بسیار سنگین باشد: خسارات حریق می‌تواند بسیار سنگین و گاهی غیرقابل‌جبران باشد. برای مثال در آتش‌سوزی بیمارستان گاندی، خسارات مالی بالغ بر ده‌ها میلیارد تومان برآورد شده که برای مالکان این بیمارستان بار سنگینی است. این بیمارستان با داشتن بیمه آتش‌سوزی می‌تواند بخشی از این خسارات را از طریق شرکت بیمه ایران دریافت کند و برای بازسازی و تجهیز مجدد این بیمارستان امکانات بیشتری داشته باشد.
  • بیمه آتش‌سوزی می‌تواند از وقوع حریق پیشگیری کند: بیمه آتش‌سوزی نه تنها به جبران خسارات حریق کمک می‌کند، بلکه می‌تواند از وقوع حریق نیز پیشگیری کند. برای مثال شرکت‌های بیمه به عنوان شرط اخذ بیمه آتش‌سوزی، از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می‌خواهند که استانداردهای فنی و ایمنی را رعایت کنند و نظارت مستمر بر روی آن‌ها داشته باشند. این کار باعث می‌شود که مراکز درمانی و سایر ساختمان‌ها از وقوع حریق احتمالی جلوگیری کرده و در صورت وقوع، آن را به سرعت کنترل کنند.

بر اساس آخرین بررسی‌هایی که پژوهشکده بیمه منتشر کرده است، سازه‌های غیراستاندارد، خرابی سیستم اعلام حریق، تجهیزات ناایمن و حتی رفتار پرخطر افراد در حین آتش‌سوزی می‌تواند جرقه‌هایی برای ایجاد یا گسترش آتش‌سوزی باشد.

زنگ خطر در بیمارستان گاندی: درس‌هایی از یک فاجعه بالقوه

حادثه آتش سوزی بیمارستان گاندی، نه تنها نشان‌دهنده نقص‌های فنی و ایمنی در این بیمارستان بود، بلکه زنگ هشداری برای تمامی مراکز درمانی و سازمان‌های مسئول در کشور محسوب می‌شود.

این آتش‌سوزی هر چند باعث مرگ و مجروحیت بیماران و پرسنل بیمارستان نشد، اما خاطرات تلخ اتفاقات مشابه در سال‌های گذشته را زنده کرد و خسارات جدی و هنگفتی را به ساختمان بیمارستان وارد آورد. میزان خسارت مالی این حادثه نیز هنوز مشخص نشده است و باید منتظر گزارش‌های رسمی باشیم. اما بر اساس تخمین‌های اولیه rahnamayebimeh.com، خسارت این حادثه به بیش از ده‌ها میلیارد تومان می‌رسد.

این‌درحالی‌است که بیمارستان گاندی یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان‌های خصوصی کشور است که با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح شده بود. آتش‌سوزی بیمارستان گاندی یک نمونه مطالعاتی برای صنعت بیمه است؛ جایی که ارزیابان خسارت و کارشناسان فنی بیمه به صورت دقیق ابعاد حادثه را بررسی کرده و بدون هراس از بیمه‌گزاری که بارها اخطارهای ناایمن بودن را نادیده گرفته، مستندات این حادثه را در معرض دید عموم قرار دادند.

پس از حریق هتل ساختمان گاندی مشخص شد که شرکت بیمه ایران، بیمه‌گر این ساختمان است که مدیرعامل این شرکت در همان ساعات اولیه در محل آتش‌سوزی حاضر شد و به مدیران اطمینان داد که خسارات وارده در اثر آتش‌سوزی طبق تعهدات بیمه پرداخت خواهد شد.

با توجه به اینکه حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی در دوره اعتبار بیمه‌نامه رخ داده، شرکت بیمه ایران موظف است خسارات را تا حد تعهداتش پرداخت کند. البته این پرداخت بستگی به نتیجه تحقیقات قضایی و بیمه‌ای دارد که باید علت و میزان خسارات را مشخص کنند.

a2

منبع عکس: همشهری آنلاین

وقتی ایمنی به حراج گذاشته می‌شود: آتش‌سوزی بیمارستان گاندی و تناقضات آشکار

بر اساس گزارش رسانه‌های مختلف آتش‌سوزی این بیمارستان از طبقه پانزدهم آن شروع شده که در حال بازسازی بوده و هیچ بیماری در آن طبقه بستری نبوده است.

به گفته مسؤولان در زمان وقوع این حادثه ۹۳ نفر بیمار در بیمارستان گاندی حضور داشتند که ۹۱ نفر از آن‌ها به سایر مراکز درمانی منتقل شدند و دو نفر دیگر هم به دلیل آن‌که به تازگی جراحی داشتند، در محل امنی اسکان داده شدند. متاسفانه زنگ اعلام حریق این ساختمان به صدا درنیامده بود و این موضوع، نگرانی‌های زیادی را به همراه داشت؛ هرچند پرسنل و بیماران با حضور نیروهای آتش‌نشانی توانستند در اولین فرصت، بدون آسیب ساختمان را ترک کنند.

گمانه‌زنی‌های مختلفی از علت این حادثه وجود دارد؛ به عنوان مثال برخی منابع می‌گویند که یک ته‌سیگار رها شده توسط یک کارگر در کارتن‌های دارو، جرقه اولیه حریق بوده است. اما سازمان آتش‌نشانی علت اصلی را نمای کامپوزیتی ساختمان اعلام کرد.

این بیمارستان که به عنوان نخستین هتل بیمارستان ایران معرفی می‌شد، دارای ۱۰۰ تخت بستری، ۴۰ تخت بخش‌های ویژه، ۱۷ اتاق عمل و بیش از ۹۰ سوئیت اقامتی بود که در سال 1392 تاسیس شد و امسال به تازگی دهه اول عمر خود را می‌گذارند.

جالب آن‌که مدیرعامل این بیمارستان در زمان افتتاح آن اعلام کرده بود: «هتل بیمارستان گاندی بر اساس آخرین استاندارد‌ها و ضوابط احداث مجموعه‌های بیمارستانی ساخته شده و در برابر زلزله‌هایی با بزرگی ۸.۵ تا ۹ ریشتر هم مقاوم است و سختگیرانه‌ترین استاندارد‌ها و اصول ایمنی و بهداشتی در این مجموعه لحاظ شده است.»

آنچه مسلم است این بیمارستان حداقل 5 اخطار در رابطه با ناایمن بودن دریافت کرده که آخرین اخطار آتش‌نشانی به بیمارستان در تاریخ ۲۳ آبان ماه امسال بوده است. همین ساختمان ضدزلزله، بر اساس گزارش‌های متعدد بارها در لیست ساختمان‌های پرخطر تهران قرار گرفته و حداقل 5 اخطار به دلیل ناایمن بودن خود دریافت کرده است.

بیمارستان گاندی و ضرورت بازنگری در قوانین

بیمه آتش‌سوزی برای مراکز درمانی و سایر اماکن عمومی و خصوصی بسیار مهم و ضروری است. چراکه این اماکن معمولا دارای ارزش مالی بالایی هستند و در صورت وقوع حادثه آتش‌سوزی، ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شوند. بنابراین داشتن بیمه آتش‌سوزی می‌تواند به کاهش خطرات و افزایش امنیت این اماکن کمک کند.

متاسفانه سازمان آتش‌نشانی بدون حکم قضایی نمی‌تواند با مالکان ساختمان‌های ناایمن برخورد کند. اما اگر قوانین اصلاح شود و سازمان آتش‌نشانی بتواند مراکز ناایمن را پلمب کند، دیگر شاهد حوادث این‌چنینی نخواهیم بود.

اما تا زمانی که اصلاحی در قوانین رخ نداده، راهکار چیست؟ چطور می‌توان از حوادث مشابه جلوگیری کرد و خسارات ناشی از این دست حوادث را به حداقل رساند؟!

a3

عکس: تجارت نیوز

چگونه از تکرار آتش‌سوزی بیمارستان گاندی جلوگیری کنیم؟

آتش‌سوزی بیمارستان گاندی یک حادثه ناگوار بود که می‌توانست با رعایت اصول ایمنی و استانداردهای فنی، جلوگیری شود.

برای این که چنین حادثه‌هایی در آینده تکرار نشود، لازم است مدیران ساختمان‌هایی که حوادث مختلفی آن‌ها را تهدید می‌کند، نسبت به انجام اقدامات زیر دقت داشته باشند:

  •  رعایت قوانین و مقررات ایمنی: یکی از عوامل مهم در پیشگیری از آتش‌سوزی، رعایت قوانین و مقررات ایمنی است. برای این منظور لازم است که مراکز درمانی و سایر ساختمان‌ها از استانداردهای فنی و ایمنی مورد تأیید سازمان‌های مربوطه پیروی کنند و نظارت مستمر بر روی آن‌ها وجود داشته باشد.
  • استفاده از مصالح ضد حریق: مصالح ساختمانی که در ساخت و بازسازی مراکز درمانی و سایر ساختمان‌ها استفاده می‌شوند باید ضد حریق باشند و در صورت وقوع حریق، از انتشار آتش و دود جلوگیری کنند. برای این منظور لازم است از مصالحی مانند سیمان، بتن، شیشه، فلز، سنگ و... استفاده شده و از مصالحی مانند پلاستیک، چوب، کامپوزیت و... خودداری شود.
  • نصب سیستم‌های آتش‌نشانی: سیستم‌های آتش‌نشانی مانند آژیرهای هشدار، اسپرینکلرهای خاموش‌کننده، کپسول‌های آتش‌نشانی و شیرهای آب باید در تمامی طبقات و اتاق‌های مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نصب و به صورت دوره‌ای بررسی و تعمیر شوند. یکی از ضعف‌های بیمارستان گاندی در نداشتن دوربین اعلام حریق بود.
  • تهیه بیمه برای جبران خسارات: ازآنجایی‌که حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و حتی مجهزترین ساختمان‌ها نیز با حوادث مختلفی تهدید می‌شوند، تهیه بیمه‌های مرتبط با حوادث، از جمله بیمه آتش‌سوزی اهمیت بسیاری دارد.

خوشبختانه بیمارستان گاندی این اقدام را نادیده نگرفته بود و درصدد جبران خسارات از محل بیمه آتش‌سوزی است. هرچند به دلیل اخطارهایی که این ساختمان نسبت به ناایمن بودن خود دریافت کرده، بررسی جبران خسارات از محل بیمه پیچیدگی‌های خاصی دارد.

و در آخر…

آتش‌سوزی بیمارستان گاندی یکی از تلخ‌ترین و دردناک‌ترین حوادثی بود که در سال ۱۴۰۲ رخ داد. در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۲، آتش‌سوزی بزرگی در بیمارستان گاندی تهران رخ داد. این حادثه خوشبختانه هیچ قربانی جانی نداشت؛ اما خسارات شدیدی را برای بیماران، کارکنان و مالکان این بیمارستان در پی داشت. پس از انتشار اولین تصاویر و ویدیوها از سوختن نمای کامپوزیتی این ساختمان، توجه عموم به این حادثه جلب شد.

حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی فقط یکی از حوادث آتش‌سوزی در تاریخ آتش‌سوزی بیمارستان‌های کشور است که خوشبختانه تلفات جانی نداشت؛ اما نشان داد حتی ساختمان‌های جدید و مجهز می‌توانند درگیر حوادث احتمالی شوند و بدون آن‌که انتظارش را داشته باشند در آتش بسوزند.

بیمه آتش‌سوزی می‌تواند به جبران خسارت‌های مالی ناشی از آتش‌سوزی و همچنین به ارتقای استانداردهای ایمنی و پیشگیری از حوادث آتش‌سوزی کمک کند. بیمارستان گاندی یکی از بیمارستان‌هایی است که دارای بیمه آتش‌سوزی بوده و انتظار می‌رود که شرکت بیمه ایران خسارت‌های مالی آن را تا سقف تعهداتش پرداخت کند.

ارسال نظر: