کدخبر: 9675

بهترین فرش ماشینی در ایران

بهترین فرش ماشینی  در ایران چیست؟ انواع فرش ماشینی کدام‌اند؟ آیا فرش‌های ماشینی با کیفیت هستند؟ ارزش خرید دارند؟

در این مقاله با همراه باشید تا در ابتدا با فرش ماشینی و انواع آن آشنا شویم و سپس کیفیت و قیمت مدل‌های مختلف فرش ماشینی را بررسی کرده و در نهایت بهترین فرش‌های ماشینی برای خرید را به شما معرفی کنیم.

بهترین فرش ماشینی در ایران

فرش ماشینی

ریسندگی و تبدیل الیاف طبیعی (مانند پشم حیوانات یا گیاه پنبه) به نخ، از اولین اختراعات بشر بوده است که بیش از دوهزار سال قدمت دارد. بعد از آن انسان فهمید با ترکیب نخ‌ها در یک ساختار تار و پود شکل قادر خواهد بود پارچه تولید کند و این اولین قدم در صنعت بافندگی بود. بعدها با پیچیده‌تر کردن ساختار ترکیب نخ‌ها، انسان توانست مصنوعات پیچیده‌تر و جدیدتری خلق کند که از جمله آن‌ها فرش، قالی و گلیم بود.

انسان‌ها در ابتدا برای حفظ خود از رطوبت و سرمای کف خانه از نی و حصیر و برگ‌های نخل استفاده می‌کردند اما بعدا پیشرفت تجربه بشر در بافندگی، توانستند از الیاف طبیعی اولین گلیم‌ها را ببافند. اولین فرش‌ها از جنس پشم و به صورت نمد و تک رنگ بودند. بعد از آن با ترکیب پشم‌های رنگی، قالی‌ها طرح و نقش‌های زیبایی پیدا کردند. اولین قالیچه گره‌دار منقوش در دنیا یک قالیچه ایرانی است که هم اکنون در موزه‌ای در روسیه قرار داشته و تخمین زده می‌شود حدود 2400 سال قدمت داشته باشد!

از قدیم‌الایام فرش به صورت معمولی از نخ‌هایی از جنس پشم و پنبه و به صورت دستی روی دارهای قالی بافته میشد و البته فرش دستباف ایرانی به واسطه کیفیت بالا و طرح و نقش‌های بسیار زیبا در دنیا مشهور بوده و هست. اما از حدود 200 سال پیش اروپایی‌ها هم‌زمان با اختراع ماشین بخار و انقلاب صنعتی، تلاش‌هایی برای اختراعات ماشین‌آلات ریسندگی و بافندگی کردند. در نتیجه این تلاش‌ها، اولین ماشین بافندگی فرش با نیروی بخار در حدود سال 1927 میلادی در آمریکا ساخته شد و پس از آن به صورت گسترده‌ای در انگلستان استفاده شد. این‌جا بود که فرش ماشینی برای اولین بار متولد شد.

در ایران نیز در ابتدای دهه ۵۰ شمسی اولین فرش ماشینی در کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان توسط ماشین‌های مخمل بافی ژاکارد و با الیاف مصنوعی بافته شد. ولی تحول اساسی در صنعت فرش ماشینی در کشور از سال ۶۵ شروع شد که این سیر تحول موجب ایجاد بیش از ۱۶۰۰ واحد کوچک و بزرگ تولیدکننده فرش در کشور شد. فرش ماشینی ۱۰ درصد صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهد. یکی از کارخانه جات پیش تاز در این عرصه که از سال 1361 شروع به کار کرد شرکت رسول اصفهان ( قالی سلیمان ) می باشد که با کیفیت ترین محصولات را در عرصه تولیدات فرش ماشینی ارئه می کند.

بهترین فرش ماشینی

 

انواع فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی تنوع بی‌شماری از جهات مختلف دارند و هر فرد با توجه به سلیقه، بودجه و نیاز خود می‌تواند دست به انتخاب بزند. تنوع فرش‌های ماشینی از جهاتی هم‌چون جنس فرش از فرش‌های دستباف نیز بیشتر است. برای آشنایی با انواع فرش ماشینی بایستی تفاوت‌های انواع فرش را در معیارهایی مانند جنس فرش، تراکم، نقش و طرح و یا ابعاد آن‌ها شناخت.

جنس فرش

در فرش‌های ماشینی از ابتدا تا کنون از الیاف طبیعی و مصنوعی مختلفی برای تولید استفاده شده است و جنس نخ خاب آن‌ها با یکدیگر متفاوت بوده است. در ابتدا از پشم‌های ریسیده استفاده می‌شد که به آن‌ها فرش ماشینی پشمی گفته می‌شد. اما پس از مدتی الیاف مصنوعی جایگزین الیاف پشمی شدند. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های بافت فرش، از چندین نوع نخ در فرش ماشینی استفاده می‌شود. جنس این نخ‌ها عمدتا از پلی استر، پلی پروپیلن، آکریلیک، نایلون و یا نخ‌های رشته‌ای است. برای فرش‌های خانگی معمولا درصد نخ رشته‌ای بالاتر در کنار نخ آکریلیک کیفیت بالاتری را رغم می‌زند. فرش‌های ابریشمی که از نخ ابریشم مصنوعی (پلی استر) ساخته می‌شوند، زیباترند اما دوام کمتری دارند.

شانه و تراکم فرش

بحث تراکم مهم‌ترین عامل در بحث کیفیت و دوام فرش است. در اصطلاح، به تعداد گره در یک متر عرض از فرش، شانه گفته می‌شود که همان تراکم عرضی فرش است و معمولا از 300 تا 1700 می‌تواند باشد.

اما آنچه که به عنوان تراکم فرش از آن یاد می‌شود ممکن است کمی گیج کننده باشد. در اصطلاح علمی، تراکم همان تراکم طولی یعنی تعداد گره فرش در یک متر طول است. اما نکته مهم این جاست که مراد از آن چه که در عرف بازار از آن به تراکم یاد می‌شود، تراکم پودی است نه تراکم طولی. نکته اینجاست که با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌های بافت فرش جدید قادر هستند بین 1 تا 3 عدد ردیف نخ در هر رج فرش استفاده کنند و بنابراین تراکم پودی می‌تواند به همین نسبت بیشتر باشد. برای مثال، اگر در یک متر طول از فرش 1500 عدد گره موجود باشد و فرش ما در هر رج از 3 ردیف پود ساخته شده باشد، تراکم طولی فرش 1500 و تراکم پودی آن 4500 خواهد بود. امروزه اکثر دستگاه‌های بافت از 3 ردیف پود در هر رج فرش استفاده می‌کنند.

نقش و طرح فرش

بر اساس تقسیم بندی شرکت سهامی فرش ایران، نقشه‌های فرش ایران به ۱۹ گروه اصلی و تعداد زیادی طرح‌های فرعی تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت اند از اسلیمی، شاه عباسی، افشان، بته‌ای، گل فرنگ و گلدانی.

قالی سلیمان

 

اما این دسته‌بندی مربوط به نقوش سنتی فرش ایرانی است. این در حالی است که فرش‌های ماشینی دارای طیف وسیعی از نقش و طرح‌های مدرن نیز هستند. علاوه بر طرح‌های مدرن، امکان چاپ تصویر بر روی فرش و داشتن فرش‌های سفارشی نیز ممکن شده است. از طرح‌های مدرن معمولا در آشپزخانه‌ها یا اتاق کودکان استفاده می‌کنند.

بهترین فرش ماشینی وینتیج قالی سلیمان

خرید فرش ماشینی از شرکت تولیدی و صنعتی قالی سلیمان

شرکت تولیدی قالی سلیمان از جمله مراکز معتبر فروش فرش ماشینی محسوب می‌شود که در حال حاضر مشتریان زیادی داشته و توانسته است رضایت اکثریت افراد را جلب کند. از جمله مزایای بکارگیری از این شرکت به جهت خرید اینترنتی فرش ماشینی، استفاده از الیاف درالون آلمان است که بهترین الیاف در نوع خود در دنیا می باشد. از افتخارات این شرکت داشتن نمایندگی فروش در 70 کشور دنیا است که باعث شهرت بیش از پیش فرش‌های ماشینی ایرانی شده است. همچنین این شرکت در ایران نیز دارای بیش از 60 نمایندگی در شهرهای مختلف بوده که خرید فرش ماشینی با الیاف کمیاب درالون آلمان آسان کرده است.

ضمناً گفتنی است که ارسال رایگان فرش به شهرهای مختلف از دیگر مزیت‌های خرید از این فروشگاه اینترنتی فر ش قالی سلیمان به حساب می‌آید که از جمله افتخارات آن انتخاب بعنوان واحد نمونه سال در صادرات و مصرف کننده بوده است.

 

حال اگر خواهان خرید انواع فرش ماشینی با قیمت فرش مناسب و کیفیت عالی هستید، کافی است که با استفاده از راه‌های در نظر گرفته شده، با مشاوران تیم تخصصی فروشگاه اینترنتی خرید  قالی سلیمان ارتباط برقرار کنید.

 

ارسال نظر: