کدخبر: 2076

آخرین قیمت طلا در بازار؛ بازار طلا دچار شوک می‌شود؟

اخبار ضد و نقیض از مذاکرات وین بسیاری از افراد را برای خرید یا فروش طلا به تردید انداخته است و ابهامات جدی درباره آینده بازار طلا برای آنها ایجاد کرده است.

قیمت طلا در هفته اخیر اندکی نزولی شد. کاهش قیمت طلا بعد از ریزش قیمت دلار رخ داده است. قیمت طلا اکنون به سطح پایینی سقوط کرده است. قیمت طلا در سایر نقط دنیا هم با روند کاهشی موجه شده است. آخرین وضعیت قیمت طلا را در ادامه می توانید بخوانید.

قیمت طلا

طلا هفته اخیر اندکی نزولی شد و بهای هر گرم طلا در کانال قیمت یک میلیون ۴۰ تا یک میلیون ۸۰ هزار تومان نوسان کرد.

این موضوع در حالی رخ داد که در روزهای آخر هفته نشریه امریکایی فری‌بیکن اعلام کرد که امریکا مهلت ۹۰ روزه دیگری برای کره‌جنوبی و ژاپن در نظر گرفته است تا با منابع بلوکه شده ایران در این دو کشور تحت شرایطی معامله کنند.

هرچند که قرار بود ارزی وارد ایران نشود و معامله پول در ازای دریافت کالا از این کشورها و در حجم محدود باشد اما بسیاری از رسانه‌ها این خبر را با تیتر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران منعکس کردند که البته بازار ارز و طلا را نیز چندان متاثر نکرد.

انتشار خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در شرایطی رخ داد که پیش از این سیگنال‌های منفی از مذاکرات وین قیمت دلار را تا نیمه کانال ۲۵ هزار تومان بالا برده بود.

آن هم در شرایطی که بازارهای ایران به دستور ستاد کرونا تعطیل هستند. در نتیجه بسیاری از معامله‌گران ایرانی برای خرید و فروش طلا دچار سردرگمی شدند.‌

با این حال پیش‌بینی تحلیلگران جهانی حاکی از افزایش قیمت طلا است. آنها می‌گویند که سطح تورم بالاست و تا چند ماه پایدار می‌ماند. طبق برخی معیارها تورم کنونی در جهان از بحران ۲۰۰۸ سابقه نداشته است و طلا تحت تاثیر این اظهارات و آمارهای تورمی رشد کرد و به ۱۸۳۵ دلار نزدیک شد.

البته قیمت طلای جهانی بعد از چند روز ناکامی، در روز گذشته موفق شد جایگاه خود بالای مرز ۱۸۰۰ دلار را تثبیت کند و بالای مرز ۱۸۲۰ دلار قرار گیرد.

در بازار ایران هم هرچند رکود بازار قیمت طلا را ثابت نگه داشته است اما فعالان این بازار می‌گویند آینده طلا به مذاکرات وین گره خورده است.

قیمت طلا

ایران و امریکا که ششمین دور مذاکرات وین را به پایان رسانده‌اند گفته‌اند که احتمال دارد دور آخر دور پایانی مذاکرات باشد و نتیجه این گفتگوها به اراده و تصمیم سیاسی طرفین بستگی دارد. تصمیمی که کشورهای درگیر مذاکره آن را سخت و دشوار می‌دانند.

حالا ایران اعلام کرده که دور بعدی مذاکرات را به زمان بعد از استقرار دولت جدید موکول می‌کند و ابراهیم رئیسی در نیمه مرداد کلید پاستور را تحویل می‌گیرد.

با این شرایط به نظد می‌رسد که تکلیف دور آینده مذاکرات وین تا شهریور مشخص نشود و به همین دلیل فعالان بازار طلا، قیمت طلا را تا آن زمان باثبات و در واقع بلاتکلیف می‌دانند.

محمد کشتی‌آرای، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر به همشهری‌آنلاین گفته است که نخستین عامل در کاهش قیمت طلا و سکه روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز و دیگر مسائل سیاسی روز و بحث توافق در مذاکره‌ها است.

قیمت طلا

او تاکید کرده است که اگر اخبار جدیدی مبنی بر برداشتن تحریم ها اعلام یا تایید شود یک روند ملایم در کاهش قیمت ارز خواهیم داشت که بر کاهش قیمت طلا نیز اثرگذار است.

فعالان بازار طلا اعتقاد دارند حتی در صورت احیای برجام بازار سقوط قیمت طلا را به خود نخواهد دید و به جز یک واکنش هیجانی کوتاه مدت، نرخ‌ها با کمی کاهش در محدوده قیمت‌های فعلی خواهند ماند.

ارسال نظر: