کدخبر: 20458

مارجین در فارکس چیست؟ بررسی جامع همراه با راهنمای محاسبه

اگر در بازارهای مالی کار می‌کنید، احتمالاً اصطلاح مارجین را شنیده‌اید و با آن آشنا هستید. این پلتفرم یکی از مهم‌ترین مفاهیم در بازار فارکس، ارزهای دیجیتال و معاملات CFD است. بنابراین، اگر قصد دارید در معتبرترین بازار مالی حرفه‌ای شوید، باید همه چیز را در مورد مارجین در فارکس یاد بگیرید. هر کارگزاری دستورالعمل خاصی برای تعیین مقدار وثیقه یا همان مارجین دارد و مشخص می‌کند که به کدام دارایی‌ها و حساب‌ها، چه مقدار مارجین اختصاص داده شود. در این مقاله در مورد مارجین بیشتر می‌آموزید.

مارجین چیست؟ (Margin)

مارجین چیست؟ (Margin)

مبلغی که معامله‌گر به‌عنوان وثیقه نزد کارگزاری سپرده‌گذاری می‌کند، مارجین نامیده می‌شود. این مارجین در فارکس به‌عنوان وثیقه و ضمانت نگه‌داری می‌شود. دلیل این سپرده برای جبران ریسکی است که معامله‌گران با معاملات ضریب‌دار خود برای صرافی ایجاد می‌کنند. این پلتفرم وام‌دهی، معمولاً بخشی از پوزیشن‌های معاملاتی است و آن را به‌صورت درصد نشان می‌دهند.

این نوع وام‌دهی باید به‌عنوان سپرده برای تمام معاملات باز شما درنظر گرفته شود. مقدار مارجین که هر کارگزاری تعیین می‌کند، حداکثر میزان لوریج یا اهرمی را که می‌توانید در حساب معاملاتی خود استفاده کنید، تعیین می‌کند. در نتیجه، معاملات اهرمی گاهی‌اوقات به‌عنوان معاملات مارجین‌دار نیز نامیده می‌شوند.

مارجین در فارکس چگونه محاسبه می‌شود؟

فرض کنید یک کارگزاری برای معاملات فارکس، اهرم 1:20 به معامله‌گران پیشنهاد می‌دهد. یعنی به ازای هر 20 واحد ارز در یک معامله باز، 1 واحد از این ارز برای مارجین لازم است. به‌عبارت دیگر، اگر پوزیشن 20 دلاری را باز کنید، مارجین این موقعیت 1 دلار است و به‌صورت 1.20 یا 5 درصد نمایش داده می‌شود. به‌عبارت دیگر، اگر از مارجین یک کارگزاری اطلاع داشته‌باشید و بدانید که مقدار آن مثلاً برابر 10 درصد است، باید به ازای هر 10 دلار معامله، این 10 درصد را محاسبه کنید. درواقع، شما باید آن را 1 دلار برای مارجین درنظر بگیرید و اهرم معاملاتی را 1:10 تنظیم کنید. همچنین برای راحتی کار، می‌توانید از ماشین‌حساب مارجین نیز استفاده کنید تا اعداد را دقیق‌تر به‌دست آورید.

مارجین سود چیست؟

مارجین سود که به‌عنوان حاشیه سود نیز شناخته می‌شود، یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین نسبت‌های مالی است. در تعریف ساده، مارجین سود را می‌توان با تقسیم سود خالص بر کل درآمد اندازه‌گیری کرد. هنگام محاسبه حاشیه سود ابتدا لازم است تا تمام هزینه‌های موجود را از کل درآمد یا فروش شرکت کم کرد و سپس عدد به‌دست آمده را بر درآمد تقسیم نمود.

 مارجین سود چه اهمیتی دارد؟

توجه به مارجین سود شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و افرادی که بر اساس استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت قصد خرید و فعالیت سهام در بازار سرمایه را دارند، بسیار مهم است.

فول مارجین در فارکس چیست؟

فول مارجین در فارکس (Full Margin)، نوعی معامله بین سرمایه‌گذار و کارگزاری است. در این نوع معامله، سرمایه‌گذار برای خرید یک سهام خاص از یک کارگزار، پول وام می‌گیرد. استفاده از این روش معاملاتی به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا با استقراض بیشتر وجوه، حضوری قوی در بازارهای مالی داشته‌باشند.

البته به همان مقدار که سود معاملات افزایش پیدا می‌کند، ریسک و ضرر معاملات نیز افزایش می‌یابد. همچنین در معاملات مارجین‌دار، کاربر مقداری پول را به‌عنوان وثیقه در کارگزاری واریز می‌کند، تا در صورت ضرر احتمالی، مبلغ وام گرفته شده از کارگزاری را پوشش دهد. این تنها تضمینی است که کاربر از طریق آن، قادر به ایجاد و حفظ یک پوزیشن معاملاتی جدید است.

مارجین موردنیاز (Required Margin) چیست؟

مارجین موردنیاز (Required Margin) چیست؟

مارجین موردنیاز که به‌عنوان مارجین اولیه نیز شناخته می‌شود، یکی از مفاهیم مربوط به معاملات مارجین‌دار است. مارجین موردنیاز مبلغی است که قبل از باز شدن موقعیت، توسط کارگزاری به‌عنوان غرامت یا وثیقه قفل می‌شود. مارجین موردنیاز با اندازه‌گیری تفاوت بین ارزش فعلی وثیقه موردنیاز برای خرید سهام مورد نظر و ارزش وام مارجین محاسبه می‌شود.حالتی را درنظر بگیرید که یک معامله‌گر تصمیم می‌گیرد تا یک موقعیت 10000 دلاری را با سود 2٪ باز کند. تا زمانی که موقعیت باز است، مبلغ معامله 200 دلار به عنوان وثیقه در کارگزاری قفل می‌شود. به‌محض بسته شدن این موقعیت، 200 دلار مذکور آزاد می‌شود و معامله‌گر می‌تواند از آن برای ایجاد پوزیشن‌های جدید استفاده کند. 

مارجین استفاده شده (Used Margin) چیست؟

مارجین استفاده شده مفهوم دیگری است که قبل از ورود به پوزیشن‌های مارجین در فارکس، باید با آن آشنا شوید. مارجین استفاده شده حداقل مقداری است که در تراکنش مارجین قفل شده است و شما به‌عنوان یک کاربر نمی‌توانید از آن برای باز کردن موقعیت جدید استفاده کنید. همان‌طور که از نام آن پیداست، این مارجین استفاده شده است و دیگر قابلیت استفاده مجدد را در معاملات جدید ندارد.

تفاوت مارجین استفاده شده با مارجین موردنیاز در چیست؟

شاید این‌طور به‌نظر برسد که مارجین استفاده شده با مارجین موردنیاز مشابه هم هستند، ولی بدون شک این دو مفهوم کاملاً با هم تفاوت دارند. مبلغ تعهد شده در مارجین موردنیاز فقط به یک موقعیت خاص اختصاص می‌یابد، در حالی که مارجین استفاده شده به مقداری اشاره دارد که کاربر باید متعهد شود تا بر اساس آن تمام موقعیت‌های خود را باز نگه‌دارد.

سطح مارجین در فارکس چیست ؟

سطح مارجین در فارکس (Margin Level)عددی است که به‌صورت درصد بیان می‌شود. با محاسبه سطح مارجین، این امکان برای شما وجود دارد که میزان سرمایه موجود برای معاملات آتی را بررسی کنید. بنابراین، هر چه نرخ مارجین بالاتر باشد، شما مارجین آزاد بیشتری برای معامله در دسترس خواهید داشت.

سطح مارجین = (مانده حساب ÷ مارجین استفاده شده) × 100

سطح مارجین صفر درصد چیست؟

کارگزاری‌ها از سطح مارجین استفاده می‌کنند تا ببینند آیا معامله‌گر می‌تواند موقعیت جدیدی باز کند یا خیر. وقتی سطح مارجین صفر درصد است، به این معنی است که معامله‌گر هیچ موقعیت بازی در حساب خود ندارد. از طرف دیگر، نرخ حاشیه 100 درصد است که به این معنی است که اکوییتی با مارجین برابر است. زمانی که این سطح به 100% برسد، تا زمانی که معامله‌گر پول بیشتری در حساب خود انتقال ندهد یا سود شناور از موقعیت‌های باز او افزایش پیدا نکند، کارگزاری به معامله‌گر اجازه نمی‌دهد موقعیت جدیدی باز کند.

سطح مارجین ۱۰۰ درصد چه معنایی می‌دهد؟

تصور کنید یک حساب با موجودی 10 هزار دلاری و موقعیت باز دارید که نیاز به مارجین 1000 دلاری دارد. اگر بازار برخلاف موقعیت تحلیلی شما حرکت کند و مقدار 9000 دلار از دست بدهید، ارزش سهام 1000 دلار خواهد بود (10000 منهای 9000). در چنین حالتی، اکوییتی برابر با مارجین در فارکس است. این سطح مارجین 100 درصد است. درنتیجه، هیچ موقعیت جدیدی نمی‌تواند باز شود. مگر اینکه بازار به نفع شما حرکت کند و باعث سود شود یا پول بیشتری به حسابتان واریز کنید.

Stop out چیست؟

Stop out چیست؟

فرض کنید قیمت همچنان در جهت مخالف موقعیت معاملاتی شما حرکت می‌کند. در این حالت، کارگزاری به‌طور خودکار پوزیشن‌های ضررده را می‌بندد. کارگزاری با توجه به سطح مارجین، پوزیشن شما را می‌بندد. به این سطح (Stop out) گفته می‌شود که از کارگزاری به کارگزاری دیگر متفاوت است و جلوی کال مارجین شدن حساب شما را می‌گیرد. کارگزاری موقعیت‌ها را به ترتیب نزولی می‌بندد. بنابراین ابتدا با بستن موقعیت‌های بزرگ شروع می‌کند. با بستن هر موقعیت، مارجین استفاده شده آزاد می‌شود و سطح آن نیز افزایش می‌یابد. با توجه به موارد بیان شده، این سطح ممکن است بالاتر از سطح Stop out باشد. اگر این اتفاق نیفتد یا اگر قیمت به حرکت در جهت مخالف موقعیت شما ادامه دهد، کارگزاری به بستن پوزیشن‌های باز هم‌چنان ادامه می‌دهد.

مارجین آزاد (Free Margin) در فارکس چیست؟

مارجین آزاد به مقدار پول آزاد در حساب‌های معاملاتی گفته می‌شود که می‌توان برای تراکنش‌های جدید استفاده کرد. مارجین آزاد با کم کردن مقدار مارجین استفاده شده از مقدار اکوییتی به‌دست می‌آید. اما اکوییتی چیست؟ اکوییتی به کل موجودی حساب شما به اضافه سود یا زیان شناور حاصل از معاملات باز اطلاق می‌شود.

تفاوت بین اکوییتی و بالانس در این است که بالانس مبلغی است که در حساب خود واریز کرده‌اید که شامل مارجین استفاده شده برای موقعیت‌های باز نیز می‌شود؛ اما اکوییتی سود یا زیان موقعیت‌های باز است. اگر موقعیت بازی در حساب خود ندارید، مبلغ اکوییتی برابر با بالانس خواهد بود.

حالتی را تصور کنید که حسابی با موجودی 1000 دلار و مارجین 5 درصد دارید. بعد می‌خواهید یک موقعیت 8000 دلاری باز کنید. بنابراین در ابتدای معامله، موارد زیر را احتیاج خواهید داشت:

موجودی حساب= 1000 دلار

مارجین= 400 دلار (5٪ از 8000 دلار)

مارجین آزاد= 600 دلار (اکوییتی - مارجین استفاده شده)

اکوییتی= 1000 دلار

اگر ارزش موقعیت شما افزایش یابد و مثلاً 50 دلار سود داشته‌باشید، موارد فوق به‌صورت زیر تغییر می‌کنند:

موجودی حساب= 1000 دلار

مارجین= 400 دلار

مارجین آزاد= 650 دلار

اکوییتی= 1050 دلار

نکات مهم از مثال بالا:

مارجین استفاده شده و مانده موجودی حساب تغییر نمی‌کند، اما مارجین آزاد و اکوییتی افزایش می‌یابد، زیرا آن‌ها باید از موقعیت‌های باز هرآنچه سود کسب می‌شود را نشان دهند.

توجه داشته‌باشید که اگر ارزش پوزیشن باز شما به جای افزایش، 50 دلار کاهش یابد، مارجین آزاد و اکوییتی به‌همین ترتیب کاهش می‌یابد.

کال مارجین چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های هر معامله‌گر حرفه‌ای، کال مارجین شدن است. هنگامی که سطح مارجین در فارکس به زیر یک آستانه مشخص به نام کال مارجین می‌رسد، کارگزاری به معامله‌گر هشدار کال مارجین شدن را می‌دهد. سطح کال مارجین در هر کارگزاری به شیوه متفاوتی محاسبه می‌شود، اما معمولاً قبل از استاپ اوت شدن، کال مارجین رخ می‌دهد. درواقع این هشدار به معامله‌گران می‌گوید که بازار در جهت مخالف حرکت می‌کند، پس باید بر اساس این حرکت، اقدامات لازم را انجام دهند.

چرا بروکرها هشدار کال مارجین می‌فرستند؟

بروکر فارکس نسبت به کال مارجین شدن هشدار می‌دهند تا از ادامه موقعیت‌هایی که معامله‌گران نمی‌توانند هزینه زیان آن را پوشش دهند، جلوگیری کنند. لازم به ذکر است در شرایطی که بازار به سرعت در جهت مخالف موقعیت تریدر حرکت می‌کند، ممکن است کارگزاری وقت نداشته‌باشد قبل از رسیدن به سطح استاپ اوت به معامله‌گر هشدار دهد. شما به‌عنوان یک معامله‌گر می‌دانید چگونه از این وضعیت اجتناب کنید؟ پاسخ این است که اگر به‌طور منظم موجودی حساب خود را بررسی و از استاپ لاس در تمام موقعیت‌های خود استفاده کنید، نگرانی در مورد مارجین کال شدن نخواهید داشت.

مزایا و معایب استفاده از مارجین در فارکس چیست؟

مزایا

  • با استفاده از مارجین، می‌توانید مزایای بسیار بیشتری نسبت به استفاده از موجودی حساب استاندارد خود داشته‌باشید.
  • شما ارزش حساب خود را به سرعت افزایش می‌دهید.
  • برای شروع ترید و معامله‌گری به سرمایه اولیه کمتری نیاز دارید. بنابراین شما پول خود را در پوزیشن‌های دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنید.

معایب

  • از آنجایی که حجم معاملات در معاملات مارجین بالا است، این نوع تسهیلات می‌تواند حساب شما را درمعرض خطر ضررهای سنگین قرار دهد.
  • معاملات مارجین برای معامله‌گران بسیار استرس‌زا است.
  • ممکن است به کال مارجین شدن دچار شوید، در این صورت باید وجوه بیشتری به حساب خود اضافه کنید یا مقداری از وجوه خود را برای آزادسازی وثیقه بفروشید.

تفاوت اهرم و مارجین در فارکس چیست؟

مارجین پولی است که شما برای باز نگه‌داشتن موقعیت خود نزد یک کارگزاری سپرده‌گذاری می‌کنید. از سوی دیگر، اهرم به شما نیز کمک می‌کند تا با حجم بیشتری نسبت به پول اولیه خود معامله کنید.

نقش اهرم در معاملات مارجین‌ دار چیست؟

نقش اهرم در معاملات مارجین‌ دار چیست؟

اگر نسبت اهرم در کارگزاری 1:30 باشد، به این معنی است که معامله‌گر می‌تواند 30 برابر مانده حساب خود معامله کند. فرض کنید یک معامله‌گر 5 هزار دلار در حساب خود دارد تا یک موقعیت جدید باز کند. اهرم 30 برابری به او اجازه می‌دهد تا 150000 دلار معامله کند. رابطه بین اهرم و مارجین به گونه‌ای است که اهرم تعیین می‌کند که در معاملات ضریب‌دار، چند درصد از ارزش کل معامله (مارجین) برای باز کردن آن معامله احتیاج است.

مزیت مارجین برای صرافی‌ها

ممکن است با خودتان فکر کنید، چرا صرافی‌ها و کارگزاری‌ها باید پول بیشتری برای معامله در اختیار معامله‌گران قرار دهند؟ پاسخ این است که اگرچه معامله‌گران می‌توانند با استفاده از اهرم حجم معاملات خود را افزایش دهند، اما وجود تابعی به نام مارجین باعث می‌شود تا قبل از اینکه پوزیشن ضررده به کارگزاری آسیب بزند، آن پوزیشن بسته شود. در نتیجه به صرافی هیچ‌گونه آسیبی وارد نمی‌شود. از سوی دیگر، زمانی که معامله‌گر از معامله ضریب‌دار خود سود می‌برد، صرافی نیز با دریافت کارمزد، از آن معامله سود می‌برد. بنابراین، مارجین ابزاری سودمند برای صرافی‌ها است.

ارسال نظر: